Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

när man ska mixa en låt så belastast ju CPUn mer och mer för varje efect man använder.

jag kan inte använda så många efecter alls, så när jag ska mixa en låt t.ex. så måste jag först fixa refrängen, när den är klar så måste jag exportera den till wav, sen skapa en ny fil, och fixa verserna, sen exportera. sen skapa den tredje filen för att lägga in allt på..

det är både tidskrävande och jobbit, så min fråga är:

kan man med ett lite kraftigare ljudkort avbelaste CPUn, (isåfal viljet)

eller måste man skaffa en ny kraftfullare dator

eller finns det nått annat sätt att fixa problemet?

Det jag använder är:

P4 2.4 GHz

1,5 GHz MB RAM

2x80GB Raid hårdiskar

Cubase SX2

ESI Juli@ (ljudkort)

Waves Plugar, samt lite andra freepluggar

samt inspelnings utrustning osv

Redigerat av wnr
Annons
Postat

Hur många spår har du, och hur många pluggar kör du på respektive spår? Det finns ju givetvis en gräns, men med den datorn ska du inte behöva krångla på det sättet. Du kanske inte har trimmat datorn ordentligt. Titta här för tips: http://www.musicxp.net/tuning_tips.php Kolla även att du inte kör en massa onödigt i bakgrunden; antivirus, Office, RealPlayer och Quicktime etc. Se också till att du använder Juli@s drivrutin i Cubase.

En del pluggar kan ställa till det ibland. Kolla speciellt dina "freepluggar" genom att stänga av/sätta på dom en efter en för att se om det blir bättre.

Det finns fristående PCI-kort och boxar som kan köra (egna) effekter utan att belasta datorns CPU. UAD-1 och PowerCore till exempel. Dessa är dock inga ljudkort i sig utan används bara för att köra effekter. Waves har förresten nyligen släppt två boxar som kan köra egna pluggar.

Postat

Finns det ingen "Freeze"-knapp i SX2? Isf så slipper du ju hålla på att exportera och importera filer, freezefunktionen gör nämligen det där med ett knapptryck.

Postat

Ytterligare idé att kan vara att tänka på hur du använder effekterna. Kanske sparkar in några öppna dörrar nu, men är det så att du använder samma reverb på flera spår, så behöver man ju inte lägga det på varje spår, utan man skapar en ny effekt-kanal där man lägger effekten. Sen kan man välja hur mycket av varje annat spår man ska skicka genom den kanalen, så spar man mycket CPU-kraft!

MrMusic (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Använd andra pluggar i stället för Waves, dom drar väldigt mycket cpu! Använd samma plugg typ delay/reverb via sendregeln till flera instrument samtidigt.

På www.digitalfishphones.com har du lite gratispluggar bla en mkt omtalad compressor som inte alls är tokig. Sen kan du skaffa ett sk dsp-kort som sades ovan typ Uad1 tex, men då pratar vi 4-11 tusen kronorsklassen. 😉

Redigerat av MrMusic
Postat
Använd andra pluggar i stället för Waves, dom drar väldigt mycket cpu! Använd samma plugg typ delay/reverb via sendregeln till flera instrument samtidigt.

På www.digitalfishphones.com har du lite gratispluggar bla en mkt omtalad compressor som inte alls är tokig. Sen kan du skaffa ett sk dsp-kort som sades ovan  typ Uad1 tex, men då pratar vi 4-11 tusen kronorsklassen. 😉

Hmm.. det fínns en anledning till att Waves pluggar äter processor.. Dom låter bra .. Ok?. Jag använder dom själv hela tiden.. så det så..

Men försök att använda dom så sparsamt som möjligt.. Less is more helt enkelt 🙁

Visst kan du skaffa ett ljudkort som avlastar din processor också.. Sök efter kort som har egen DSP processorn.. tex EMU har några..

Elvlis (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

I SX3:an finns ju frys-funktion som avlastar datorn som om man hade flerdubbla processorer 😕! Själv kör jag med SX2 samt audio-mixdown!

(Frågan är om man verkligen kan trimma en dator till att få mer Processor-kraft? Att lägga Reverb A på 178 st spår går säkert fin-fint

men frågan är om någon dator idag klarar av ens motsvarande 10 st GuitarRig + 10 st Linear Phase Equalizers? Det vore meningsfullt!)

Redigerat av Elvlis
Postat

Ett förtydligande; Freeze-funktionen finns i SX2an också, men fungerar "bara" på VST-instrument (plus eventuella pluggar på dessa spår?!). Dock ska man tänka på att ställa låt-längden ordentligt i projektinställningarna. Default-inställningen är ju 30 min, men är låten 4 minuter, så gör ändå freeze-funktionen ett 30-min-spår av instrumentet ifråga... Vilket tar eländigt lång tid!!

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jo, så hur man än gör går audio mixdown snabbare!

Det är fn ett bra arbetssätt också, man tvingas ta ställning och kommer fortare framåt ut produktionsprocessen.

(Audio mixdown for President!)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.