Jump to content
Annons

ADAT var eller inte vara

Recommended Posts

stenta53 (oregistrerad)
Postat

Kan någon på detta forum förklara för mig vad ADAT är.

Jag hittar en mängd ljudkort som har ADAT, men även ADAT ligthpipe, mm.

Jag känner till ADAT-bandspelare, men vilken poäng skulle det vara att använda ADAT då jag villa spela in på en dator?

Varför köpa ett ljudkkort som "har" ADAT?

Firewire och USB är, som jag antar, bara ett protokoll för att skyffla data.

Hur förhåller sig ADAT till detta?

Hälsningar

En frågvis 😕

Annons
Postat

ADAT:en är precis som du skriver i ditt inlägg en "bandspelare"

"Adat Lightpipe" däremot, är ett interface för överföring av ljud (eller vad det nu kan kallas)

Själv har jag ett Digi002r firewirekort som tar emot 8 kanaler från en extern mickpreamp via Adat Lightpipe.

Lighpipeöverföringen fixar 24 bitar, 48 khz, 8 kanaler och skickas via optisk kabel.

Postat
Vad kallas protokollet som behövs för att i stället kunna överföra fyra kanaler utav 96kHz/24bit? S-MUX?

Stämmer bra. 😄

Det vill till att det stöds av både omvandlaren och av ljudkortet för att det ska fungera, så om man tror att man har behov av - eller kommer att ha behov av 96/24, så ska man kolla upp att funktionen stöds av båda delar.

Postat
Kan någon på detta forum förklara för mig vad ADAT är.

Jag hittar en mängd ljudkort som har ADAT, men även ADAT ligthpipe, mm.

Jag känner till ADAT-bandspelare, men vilken poäng skulle det vara att använda ADAT då jag villa spela in på en dator?

Hälsningar

En frågvis :rolleyes:

Från början var det företaget ALESIS som tillverkade en bandspelare som hette ADAT och som då även hade ett helt nytt digitalt överföringsformat som via optisk signal skickade 8 kanaler. Eftersom det är ALESIS som fortfarande äger detta format så kallas det fortfarande ADAT, men ibland även ADAT optisk, och ibland ser man ADAT litepipe osv. Det syftar dock alltid på det åttakanaliga format som skickar via optisk kabel. Samma sak gäller det som kallas ADAT SYNC som är ett synkroniseringsformat som ALESIS tog fram för att synkronisera flera ADAT bandspelare..

Postat

För att koppla till annan utrustning. Det finns förförstärkare med inbyggd omvandlare som skickar ut ADAT. Billigaste exemplet är Behringer ADA8000 som ger 8 kanaler extra till ditt ljudkort. Kanske inte allra högsta kvaliteten, men fullt godkänt för många ändamål. Du får också tillgång till ytterligare utgångar via ADAT om du har behov av det.

Hmm. Ja och nej kan man säga. De används för en hel massa olika saker när man kopplar ihop datorer med extern utrustning. Förutom protokollen så beskriver de dessutom hur kablar och kontakter och sådant skall se ut.

Firewire används mest för anslutningar som kräver lite högre datafart, till exempel externa hårddisk eller koppling till videokamera.

USB var i början mest tänkt för lite långsammare saker, som möss och tangentbord och skrivare och sånt. Den nyare standarden USB2 har dock gjort att man kan använda den i stort sett för precis samma saker som Firewire.

Inte alls. ADAT är mycket äldre än både USB och Firewire. De har inget med varandra att göra, förutom att det finns ljudkort som har firewire i ena ändan och adat i andra.

Gunnar

Postat

Vill bara tillägga att trots att ADAT lightpipe (light för att det är optiskt och använder laser) är en gammalt protokoll (1991) så är det väldigt stabilt och krånglar sällan. Ska man jämföra ADAT lightpipe med andra protokoll så är det inte USB eller Firewire, det är rena dataöverföringsprotokoll.. Snarare S/PDIF eller AES/EBU.

Använder själv ett ADAT "ljudkort" av märket RME Hammerfall 9636 anslutet mot en Behringer DDX3216 via ADAT. Funkar RockSteady ! 🙁

• 6 månader senare...
Postat

Hur kopplar man en ada8000 till ett delta 1010LT?

fattar inte riktigt eftersom delta 1010LT inte har någon optisk ingång.

nån som vet?

Postat

Inte går det digitalt i alla fall. Delta 1010LT har SPDIF men det hjälper inte alls här (2 kanaler för det första).

Enda chansen är 8 kablar från ADA8000 till Delta 1010LT. (Och koppla AD--> DA med optisk kabel på baksidan). Du får antagligen hitta nån lödkunnig för XLR till phono är inte så helt lätta att hitta tror jag (men jag kan ha fel, jam eller musikbörsen har kataloger på nätet där man kan leta).

Gunnar

Postat
tror du att den funkar?

"AD--> DA med optisk kabel på baksidan" menar du då ADAT out till ADAT in?

På fråga 1 svarar buren ja.

På fråga 2 svarar buren ja.

G.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.