Nadya (oregistrerad) Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 (redigerat) đź Hej hopp allesammans! đ  Jag har MUSIK inom mig och vill fĂ„ UT den! Jag stĂ„r pĂ„ startlinjen för att börja göra musik m hjĂ€lp av datorn. Ăr alltsĂ„ nybörjare men SĂ motiverad, snabblĂ€rd och villig att prioritera detta projekt. Nu behöver jag tips och rĂ„d och hjĂ€lp. Har jag förstĂ„tt det jag Ă€n sĂ„ lĂ€nge har tagit reda pĂ„, rĂ€tt? Vad jag har förstĂ„tt behövs en dator som har detta: - Intel P4 - 3,0 Ghz - 512 MB - 160 GB - Min. 1 Ă„rs service - 16x Dual Layer DVD+/- RW Double Layer - Platt skĂ€rm 17'' (eventuellt tvĂ„) - Win XP (behövs pro?) - Bra ljudkort (like what?) Och: - Mixer - Synth/MIDI klaviatur - Mick - Program 1. Ăr inte expert pĂ„ datorer, skulle kunna lĂ€ra mig men vill offra tid pĂ„ att komma igĂ„ng med musikskapande snarare Ă€n byggande. Kan ett Dell-datorpaket vara nĂ„got för mig? Har jĂ€mfört erbjudanden och tycker att Dell verkar bra dĂ„ skĂ€rm och bra prestanda ingĂ„r i ett ok pris. (Ca 9.000 med ovannĂ€mnda konfig.) Mac Ă€r inte ett alternativ nu dĂ„ min budget ej tillĂ„ter. 2. Hur blir det isĂ„fall med ljudkort, kan man peta in det i en fĂ€rdigbyggd dator? Hur Ă€r det med externt/internt och vad behöver jag tĂ€nka pĂ„? Ej nĂ„got vanligt soundblaster vad jag förstĂ„tt utan typ "Audiophile" med flera utgĂ„ngar. Om jag ska ha en MIDI klaviatur, ska det vara nĂ„got speciellt ljudkort? Jag vill frĂ€mst anvĂ€nda mig av elektroniska ljud, behöver inte spela in ljud live, eventuellt sĂ„ng och nĂ„n gitarrslinga dĂ„ kanske. TĂ€nkte annars anvĂ€nda mig av trum-samplingar och olika sounds för klaviaturen. 3. Behöver jag verkligen en lĂ„da, en mixer? Eller kan man pilla med sĂ„nt i datorn? 4. NĂ„n skillnad pĂ„ Synth och MIDI-klaviatur? (Den ena sĂ€nder ljud och den andra notinformation, eller?) GĂ„r det bra med en för ca 1000:-? 5. Program, mĂ„ste man ha Win XP -pro? Det Ă€r ju dyrare Ă€n homeversion. Musikprogrammen; ska jag börja med nĂ„tt lĂ€ttare, typ Cubasis eller Fruity Loops? Budget tillĂ„ter ju inte det grymmaste heller, men skulle egentligen vilja fördjupa mig i Cubase för att det verkar vara det regerande? Ge mig gĂ€rna tips pĂ„ allt detta som ni sĂ€kert kan SĂ mycket bĂ€ttre, eller bra guider pĂ„ nĂ€tet! Sen tĂ€nker jag naturligtvis köpa en fet bok om musikprogrammen och plöja tills jag blir pro. Men jag mĂ„ste komma över startlinjen först, luften vibrerar för att jag Ă€r sĂ„ ivrig att komma igĂ„ng och nu ĂNTLIGEN har lite kapital.  TACKSAM för svar. đ Redigerat 21 augusti 2005 av Nadya Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 (redigerat) Dator och ljudkort Ă€r nog det viktiga.. Hur stark dator beror pĂ„ hur feta project du vill göra.. P4 2.8 och uppĂ„t med minst 2Gb ramminne HDD ganska bra med 2 separata. En för Program och sĂ„ en för ljud och ljudbanker. SkĂ€rm rĂ€cker med en billig CRT pĂ„ 17" för en 500:- Grafikkort och dĂ€r ett budgetkort Nu till ljudkort: VAD SKA DU GĂRA FĂR MUSIK?? Feta arr med massa körer och massa instr eller enkla arr med fĂ€rdig musik som du lĂ€gger sĂ„ng pĂ„ eller enkla spĂ„r som du gör sjĂ€lv med musik och sĂ„ng... Allt Ă€r relativt. Feta ARR: Ex Terratec Phaze 88, M-Audio Delta 1010 etc etc Enkla arr med egen sĂ„ng M-Audio Delta 1010LT (Baserar kortvalen pĂ„ erfarenhet) Mixer behövs "i princip" bara om du ska köra fler externa instr som gittarr, flöjt Ă€n sĂ„ng.. Synth MIDI klav, enkelt usb klav rĂ€cker Progr: Finns en uppsjö bundlingar med BRA Cubase program Slut frĂ„n TZ đ Redigerat 21 augusti 2005 av Twilight_Zound Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Fnykis Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 (redigerat) Hej och vĂ€lkommen för det första! Ăr inte sĂ„ bra pĂ„ ljudkort och sĂ„nt men lĂ€s lite om musikprogrammen. âą Cubase âą Fruity Loops âą Reason Det Ă€r vĂ€l de vanligaste programmen som Studio brukar tipsa om. Hoppas jag nu gett ut rĂ€tt lĂ€nkar. đ .:Fnykis Redigerat 21 augusti 2005 av Fnykis Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Piffen Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 Hej, vĂ€lkommen och gratulerar! Att anvĂ€nda dig av en Dell fungerar utmĂ€rkt. Men om du vill anvĂ€nda Cubase bör du öka pĂ„ minnet. GĂ€rna uppĂ„t 2 gigabyte, men du klarar dig pĂ„ 1024, 512 Ă€r dock lite snĂ„lt. Det du behöver Ă€r en snabb processor, mycket ramminne och ett bra ljudkort. En platt skĂ€rm behöver du inte, men det kan vara skönt att ha en lite större skĂ€rm, 19" och uppĂ„t. Garanti behöver du inte, men det Ă€r vĂ€ldigt skönt att ha. Du behöver inte ha en dvdbrĂ€nnare, det rĂ€cker med en vanlig cdbrĂ€nnare. Du behöver inte heller windows proffessional, i stora drag Ă€r det bara nĂ€tverksmöjligheter och liknande som skiljer har jag för mig.. Och det behöver du inte fundera över om du ska skapa musik. Dessutom behöver du egentligen inte sĂ„ stor hĂ„rddisk. Kan vara bra att ha tvĂ„, men det Ă€r absolut inget mĂ„ste, men det kan flyta lite snabbare dĂ„. Du vill spela in med mikrofon? DĂ„ kan det vara bra att ha en mixer, alternativet Ă€r en fristĂ„ende förstĂ€rkare eller en inbygd förstĂ€rkare i ljudkortet. Saken Ă€r den att i slutĂ€ndan handlar det bara om smak. Du klarar dig utmĂ€rkt med alla alternativen. Men om du menar att du bara vill anvĂ€nda mixer till att panorera och höja och sĂ€nka ljudnivĂ„er, dĂ„ behöver du absolut inte en mixer. Det finns i vartenda program som Ă€r vĂ€rt namnet! En midiklaviatur kan vara bra att ha, de kostar inte mycket pengar men underlĂ€ttar enormt mĂ„nga gĂ„nger. Tusen kronor tar dig lĂ„ngt. Program Ă€r bra att ha. Cubase Ă€r vanligt och populĂ€rt. Det kan göra det mesta. Men du verkar vara som jag, som inte spelar in nĂ„gra externa instrument (oftast). DĂ„ finns det andra alternativ; Reason, FL Studio m fl. Det hĂ€r Ă€r ocksĂ„ en frĂ„ga om smak. Kolla in lĂ€nkarna som Fnykis postade. AnvĂ€nder, tillsammans med mĂ„nga andra, Reason sen mĂ„nga Ă„r och Ă€lskar det! Kan jag rekommendera. Starkt.. đ Det Ă€r absolut inga som helst problem att koppla in ett ljudkort i en dator. Busenkelt. Om du inte ska spela in en massa externa instrument kan du lika gĂ€rna köpa nĂ„got billigt. Audiophile 24/96 Ă€r ett exempel pĂ„ ett bra och mycket billigt kort. Mm. Lycka till. //smulan Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Nadya (oregistrerad) Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 TAKK för vĂ€lkomnandet! *GLAD jag Ă€r för att ni ville svara!!! Thx Fnykis!!!! Jag ska lĂ€sa pĂ„ lĂ€nkarna! đ O TAKK Smulan o TZ för svar!! Musiken jag vill göra Ă€r typ soul, tyyyp samma stuk pĂ„ musiken och instrumenten som Aaliyah, Tweet, Missy E med nĂ„n tuff đ enkel rytm som hĂ„ller lĂ„ten ut, basslinga och komp pĂ„ klaviaturen med olika underliga ljud och sĂ„ng, typ kör i refrĂ€ngerna. Fokus ska Ă€ndĂ„ ligga pĂ„ melodier och arr, sĂ„ jag bryr mig inte sĂ„ hemskt mycket om annat krĂ„ngel. Men kan man peta in ett eget ljudkort i en fĂ€rdig dell maskin? De dĂ€r ljudkorten, smulans tips Audiophile 24/96 eller TZ:s Ex Terratec Phaze 88, M-Audio Delta 1010 eller M-Audio Delta 1010LT, sĂ€tter man i dem utifrĂ„n? *fan vad kass jag e =) And I need this soon för jag exploderar snart av spirande kreativitet, sĂ„ jag har inte tid att sĂ€tta mig in i eget datorbygge. Funkar denna dator frĂ„n Dell? Ska jag slĂ„ till nu, nu, eller andas lite o bara vĂ€nta o fördjupa mig Ă€nnu mer?!!!? đ Ă det hĂ€r bra? (Ja la till 1024 MB istĂ€llet för 512. PlattskĂ€rmen kan man inte pĂ„verka för den platta ingĂ„r i paketet och att konfig. upp till 19" Ă€r lite vĂ€l dyrt! Ljudkort köper jag alltsĂ„ nĂ„n annanstans och monterar pĂ„ utsidan?) Totalt Inkl. moms: 9.896,25 kr Dell Dimension 9100 (D08915) Systemkomponenter - Dimension 9100 (D08915) - IntelÂź Pentium 4 processor with HT technology 531 (3.00GHz, 800FSB, 1MB cache) - MicrosoftÂź WindowsÂź XP Home Edition SP2 (svensk) - 1024mb PC-3200 Dual Channel DDR2 400MHZ (2x512) - Tangentbord Dellâą USB-tangentbord - SkĂ€rm 17" PlattskĂ€rm, midnattsgrĂ„ (173FP) - Grafikkort ATI Radeon X300 SE 128MB HyperMemory - HĂ„rddisk 160GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurstâą cache - Media kortlĂ€sare - Mus Dellâą midnattsgrĂ„ USB 2-knapp scroll mus - 16x max. DVD +/- RW med Double Layer - Högtalare Dellâą A215 högtalare Dokumentation Doc Dimension 9100 NORD/EURO Cord Gedis Bundle Reference LIST D08915 MicrosoftÂź Works 7.0 (svensk) (utan Office paket) Standard garanti 1 Ă„rs hĂ€mtservice Utökade servicepaket 1 Ă„rs hĂ€mtservice Photo Albumâą SE Basic Paint Shopâą ProÂź Basic Edition Dimensionâą order - Sverige Dellâą Media Experience 3.0 Basic Adobe Reader Adobe Reader 6.0 - engelsk Dellâą internan ordre. Tillbehör UTAN EXTRA KOSTNAD - Dell fĂ€rgblĂ€ckskrivare 720 (inklusive test blĂ€ckpatron) Jag tror jag kommer att fĂ„ det att funka bara jag kommer igĂ„ng! Sen Ă€r det ju sĂ„ att man inte förstĂ„r den riktiga problematiken förrĂ€n man kan tillrĂ€ckligt mycket. Jag förstĂ„r absolut att det inte kommer att bli högsta klass av det jag tĂ€nkte anvĂ€nda, bara jag fĂ„r ut allt som poppar upp i mitt huvud dagarna i Ă€nda och lyckas förmedla kĂ€nslan jag har och kan sitta hemma och experimentera. *niger* đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 (redigerat) Datorn funkar till att börja med...Kan ju alltid köpa till mer MINNE nĂ€r budgeten tillĂ„ter.. Vad gĂ€ller ljudkorten som jag nĂ€mde sĂ„ Ă€r MIN erfarenhet M-AudioÂŽs Delta 1010LT. Det Ă€r ett sĂ„kallat PCIkort som stoppar i datorn sen har du 8 in alt 8 ut eller egen konfig pĂ„ in/ut ex 4 in 4 ut eller 2 in 6 ut osv. In/ut gĂ„ngar Ă€r rena RCA kontakter typ som man har i en stereo, XLR som finns pĂ„ de flesta bĂ€ttre micar, MIDI in/ut, digital in/ut och ett par till... Kostar idag inte sĂ„ mycket... Med res för tillĂ€gg đ TillĂ€gg: M-Audio Delta 1010LT Terratec Phaze 88 High end kort / Lite mer avancerat Enkel Mixer för Mic och ev andra bi Instr Sen kan man köpa ett sĂ„nt hĂ€r med, men i din situation kĂ€nns det lite som OVERKILL: Enkel Mixer ;-} Redigerat 21 augusti 2005 av Twilight_Zound Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Nadya (oregistrerad) Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 Ăr de hĂ€r kompatilitetsproblemen med PCI och processorn nĂ„got jag behöver oroa mig för? Har lĂ€st om krĂ„ngel i andra trĂ„dar, förstĂ„r inte riktigt vad det innebĂ€r Ă€n men Ă€r det aktuellt att fundera över i mitt fall? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 Inget, PCI Ă€r standard i alla datorer. (Kanske med undantag för Mac đ ) Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tordA Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 som musikprogram kan jag tipsa om Acid pĂ„ den sidan finns AcidXpress, en gratisversion för test đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Nadya (oregistrerad) Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 Takk för lĂ€nkarna TZ, det kĂ€ndes lite saftigt med den dĂ€r mixern... hehe =) Well, nĂ€r det gĂ€ller ljudkort kan jag nog inte lĂ€gga ner mer Ă€n kanske 1000:-, likasĂ„ för klaviatur, mick och hörlurar. Jag börjar lĂ„gt o sĂ„ fĂ„r jag avancera sen nĂ€r jag har kommit igĂ„ng/dragit in mer cash =) Fanns nĂ„tt studiopaket pĂ„ e-music för 3.895 med mick B1 fr. Studio Projects, mikpreamp, ljudkort ESI Julia@, mikrofonkabel, autdiokabel. Kanske lite saftigt det ocksĂ„... Ă€r det vĂ€rt det? Eller ska man köpa vissa grejer begagnat? VĂ„gar man? Jag ĂR sĂ„ nervös, helt nipprig, tĂ€nkte nĂ€mligen kanske köpa den dĂ€r delldatorn innan onsdag. Det Ă€r en stor grej för mig, har slitit lĂ€nge för didĂ€r 10 000:- som nu bara försvinner!! =) *vĂ„ga* đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 Ok. didĂ€r 10" Ă€r det för allt, inkl dator?? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
sixties Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 vĂ€lkommen till forumet! đ jag kör sjĂ€lv dell som Ă€r 1,5 Ă„r gammal, det jag tycker du ska göra Ă€r att ta 1024 mb ram minne och 2 hĂ„rdiskar (en för program och en för ljudet du spelar in). spar in pĂ„ skĂ€rmen det blir billigare med en vanlig Ă€n en platt. kanske vĂ€lja ett enklare grafik kort, spar in pĂ„ servicen grundpaketet rĂ€cker. skit i högtalarna du har ingen glĂ€dje av dem, de passar inte till ljudkortet. jag började med en beg stereo som jag kopplade till ljudkortet, det duger tills du har rĂ„d att skaffa riktiga monitorer. jag började med m-audioÂŽs ljudkort audiophile 2496 som kostar ca 995:- tror jag. det Ă€r pci och har funkat felfritt för mig. men dĂ„ behöver du en preamp (förförstĂ€rkare) som bla. finns i mixerbord. de billigaste kostar ca 670:- tex behringer Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Nadya (oregistrerad) Postat 22 augusti 2005 Dela Postat 22 augusti 2005 *takk* för alla tips! Ni anar inte hur tacksam jag Àr. Har vridit och vÀnt pÄ det dÀr erbjudandet frÄn Dell. Inte riktigt bestÀmt mig Àn, ska kolla runt lite till. 10000:- var tÀnkt att bara datorn skulle kosta pÄ ett ungefÀr, gÀrna mindre!!! Tror ni jag kan hitta en sÄn dator för mindre? Ska fundera tills ikvÀll om jag ska slÄ till pÄ den dÀr dellen. Sixties; högtalare, grafikkort, plattskÀrm Àr en del i det dÀr paketet för datorn. Bara burken med den konfig jag har skulle kosta ca. 8000:- pÄ andra stÀllen tror jag. Ska försöka jÀmföra Ànnu lite till dock innan jag slÄr till. Sen skulle jag lÀgga ner ca 4000:- pÄ mick, hörlurar, mixer, klaviatur o sÄ. Extra hÄrddisk efter ett tag. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
android Postat 22 augusti 2005 Dela Postat 22 augusti 2005 Fanns nĂ„tt studiopaket pĂ„ e-music för 3.895 med mick B1 fr. Studio Projects, mikpreamp, ljudkort ESI Julia@, mikrofonkabel, autdiokabel. Kanske lite saftigt det ocksĂ„... Ă€r det vĂ€rt det? Detta ingĂ„r:- Studio Projects VTB1 - Studio Projects B1 - ESI Juli@ - Hosa mikrofonkabel (XLR-XLR) - Hosa Audiokabel, balanserad (XLR-Tele) Det dĂ€r sĂ„g ju riktigt bra ut! Bra grejer allihop (jag har ljudkortet, och micken har fĂ„tt mycket bra skrivet om sig pĂ„ mĂ„nga stĂ€llen, och sĂ„ Ă€ven preampen), men Ă€ndĂ„ inte onödigt bra... đ Har du pengarna sĂ„ skulle jag inte tveka alltför mycket... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 22 augusti 2005 Dela Postat 22 augusti 2005 Köp INTE Cubasis, köp hellre isÄfall Cubase SE .. Kostar ungefÀr dubbelt (700 spÀnn mot 1400 spÀnn) ... SÄg förövrigt att Cubase SE3 har slÀppts i en Studio Case II ... SÄ en lös version av Cubase SE3 borde slÀppas nÀr som helst. http://www.steinberg.de/ProductPage_sb91eb...036&Langue_ID=2 /Daniel Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
android Postat 22 augusti 2005 Dela Postat 22 augusti 2005 Man brukar ju förresten fÄ med lite program nÀr man köper ljudkort... Mitt ESI Juli@ kom tillsammans med en lite-version av Ableton Live och nÄt mer ocksÄ (Cubase?). Det kan ju faktiskt va vÀrt att vÀlja ljudkort utifrÄn det perspektivet ocksÄ! Det Àr inte sÄ sÀrskilt stor skillnad mellan de olika "budget"-korten, vilket som helst (M-audio 2496, Juli@, EMU 0404) lÀr funka bra, sÄ dÄ kan man faktiskt vÀlja det som Àr sÀljs med "rÀtt" program i paketet... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Piffen Postat 24 augusti 2005 Dela Postat 24 augusti 2005 Android har en poÀng dÀr. NÀr jag köpte mitt Audiophile sÄ fick jag med Abelton Lives nerbantade version samt Reason Adapted. Inte sÄ dumt. Reason blir pÄ sÄ sÀtt 1300 billigare om jag inte minns fel.. Dvs, rabatten Àr högre Àn vad kortet kostar.. Om du har den senaste studio har jag för mig att de testade lite billiga ljudkort och dÀr stÄr ocksÄ vilken programvara som medföljer.. Om du vill ha datorn lite billigare kanske du ska kika in pÄ: Komplett Inet Data m. fl. Men dÄ blir det svÄrare att fÄ det lika bra som en Dell. Du fÄr lÀsa pÄ lite, men det kanske det Àr vÀrt? Lycka till. //smulan Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Nadya (oregistrerad) Postat 24 augusti 2005 Dela Postat 24 augusti 2005 Jag lyckades hitta sjÀlva datorn, Dell Dimension 9100 med valda konfig. som jag skrev ovan, för bara 7200:- jag har jÀmför med alla datorer som gÄr att köpa pÄ typ alla sidor, och de ligger runt Ätta, nio om man ska ha pentium 4 och mina konfigurationer. SÄ jag Àr rÀtt nöjd!!! Ska slÄ till ikvÀll tror jag. Har en bestÀllning hos dell som ligger dÀr och puttrar...ooohh! Stoppa mej nÄgon!! *nervööös* Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tordA Postat 24 augusti 2005 Dela Postat 24 augusti 2005 om du bestÀller frÄn dell, försök att fÄ en CD med operativsystemet och inte en "ÄterstÀllnings" skiva som sopar bort allt pÄ hÄrddisken. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.