Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag hoppas jag kan få lite hjälp av er som kan lite mer 😉

En digital/analog konverter vad har man den till?

är det en nödvändig pryl att ha i sin studio eller inte?

Jag försöker att få ihopa till en liten studio till min kära sambo och blev erbjuden en så kallad DAC1 för 6000:-

Ska jag slå till eller inte?

Jag skall själv påbörja en introduktionskurs i Ljud & Studio teknik men tills dess behöver jag er hjälp.

Annons
Postat

det används för att omvandla den analoga signalen, kan vara sång, gitarr och liknande, till en digital signal som kan bearbetas i datorn.

Detta är nödvändigt om du hade tänkt dig en databaserad studio dock brukar det finns i de flesta ljudkort, har inte kolla på grejen du nämde men kolla först hur det är med ljudkortet.

Postat
Detta är nödvändigt om du hade tänkt dig en databaserad studio dock brukar det finns i de flesta ljudkort, har inte kolla på grejen du nämde men kolla först hur det är med ljudkortet.

Det finns i _alla_ ljudkort, men kvaliteten är generellt bättre på dyrare kort.

Postat

En Benchmark DAC1 för 6000:- ? 😉

Slå till omedelbart! Den är svinbra!!! En av de bästa som finns i rimliga prislägen och listpriset i Sverige är 11595:- . T o m den kinkige Bob Katz har uttalat sig positivt om den. 😉

Köp en - jag har en själv... 😉

Du kan läsa mer om den HÄR.

Postat
En Benchmark DAC1 för 6000:- ? 😉

Slå till omedelbart! Den är svinbra!!! En av de bästa som finns i rimliga prislägen och listpriset i Sverige är 11595:- . T o m den kinkige Bob Katz har uttalat sig positivt om den. 😉

Köp en - jag har en själv... 😉

Och om du inte vill ha den kan du ju sälja den dyrare sen ;D

Postat

Hoppla! Ser ju ruskigt bra ut när man läser om den. Antar att den säkert är lika bra som det står 😉

Den där, och en ny dyr Apogee A/D så vore jag glad 😉

Postat

Hoppla! Ser ju ruskigt bra ut när man läser om den. Antar att den säkert är lika bra som det står 🙂

Den där, och en ny dyr Apogee A/D så vore jag glad 😉

Jag kan intyga att den ÄR suveränt bra (och det är faktiskt inte bara säljsnack för att jag ska sälja fler... 🙁 ). Jag har haft min i ett halvår ungefär - och är otroligt nöjd. Jag är faktiskt så nöjd, att jag allvarligt överväger den kommande preamp+A/D-omvandlaren från Benchmark - trots att jag redan har en bra (dyr...) preamp+A/D; RME ADI-96 Pro...

Postat

Men hej vänta lite. Grabben skall börja köra go-kart och ni tycker han skall ha däck till en formel-1 racer. Att han sen får dem för halva priset är väl jättebra, men han behöver resten av bilen också om det skall bli något åka av.

Alltså, vi tar det från början.

I datorn finns signalerna digitalt, alltså som siffror. Skall du höra något måste du göra om dem till analoga signaler för det är sånt som högtalare hanterar. En DA-omvandlare, eller Digital-Analog omvandlare gör den omvandlingen.

För att du skall få till en inspelningsstudio så behövs det också en AD-omvandlare, allts en som omvandlar från analog signal till digititalt. Och dessutom behöver du en mikrofonförstärkare, kallas på engelska ofta preamp (från förförstärskare).

Enklast får du ihop studion genom att köpa ett kombinerat ljudkort som har både mikrofonförstärkare, AD-omvandlare och DA-omvandlare. Sen är det bara att köra.

DAC-1 är en himla bra burk på många sätt. Men den omvandlar bara från digitalt till analogt. Du kan antagligen inte ansluta den direkt till datorn, utan behöver ett ljudkort med digital utgång till datorn. Listpris på DAC-1 hos thomann.de är 9712:50, tillkommer 150:- för frakten, så du har fått ett bra pris. Frågar du mig så är det bättre om du köper "en hel bil" i stället för bara däcken för pengarna.

Gunnar

Postat

Trombonisten: Bra inlägg!

MusicGene: Näe, det finns ju faktiskt ljudkort med enbart digitala in och utgångar 😉

/Majken

Postat (redigerat)

Helt rätt. Tänkte inte riktigt så långt... 🙂

Att köpa en riktigt bra D/A-omvandlare ligger kanske lite längre fram i planeringen om man inte har några prylar att snacka om. Det ligger nog egentligen efter behovet av riktigt bra monitorer. Fördelen är kanske att man inte behöver byta ut den inom överskådlig tid - men visst är det overkill för någon som inte ens vet vad det är för något.

Det första att tänka på, är att skaffa ett ljudkort som passar behoven - och en hyfsad mic och preamp (om det inte finns preamp i ljudkortet).

Redigerat av Claes
Postat

Nå, men om det nu är en Benchmark DAC1 i gott skick så betalar jag 8.000:- kontant för den. Nätt liten vinst på 2.000:- till dig och billigare än jag kan få tag på den. Maila mig om intresse finns (sorry för annonsen, men passar det inte får väl moderatorn ta bort den).

trombonisten@bredband.net

Gunnar

Postat

Känns .. dyrt ..... med 11 lök för en DAC som bara går åt ena hållet.

Postat
Känns .. dyrt ..... med 11 lök för en DAC som bara går åt ena hållet.

Det är mycket pengar - men inte dyrt, om du förstår vad jag menar.

Min RME ADI-96 Pro har ett svenskt listpris på ca 17000:- för två kanaler preamp och A/D. Även detta är mycket pengar men ändå inte så våldsamt dyrt...

Allt beror på vilka referensramar man har och vilken nivå man vill eller kan lägga sig på. :rolleyes:

Postat

Tack så mycket Trombonisten!!!

du har gett gav mig nog lite av dom svaren jag behövde 🙂

Det finns nog ett par saker till att tänka på men det är jag förbered på, musik produktion är inte någon billig "hobby" har jag kommit på.

Helst inte när man vill ha så många möjligheter att skapa som man få.

Men vad gör man inte för man tror på den man älskar 😄 ( fritt fram för kommentarer 🙂 :) 🙂 )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.