Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla,

Någon som vet om det finns det en serverversion av Cubase? Det skulle vara rätt fiffigt för då skulle fler kunna vara inne samtidigt och jobba i samma projekt. I IT-sammanhang är detta vanligt. Nu måste man skicka filer fram och tillbaka.

/Kent J.

Annons
Postat (redigerat)

Hur har du tänkt att det ska kunna vara möjligt??? Cubase behöver access till hela projeketet (låten) då man jobbar med det ju... Inte kan man jobba samtidigt från flera arbtesstationer med samma projekt (låt). Men om du däremot har ett snabbt nätverk (typ switchat G-bit) och en filserver med t.ex RAID-3 SATA diskar i så kan ni ju från era arbetsstationer lägga projektfilerna där i en gemensam mapp.. Om nån jobbar med dom då så säger ju filsystemet till om det.

Däremot vet jag att man kan koppla samma flera Cubase-arbetsstationer med VST-link och dela arbetsbördan med pluggar och så.. I sånna fall blir det ju en sort serverfunktion.

edit: Kom på en finurlig sak man kan göra i undervisningssyfte. Genom att installera Net-Op School på den dator som har Cubase instellerat så kan man fjärrstyra Cubase från flera klienter samtidigt! 😉

Redigerat av hegobald
Postat
Hur har du tänkt att det ska kunna vara möjligt???

Man skulle ju t ex kunna lagra alla filer i projektet på en gemensam filserver som har till uppgift om att hålla reda på vilka filer som används i respektive projekt. När man arbetar med webbprojekt i grupp gör man på detta sättet.

Cubase projektet hos klienten skulle sedan synkroniserara sig mot serverprojeket, t ex när man börjar eller slutar sin session. Då laddas alla nya och förändrade filer upp/ner. Inga andra tjänster än en ftp-server behöver vara aktiva. Cubase kommer inte att köras på servern. Allt körs på klienten.

Jag har själv erfarenhet med bl a VisualInterdev som fungerar på detta sättet.

Nu slår det mig att detta skulle funka om klienterna installerar VisualInterDev eller någon enkel programvara som stödjer projekt baserat på filhantering.

Enkelt!

/Kent J.

Postat

om jag inte missminner mig fanns det en modul i gamla Cubase 5,1 som hette RocketNetwork som jag tycker du bör kolla in. Jag vet inte exakt hur den fungerade eller om det finns i nyare versioner men som sagt att checka är gratis 😉

Postat
om jag inte missminner mig fanns det en modul i gamla Cubase 5,1 som hette RocketNetwork som jag tycker du bör kolla in. Jag vet inte exakt hur den fungerade eller om det finns i nyare versioner men som sagt att checka är gratis 😉

Rocket kastade in handuken typ 2003... då digi köpte upp resterna av företaget... Finns idag som en produkt vid namn digidelivery.

Postat (redigerat)
Jag har själv erfarenhet med bl a VisualInterdev som fungerar på detta sättet.

Nu slår det mig att detta skulle funka om klienterna installerar VisualInterDev eller någon enkel programvara som stödjer projekt baserat på filhantering.

Enkelt!

/Kent J.

Nja.. Nu kan man ju inte direkt jämföra projektfilerna i Cubase med webserverinnehåll.. Tänk på att det som är på en webbserver alltid är read only mot Internet så det funkar ändå, dessutom ändrar man nån sida i taget inte alla på en gång (som i Cubase) .. Så jobbar man inte i cubase eller andra ljudprogram heller, en låt är en låt oavsett hur många kanaler och effekter som används. ett sätta att hantera detta på är att använda den i serveroperativets inbyggda repliceringen mot exempelvvis en filserver.. På så sätt så skulle alltid den senaste uppdateringen finnas på servern.. men och jag skriver med stora bokstäver MEN filer kan inte bytas ut under redigering eller när 2 klienter jobbar mot samma projekt.. :rolleyes:

Men en fundering här nu.. Vad gör ni egentligen, hur jobbar ni??? Ni verkar ha ett problem som jag aldrig hört talas om förut (och jag har varit med ganska många år nu.. Hmm) 🥰

Men för att samarbeta med musik samtidigt över nätverk så finns ju DigiDelivery som aolsson nämner här ovan. sen finns en enklare opensourcelösning att testa på http://ninjam.com/ också.

Gonatt på er nu!

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Jag funderar också på nätverksmusik. Tänk att på ungefär på samma sett som man chattar i exempelvis ett chattprogram, samtidigt på olika datorer spela in sång, gitarr, trummor och midi-instrument utan att arbeta seriellt som man traditionellt gör, utan istället rigga upp allt live, precis som på en riktig konsert.

Det enda stora problemet är att jag inte känner till är att jag inte vet vilka program som är bra för sånt.

EDIT: Ska läsa lite mera om ninjam.com. Det kanske kan vara bra

En till skillnad jämfört med webbdatabaser är att midi och ljud är mera tidskritisk, och redan en halv sekunds försening så blir det otajt, vilket inte är fallet med webbdatabaser.

Redigerat av Nossloh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.