Jump to content
Annons

för de som vill göra uppskattad elektronisk musik


sisältää

Recommended Posts

Har funderat på att skriva en guide till de musikmakare inom det elektroniska fältet som vill uppmärksammas och uppskattas. Det skulle med säkerhet inte bli särskilt heltäckande, dock, så kanske kan vi hjälpas åt istället.

Här kommer mitt bidrag, ett antal regler på olika plan. Det finns förstås en massa undantag men jag är övertygad om att de ändå är mer sanna än falska.

Först några bittra:

Produktion är mycket viktigare än något annat. Det finns en myt som säger att en bra låtidé alltid lyser igenom, så är det inte. Vidare händer det för jämnan att trista låtar hyllas eftersom de är välproducerade.

Är du inte en duktig producent ska du hålla dig borta från produktionsbaserade genrer som house och trance, annars får du inget annat än spe.

De flesta gillar inte experiment, egentligen. Den mest hyllade experimentella musiken i amatörkretsar är alltid välproducerade Boards of Canada-kloner och dylikt. Enkelt, lättlyssnat, snyggt men gjort hundratusen gånger.

Blanda inte genrer. Duktiga producenter kan förstås komma undan med vad som helst men överlag uppskattas inte genreblandning. Electro ska inte innehålla akustiska instrument, drum n’bass ska inte innehålla dur, trance ska inte innehålla rocktrummor osv.. ”det passar inte ihop”, tycker massorna.

Och så några praktiska regler rörande att sprida sin musik på forum:

Posta helst aldrig låtar på fredags- eller lördagskvällar. Två av få tider då folk inte är vid datorn/inte alls lyssnar på andra amatörers musik.

Posta aldrig mer än en låt åt gången. Resultatet blir inte att folk väljer en eller två låtar att skriva om, resultatet blir att folk inte lyssnar alls. Har de flera låtar att posta, kanske rör det sig om ett nätbolagssläpp eller dylikt, posta då den bästa och invänta att ett par-tre stycken frågar om du har mer material. Frågar ingen postar du en låt till, i en ny tråd, när den första lagt sig till ro.

Försök att alltid posta djuplänkar. Många fler än man kan tänka sig skräms bort av att behöva klicka på en länk och sedan på play.

Posta i format som alla kan läsa. Även om ogg (som exempel) är överlägset mp3 så mister du minst hälften av uppmärksamheten genom att använda ogg i dagsläget.

Jag tänkte på några fler punkter tidigare idag men minns dem inte nu. Får se när de dyker upp igen. Någon annan som har (seriösa) förslag på regler till listan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har läst och har två spontana kommentarer.

Det första är frågan: "Är du verkligen seriös med dina regler?"

Jag har inte lyssnat på mer än kanske tre fyra låtar av dig eller co-ed, men är det inte så att ni själva ofta och gärna bryter mot de tre första punkterna?

Den andra kommentaren är att, oavsett om du är seriös med dina regler eller om det är väl maskerad ironi, så passar dessa regler för i stort sett alla samtida musikgenres (elektroniskt, rock/pop, hiphop/r'n'b...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyssnat på mer än kanske tre fyra låtar av dig eller co-ed, men är det inte så att ni själva ofta och gärna bryter mot de tre första punkterna?

Jo, och det är väl lite därigenom bitterheten uppstått.. kan tänkas. :rolleyes:

Låtpostreglerna är generella. Huruvida de översta tre också är det kan jag inte svara på, har inte koll på alla genrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Produktion är mycket viktigare än något annat. Det finns en myt som säger att en bra låtidé alltid lyser igenom, så är det inte. Vidare händer det för jämnan att trista låtar hyllas eftersom de är välproducerade.

Den HÄR har jag hävdat länge! Man behöver inte vara bra kompositör (om alls) för att göra elektronisk och samplingsbaserad musik - däremot måste man vara bra producent.

Det är därför man "proddar" i dessa genrer från scratch, medans i pop/rock så "komponerar" man (ackordföljd, melodi, etc) och därefter tar producenten över. Typ. Mer om det i denna tråd.

Men dina andra regler vetefan... är öht mot "regler" när det gäller konstnärligt skapande. Hur ska vi då kunna bryta trender och bana nya vägar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, en bra producerad bra låtidé är bättre än en bra producerad dålig låtidé, men visst finns det undantag (gillar inte att svära, men Eric Prydz, någon?).

Tycker dock inte att man skall avråda från att experimentera. Borde väl räcka med att säga Kraftwerk, Juan Atkins, Derrick May, Afrika Bambaataa, Aphex Twin, Squarepusher m fl.

Däremot får man hemskt gärna avstå från att ladda upp en dåligt genomarbetad låt och kalla den experiment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har postat listan på andra håll också och en del missförstånd har uppstått. Jag menar inte att alla bör efterfölja dessa regler vad de än har för mål med sin musik. Jag pekar bara på diverse förfaranden som ökar möjligheten att uppskattas. ”Regler” är egentligen ett dumt val av ord, jag valde det nog på grund av alla undantag. 😉

Just experimentregeln har missuppfattats en hel del. Jag tror att jag vet hur den kan uttryckas på ett bättre vis; experimentera så mycket du känner för men låt det aldrig gå ut över produktion eller tillgänglighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du inte en duktig producent ska du hålla dig borta från produktionsbaserade genrer som house och trance, annars får du inget annat än spe.

skitsnack, practice makes perfect. Du kan aldrig sätta dej ner helt oerfaren och producera en bra låt, spelar ingen roll om genre. Att hålla sig undan "produktionsbaserade genrer" som du så fint uttryckte det är jävligt dumt att säga.

b]De flesta gillar inte experiment, egentligen.[/b] Den mest hyllade experimentella musiken i amatörkretsar är alltid välproducerade Boards of Canada-kloner och dylikt. Enkelt, lättlyssnat, snyggt men gjort hundratusen gånger.

Visst går EMD slöare än framåt än man kanske hade velat men att säga att det produceras samma musik hela tiden är också skitsnack, EDM är nog garanterat den genren som utvecklas i snabbast takt.

Blanda inte genrer. Duktiga producenter kan förstås komma undan med vad som helst men överlag uppskattas inte genreblandning. Electro ska inte innehålla akustiska instrument, drum n’bass ska inte innehålla dur, trance ska inte innehålla rocktrummor osv.. ”det passar inte ihop”, tycker massorna.

Också det är en onödig sak att säga, man ska aldrig vara rädd för att experimentera. Låter det bra så är det troligen bra. Kan nämna ett par exempel med trancelåtar med rocktrummor som är helt utsökta, mycket med Gabriel & Dresden bland annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl_B: Du verkar ha missuppfattat hela syftet med den här listan. Jag säger inte att folk ska följa den varesig de vill eller inte. Jag säger, som jag skriver, att de som vill få uppmärksamhet och uppskattning men inte spe (utan att för den sakens skull sälja sin själ) gör väl i att följa dem.

För att göra det enkelt; Kalle är en electronicakille som tröttnat på att få lite och negativ respons. Jag säger till honom att han i första hand ska fokusera på produktionsbiten, att han kan experimentera men inte ska offra lättlyssnat eller snyggt för nyskapande och att han ska akta sig för att blanda genrer då min erfarenhet är att det ofta stöter på patrull, särskilt när man inte är ett producentess.

Vad säger du till honom? Motsatsen? 🙂

Enstaka motexempel har inget värde då jag bara säger att ovan punkter är mer sanna än falska.. inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först några bittra:

Produktion är mycket viktigare än något annat. Det finns en myt som säger att en bra låtidé alltid lyser igenom, så är det inte. Vidare händer det för jämnan att trista låtar hyllas eftersom de är välproducerade.

Är du inte en duktig producent ska du hålla dig borta från produktionsbaserade genrer som house och trance, annars får du inget annat än spe.

De flesta gillar inte experiment, egentligen. Den mest hyllade experimentella musiken i amatörkretsar är alltid välproducerade Boards of Canada-kloner och dylikt. Enkelt, lättlyssnat, snyggt men gjort hundratusen gånger.

Blanda inte genrer. Duktiga producenter kan förstås komma undan med vad som helst men överlag uppskattas inte genreblandning. Electro ska inte innehålla akustiska instrument, drum n’bass ska inte innehålla dur, trance ska inte innehålla rocktrummor osv.. ”det passar inte ihop”, tycker massorna.

hehe, det är hög Bert Karlsson-faktor på de här reglerna. De kan väl mycket väl vara så som du säger, men å andra sidan, vill man bli Jill Johnson å få uppskattning eller göra soft musik???

regel nr 4:

var snygg de flesta gillar inte fula männsikor.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Roha: Haha, är det den romantiserade bild du faktiskt har av läget? 🙂 Urkul. Aldrig funderat över hur folk gulpar i sig mixtips och liknande, aldrig funderat över hur folk följer västerländska skalor, aldrig funderat över hur electroartister ständigt släpper ifrån sig genreriktiga electrolåtar? Musik är regler.

debbie: Mja, man kan hårdra vad jag skrivit ovan och komma fram till att alla bör göra schlagermusik. Vad jag menar är dock bara att förmedla mina erfarenheter från ett fält som uttryckligen inte ska vara schlager men är det något mer än man kan tro.

Fast det skadar ju aldrig att vara snygg. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga regler när man producerar musik.

Om alla skulle följa regler, så skulle allt låta likadant, och hur kul är det?

Det som låter bra, låter bra!

Klart slut.

Agree. Är själv en EDM nisse med några släpp bakom mig. Nyskapande och produktion är min uppfattning om en bra låt. Man ska bli tagen på dansgolvet.

Som Ari Lethonen sa till mig i mina unga producentdagar: "En bra låt är alltid en bra låt." Men självklart måste den slipas för att fylla sitt syfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga regler när man producerar musik.

Om alla skulle följa regler, så skulle allt låta likadant, och hur kul är det?

Det som låter bra, låter bra!

Klart slut.

Bumpelibump BUMP....

Skit i alla regler så blir musiken som släpps MER intressantare...Eftersom

ingen låt är den andra lik....

Förbaskade "Rätta+in+dig+i+ledet" ideér.... 😠

Reglerna uppstår eftersom skivbolagen "MÅSTE" tjäna in en slant

och på så sätt bara släpper spår som liknar andra spår som i sin

tur "HAR" tjänat in lite...

Varför återkommer gamla modeideér?

Jo för att försäljarna inte vågar satsa på "NYA" inovativa ideér från nya designers..

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig funderat över hur folk gulpar i sig mixtips och liknande, aldrig funderat över hur folk följer västerländska skalor, aldrig funderat över hur electroartister ständigt släpper ifrån sig genreriktiga electrolåtar? Musik är regler.

Självklart har Sisältää rätt!

Bara att fundera en liten stund över hur ni gör musik, över vilken musik ni helst lyssnar på etc. Ligger bastrumman på 1-3? Finns det en refräng?

Eller för att ta det på samma micronivå som Sisältää - vilka toner, vilken skala använder du?

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du inte en duktig producent ska du hålla dig borta från produktionsbaserade genrer som house och trance, annars får du inget annat än spe.

Håller helt och hållet med Sisältää, bolagen skiter fullkomligt i ett spår som är dåligt proddat, dom lär ju förmodligen inte hjälpa dig iallafall, hur intressant är det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tycker också att du har en poäng i det du säger.

Jag funderade lite på vad du sade om de fyra sista punkterna, vad som gäller för att posta på forum. Visst är det så att det är bättre att lägga upp låtarna en i taget. Jag blir ofta bortskrämd när det är fler än en eller två spår. Anledningen är väl att jag inte lyssnar på demos som jag lyssnar på annan musik. När man öppnar demoavdelningen här så är det ofta en tre fyra nya låtar som man inte hört. Det tar en stund att plöja och både kvalite´n och genre är hemskt olika. Så att lyssna igenom tre fyra låtar av samma kille/killar/tjejer/tjej tar lite för mycket tid i anspråk helt enkelt. En låt är lätt att lyssna på och ge lite mer genomtänkt feed-back. 😠

edit:stavning

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

självklart kan jag hålla med om vissa saker.

Som en snygg produktion är viktig tex, men regler?

Fast å andra sidan, det beror väl på hur du menar med regler.

Men om folk vill göra lite annorlunda musik, å inte följa några regler.

Så antar jag väl att det blir "olaglig" musik 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Sisältää: Kanon skrivet! 😠

Idag finns det inte plats för nya Aphex Twin, Kraftwerk eller varför inte Pink Floyd och Led Zeppelin. Det handlar om att sälja snabbt och vara beredd att följa mallar för att väcka intresse hos musiklyssnare världen över. Produktion framför orginalitet och bra låtar.

Visst, musik ska enligt de flesta musiker endast bestå av alster befriade från allt vad regler heter. Men det funkar inte så på riktigt. Man är invaggad i det västerländska tänkandet när man gör musik. Jag tackar mig själv för att jag slog dövörat till på musiklektionerna som bjöd på teori. På så vis undkom jag de djupaste fällorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det blev en mindre hatisk diskussion här än på 99musik. Jag vill bara påpeka en sak; även om samma regler gäller när man försöker bli en storsäljare (vad vet jag) så var mitt syfte bara att påpeka hur man ska gå tillväga för att bli uppskattad i amatörkretsar, på ett forum som detta.

Ovan "regler" är alltså, helt enkelt, mina faktiska erfarenheter. Ingenting annat.

(För den som vill veta hur man får en #1-hit kan jag rekommendera läsning av KLFs - The Manual. Finns på nätet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid gjort det jag vill, jag tycker ni har fel när ni säger att musik är regler, anledningen till att vi använder västerländska skalor, en speciell takt osv är pga att man har sina inspirationskällor. När ni började producera tänkte ni väl knappast: "jahapp, om ja ska vara med o spela måste jag lära mej reglerna."

Vet inte, jag kanske har massuppfittat allting med musik helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte sammanfatta det ganska enkelt med att man förmodligen måste bryta mot (eller åtminstonde tänja på) reglerna för att vara en nyskapande och stor musiker, men att man knappast kommer dit om man inte kan reglerna först?!?

För att ta en parallell så läste jag någonstans (och allt man läser är ju automatiskt sant 🙂 ) att Picasso var en jäkel på att måla nästan fotorealistiska porträtt innan han flippade ur med kubismen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det blev en mindre hatisk diskussion här än på 99musik. Jag vill bara påpeka en sak; även om samma regler gäller när man försöker bli en storsäljare (vad vet jag) så var mitt syfte bara att påpeka hur man ska gå tillväga för att bli uppskattad i amatörkretsar, på ett forum som detta.

Ovan "regler" är alltså, helt enkelt, mina faktiska erfarenheter. Ingenting annat.

Jag har skummat lite igenom det du har försökt tipsa om och tycker det finns många poänger i det hela. Kul att du vågar skriva vad du tycker, jag håller med dig på dom flesta punkter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sisältää: Kanon skrivet! 😆

Idag finns det inte plats för nya Aphex Twin, Kraftwerk eller varför inte Pink Floyd och Led Zeppelin. Det handlar om att sälja snabbt och vara beredd att följa mallar för att väcka intresse hos musiklyssnare världen över. Produktion framför orginalitet och bra låtar.

Visst, musik ska enligt de flesta musiker endast bestå av alster befriade från allt vad regler heter. Men det funkar inte så på riktigt. Man är invaggad i det västerländska tänkandet när man gör musik. Jag tackar mig själv för att jag slog dövörat till på musiklektionerna som bjöd på teori. På så vis undkom jag de djupaste fällorna.

hur då på riktigt???

vad har "blanda inte genres", "De flesta gillar inte experiment, egentligen." och "Produktion är mycket viktigare än något annat." med västerländsk musikteori att göra???

Om man ska hårddra det handlar det väl inte om produktion heller utan om pengar. Om sony proppar in en miljard dollar på marknadsföring kommer folk att garanterat köpa produkten oavsett hur kasst det än må vara.

Jag tror att det är helt onödigt att bekymra sig för sådana saker som togs upp i "reglerna", särskilt om man är amatörmusiker. Vill man få ut sitt material kan det ju vara 1000 ggr viktigare att känna rätt människa än att det är producerat efter en viss mall. (sen är det ju uppenbarligen lättare att nå ut till de stora massorna om man gör det via Bert Karlsson)

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller fullt med om produktionen är i centrum i (psy)trance iallafall. Skit i melodier & sånt bara det låter stört/snyggt. Jag skulle däremot aldrig sälja min själ genom att göra musik efter vad andra vill höra, den dagen jag gör det skjuter jag mig i foten. Sen är det alldeles galet att man inte kan ha "hårdrockstrummor" i psytrance iallafall... galenskap..

Ps: måste nog banka på mina trummor innan jag slår sönder datorn.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...