Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hello everybody!

Jo... härom dagen satt jag o tittade på mitt fula betonggolv täckt med trasmattor som jag har i min studio och funderade... Skulle man inte slå till o lägga in ett parkettgolv här istället...? eller lamiatgolv...? eller heltäckningsmatta...?

Men jag kom inte fram till något vettigt... Så nu frågar jag er! Är det skustiskt vettigt att lägga in ett parkett -eller laminatgolv i ett rum på ca 10 kvadrat meter? eller ska man gå på det lite fulare alternativet med heltäckningsmatta? Eller har ni fler förslag? :rolleyes:

(rummet e för övrigt väl dämpat och akustiskt vänligt)

Annons
Postat

Är det kontrollrummet eller själva spelrummet du talar om?

Jag har goda erfarenheter av att ha parkettgolv (fast laminat torde funka också) och sen kunna lägga ut en tjock och täckande ryamatta eller liknande vid behov. Detta gäller inspelningsrummet dock.. I det rum vi använde då så hade vi ockå konstruerat ett slags vertikala persiener av 6" furubräder efter alla väggar som man kunde öppna eller stänga efter behov och därmed justera akustiken.

Bakom denna brädpersienn var det 30 cm dämpning av stenull mot betongvägg.

Rumet var iof. betydligt större än 10 kvadrat men det borde funka även där.

Postat

Jag gillar ju träytor men det beror ju lite på vad du har i taket så du inte får några otrevliga stående vågor.

Hade tur och fick tag på ett beggat massivt bokgolv, 22mm tjockt. Gav 1200:- för 30 m2 (40:-/m2) fick en chock när jag sen upptäckte att just det golvet kostade 800-900:-/m2 !! När det var omslipat så var det helt enkelt som nytt. Kan slipa om det ett antal ggr. till så det lär räcka längre än jag lever. På andra ytor har jag heltäckningsmatta och då har jag använt gångmatta i meters bredd som jag sen har lagt paralellt med dubbelhäftande tejp. Man ser inte skarvarna. Den är väldigt tålig och gick på ca 100:-/m2. I Kontrollrummet la jag precis in laminatgolv i klass 31 som jag hittade ett parti för 50:-/m2.

Har du ett betonggolv rekomenderar jag dock först att du lägger in en platonmatta el. dyl. På det lägger du sen 12mm golvspånplatta.

Mattias

Postat

Tack för svaren! Det är alltså inspelningsrummet jag snackar om! Taket är aningen sluttande så förhoppningsvis uppkommer inga störande reflektioner... men man vet aldrig!

Har någon dåliga erfarenheter av att lägga in ett laminatgolv tex?

Postat

Jag lade nyligen in ett solitt trägolv i mitt spelrum ovanpå studion- 99kr kvm på Bauhaus- kan varmt rekommendera det- snyggt och mysigt- bör oljas eller laseras...

Postat
Har någon dåliga erfarenheter av att lägga in ett laminatgolv tex?

Laminat är hårt som f*n där kommer ljud studsa som barn på tivoli!

Postat

Beror ju på vilken akustik man är ute efter- jag spelar främst in folkmusik i min studio och är nöjd med de reflexer jag får från golvet (2,5tum tjockt oslipat furugolv)

Framför allt pallar folkmusiker inte med för torra miljöer- man får diffusera bort akustiken istället :-]

• 3 veckor senare...
Postat

Nu har jag nog bestämt mig! Lägg märke till nog... Jag lägger in ett laminatgolv och lägger en riktigt najs abbdullah-matta på! hoppas ljudet inte blir för hårt!

paecccce!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.