Jump to content
Annons

Hörlurar

Recommended Posts

tirfus (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tänkte inkludera ett par bra hörlurar i mitt lilla 'shopping-spree' nu när jag börjat bygga hemstudio.

Saken är den att jag skulle vilja ha ett par lurar som är både är riktigt sjysta hifi-lurar, och funkar bra till monitoring i hemstudion, om det överhuvudtaget är möjligt?

Som det ser ut så har jag tre huvudanvändningsområden:

1. Mixning och lyssning vid datorn. Jag ska ha dem som lyssning när jag lägger sång så de bör väl inte 'läcka'.

2. Lyssna på musik, i walkman och liknande. Något jag gör ofta, och vill gärna att det ska låta riktigt bra med tryck i basen.

3. Lyssning när jag övar trummor på ett elkit.

Prisklassen jag har tänkt mig är runt 1000-1500 :-

Några tips? Jag kommer givetvis provlyssna flera lurar i affären.

Börsen rekommenderade ADK K141, kunde tyvärr inte provlyssna när jag var där senast, däremot hann jag känna att de var grymt sköna att ha på sig, vilket givetvis är viktigt.

Tacksam för tips!

Redigerat av tirfus
Annons
Postat

Jag använder ett par Sennheiser HD570. Är ganska vassa och otrevliga i diskanten, låter överlag ganska tunna och spretiga men funkar helt okej. Sitter iaf bra på huvudet och är vad vi använder på radion som lyssning då vi sänder. Ligger på 1300kr om jag minns rätt.

/Majken

Postat

Sony MDR 7506 använder jag. Har lyssnat igenom ett helt gäng och de passar mig utmärkt.

Kostar cirka 1500:- i Sverige. Annonseras för cirka 90 USD på postorderföretag i USA. Kan vara finess att beställa där i stället. Då tillkommer det frakt. Ibland slipper man momsen genom att posten slarvar. Då är det bara att tacka och ta emot.

Trombonisten.

Postat

Claes,

din recension av AKG K141 ska gälla K240 också om jag förstått det rätt, då det tydligen ska vara samma membran. Kan det stämma?

Postat

Gå till en butik och lyssna på Beyerdynamic DT 250 och Sennhesier 280 Pro och jämför med andra lurar...då kommer du nog att hitta något du vill ha 😉

Postat
Claes,

din recension av AKG K141 ska gälla K240 också om jag förstått det rätt, då det tydligen ska vara samma membran. Kan det stämma?

Om det är samma membran vet jag inte - men de låter inte likadant såvitt jag kommer ihåg. Det är ju inte bara membranet som påverkar ljudet, utan hela konstruktionen... Jag har dock ingen av dessa två lurar kvar längre, eftersom jag har hittat betydligt bättre alternativ. 😉

Postat

Kan varmt rekommendera Beyerdynamic DT770 PRO. Sitter mycket skönt, låter bra och kostar numera 1500.- på börsen. (Köpte i alla fall jag mina för för ngn månad sedan.) Låter mycket fint, och dämpar bra.

tirfus (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tackar för tipsen!

Värt att nämnas är väl att eftersom jag just börjat med studioidéerna har kunskap = 0 om mixning och liknande. Allt jag vet om skillnaden mellan hifi och monitor, rak frekvenskurva osv är baserat på vad andra sagt.

Anledningen till att jag ändå tar hänsyn till dessa råd är att jag om ett tag när jag lärt mig ett och annat inte vill upptäcka att jag lagt dyra pengar på ett par lurar som är helt omöjliga att mixa i...

Låt oss säga att jag hypotetiskt skulle be om tips på enbart så välljudande hifi-lurar som möjligt för samma pengar, skulle rekommendationerna bli samma då?

Om inte, vilka skulle ni tipsa om?

Redigerat av tirfus
Postat

Nån som egentligen har nån koll på skillnader mellan Beyers DT250 och DT770? Den förstnämnda är ju något dyrare, men eftersom Börsen nu kör lite rabatt på den kanske den skulle vara mer värd?

Mixar just nu i trådlösa skräplurar med massor av störning och skit. Hurra... 😉

Postat
Tackar för tipsen!

Värt att nämnas är väl att eftersom jag just börjat med studioidéerna har kunskap = 0 om mixning och liknande. Allt jag vet om skillnaden mellan hifi och monitor, rak frekvenskurva osv är baserat på vad andra sagt.

Anledningen till att jag ändå tar hänsyn till dessa råd är att jag om ett tag när jag lärt mig ett och annat inte vill upptäcka att jag lagt dyra pengar på ett par lurar som är helt omöjliga att mixa i...

Låt oss säga att jag hypotetiskt skulle be om tips på enbart så välljudande hifi-lurar som möjligt för samma pengar, skulle rekommendationerna bli samma då?

Om inte, vilka skulle ni tipsa om?

Bäst är alltid att mixa i ett par monitorer - men om du måste köra med lurar i alla lägen, så bör du ha ett par öppna lurar vid mixningen - exempelvis Sennheiser HD650, medan du vid sånginspelning bör ha ett par slutna lurar (för att slippa läckage från lurarna in i micen) - exempelvis Ultrasone HFI-650.

Postat

Senheiser HD200, utmärkta dj-lurar. Plockar verkligen isär ljudet åt dig.!

tirfus (oregistrerad)
Postat
Bäst är alltid att mixa i ett par monitorer - men om du måste köra med lurar i alla lägen, så bör du ha ett par öppna lurar vid mixningen - exempelvis Sennheiser HD650, medan du vid sånginspelning bör ha ett par slutna lurar (för att slippa läckage från lurarna in i micen) - exempelvis Ultrasone HFI-650.

Givetvis är det så, men min budget är lite för klen för ett par sjysta monitorer känns det som - speciellt eftersom jag som sagt nyss börjat med hemstudion.

Går det att lägga sång med ett par 'halvöppna' lurar? Och varför kan man inte mixa med slutna?

Tror du jag tjänar mer på att splitta min budget och köpa två hälften så dyra lurar, ett par öppna och ett par slutna? Eller kanske ett par hifilurar och ett par monitorlurar?

Postat

Lyssningen är extra viktigt när du mixar - så lägg mycket krut på de halvöppna lurarna. Den viktigaste egenskapen hos de du använder vid sångpålägg, är att de är slutna och hyfsat täta - men ändå bekväma att ha på sig. Du kan välja ett par billigare Sennheiser till det i stället om budgeten är begränsad - exempelvis ett par HD200, som ligger på 600:- eller EH2200 som går på 800:-.

Postat

Det brukar som regel bli ett luftigare sound i halvöppna eller öppna lurar, än i slutna. Det blir också bekvämare att sitta timme efter timme med öppna lurar än om öronen är helt instängda under samma tid. Dessutom är det vanligare med öppna lurar som har riktigt välbalanserat ljud - fast ska det bli riktigt bra, så får man gå upp en liten bit i pris... 😉

Postat

Bror min har ett par Beyerdynamic DT880...

Mycket, mycket bra lurar... Fruktansvärt bra kännsla och register... Fast har för mig att de kanske kostade över 1500?

Om inte så rekomenderar jag de starkt, ypperligt bra lurar. Själv sitter man på ett par sennheiser hd202... men de använder jag bara vid inspelning... har monitorer vid mixning...

• 3 veckor senare...
tirfus (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Efter att ha varit på börsen och lyssnat genom ett gäng lurar har jag i stort sett begränsat mig till tre alternativ:

1. Sennheiser HD 280 Pro

2. Beyer DT 770 Pro

3. Ultrasone HFI-650 Trackmaster

I mina öron låter Sennheiser- och Ultrasonelurarna mest behagligt, båda låter faktiskt VÄLDIGT bra. De är dessutom väldigt slutna och dämpade, vilket ju är en fördel. HFI-650 är nog snäppet vassare vad gäller tydlighet och bekvämlighet, men så kostar de och 2000:- till skillnad från HD 280 Pro som låg så lågt som 1000:-. De ligger väldigt nära varandra ljudmässigt, enligt börsen har de ganska överdrivet mellanregister?

Beyerlurarna (1500:-) lät också mycket bra, men var betydligt basigare vilket gjorde att jag inte upplevde samma klarhet med dem. Dock fick jag en känsla av genuin kvalitét med dem, och har också fått uppfattningen att de är mer lämpliga för referenslyssning än de två andra? De var också mycket sköna att ha på sig.

Sammanfattningsvis måste jag nog bestämma om det är värt att lägga två lakan för att få Ultrasonelurarna, som trots allt nog lät bäst, samt var smidigast och bekvämast. De andra ligger ju trots allt inte långt efter...

Hmmmmmmmmmmmmm...

Redigerat av tirfus
Postat

Överdrivet mellanregister? Jag tror snarare att de andra har lite hängmatta... 🙁

Jag hade haft Ultrasone HFI-650 (använder sådana själv) som förstahandsval om pengarna räcker till dem - och annars Sennheiser HD280 Pro (som jag också har själv som ett av alternativen när mer än en sjunger in...).

tirfus (oregistrerad)
Postat

Jo, Ultrasonelurarna de är också de lurar jag helst skulle äga, frågan är om de är värda dubbelt så mycket som HD 280 Pro.

Vad skulle du säga att HFI-650 vinner mest på mot HD 280 Pro? I mina öron låg de väldigt nära varandra ljudmässigt...

Postat

I Ljudkaraktären är de väldigt lika varandra - men Ultrasone har en lite bättre botten och är lite skönare att ha på sig.

Sennheiserlurarna dämpar lite bättre - 32dB mot Ultrasones 30dB - men den skillnaden är i princip försumbar. Båda dämpar mycket bra.

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.