Jump to content
Annons

Startlinjen 2 make music

Nadya (oregistrerad)

Recommended Posts

Nadya (oregistrerad)

😼 Hej hopp allesammans! 🙁

Jag har MUSIK inom mig och vill fĂ„ UT den! Jag stĂ„r pĂ„ startlinjen för att börja göra musik m hjĂ€lp av datorn. Är alltsĂ„ nybörjare men SÅ motiverad, snabblĂ€rd och villig att prioritera detta projekt. Nu behöver jag tips och rĂ„d och hjĂ€lp. Har jag förstĂ„tt det jag Ă€n sĂ„ lĂ€nge har tagit reda pĂ„, rĂ€tt?

Vad jag har förstÄtt behövs en dator som har detta:

- Intel P4

- 3,0 Ghz

- 512 MB

- 160 GB

- Min. 1 Ă„rs service

- 16x Dual Layer DVD+/- RW Double Layer

- Platt skÀrm 17'' (eventuellt tvÄ)

- Win XP (behövs pro?)

- Bra ljudkort (like what?)

Och:

- Mixer

- Synth/MIDI klaviatur

- Mick

- Program

1. Är inte expert pĂ„ datorer, skulle kunna lĂ€ra mig men vill offra tid pĂ„ att komma igĂ„ng med musikskapande snarare Ă€n byggande. Kan ett Dell-datorpaket vara nĂ„got för mig? Har jĂ€mfört erbjudanden och tycker att Dell verkar bra dĂ„ skĂ€rm och bra prestanda ingĂ„r i ett ok pris. (Ca 9.000 med ovannĂ€mnda konfig.) Mac Ă€r inte ett alternativ nu dĂ„ min budget ej tillĂ„ter.

2. Hur blir det isÄfall med ljudkort, kan man peta in det i en fÀrdigbyggd dator? Hur Àr det med externt/internt och vad behöver jag tÀnka pÄ? Ej nÄgot vanligt soundblaster vad jag förstÄtt utan typ "Audiophile" med flera utgÄngar. Om jag ska ha en MIDI klaviatur, ska det vara nÄgot speciellt ljudkort? Jag vill frÀmst anvÀnda mig av elektroniska ljud, behöver inte spela in ljud live, eventuellt sÄng och nÄn gitarrslinga dÄ kanske. TÀnkte annars anvÀnda mig av trum-samplingar och olika sounds för klaviaturen.

3. Behöver jag verkligen en lÄda, en mixer? Eller kan man pilla med sÄnt i datorn?

4. NÄn skillnad pÄ Synth och MIDI-klaviatur? (Den ena sÀnder ljud och den andra notinformation, eller?) GÄr det bra med en för ca 1000:-?

5. Program, mÄste man ha Win XP -pro? Det Àr ju dyrare Àn homeversion. Musikprogrammen; ska jag börja med nÄtt lÀttare, typ Cubasis eller Fruity Loops? Budget tillÄter ju inte det grymmaste heller, men skulle egentligen vilja fördjupa mig i Cubase för att det verkar vara det regerande?

Ge mig gĂ€rna tips pĂ„ allt detta som ni sĂ€kert kan SÅ mycket bĂ€ttre, eller bra guider pĂ„ nĂ€tet! Sen tĂ€nker jag naturligtvis köpa en fet bok om musikprogrammen och plöja tills jag blir pro. Men jag mĂ„ste komma över startlinjen först, luften vibrerar för att jag Ă€r sĂ„ ivrig att komma igĂ„ng och nu ÄNTLIGEN har lite kapital.

TACKSAM för svar. 🙂

Redigerat av Nadya
Dela pÄ andra sajter

Annons

Dator och ljudkort Àr nog det viktiga..

Hur stark dator beror pÄ hur feta project du vill göra..

P4 2.8 och uppÄt med minst 2Gb ramminne

HDD ganska bra med 2 separata.

En för Program och sÄ en för ljud

och ljudbanker.

SkÀrm rÀcker med en billig CRT pÄ 17" för en 500:-

Grafikkort och dÀr ett budgetkort

Nu till ljudkort: VAD SKA DU GÖRA FÖR MUSIK??

Feta arr med massa körer och massa instr eller enkla arr med fÀrdig

musik som du lÀgger sÄng pÄ eller enkla spÄr som du gör sjÀlv med

musik och sÄng... Allt Àr relativt.

Feta ARR: Ex Terratec Phaze 88, M-Audio Delta 1010 etc etc

Enkla arr med egen sÄng M-Audio Delta 1010LT (Baserar kortvalen pÄ erfarenhet)

Mixer behövs "i princip" bara om du ska köra fler externa instr som gittarr, flöjt Àn sÄng..

Synth MIDI klav, enkelt usb klav rÀcker

Progr: Finns en uppsjö bundlingar med BRA Cubase program

Slut frĂ„n TZ 🙂

Redigerat av Twilight_Zound
Dela pÄ andra sajter

Hej och vÀlkommen för det första!

Är inte sĂ„ bra pĂ„ ljudkort och sĂ„nt men lĂ€s lite om musikprogrammen.

‱ Cubase

‱ Fruity Loops

‱ Reason

Det Ă€r vĂ€l de vanligaste programmen som Studio brukar tipsa om. Hoppas jag nu gett ut rĂ€tt lĂ€nkar. 🙂

.:Fnykis

Redigerat av Fnykis
Dela pÄ andra sajter

Hej, vÀlkommen och gratulerar!

Att anvÀnda dig av en Dell fungerar utmÀrkt. Men om du vill anvÀnda Cubase bör du öka pÄ minnet. GÀrna uppÄt 2 gigabyte, men du klarar dig pÄ 1024, 512 Àr dock lite snÄlt.

Det du behöver Àr en snabb processor, mycket ramminne och ett bra ljudkort. En platt skÀrm behöver du inte, men det kan vara skönt att ha en lite större skÀrm, 19" och uppÄt.

Garanti behöver du inte, men det Àr vÀldigt skönt att ha. Du behöver inte ha en dvdbrÀnnare, det rÀcker med en vanlig cdbrÀnnare. Du behöver inte heller windows proffessional, i stora drag Àr det bara nÀtverksmöjligheter och liknande som skiljer har jag för mig.. Och det behöver du inte fundera över om du ska skapa musik. Dessutom behöver du egentligen inte sÄ stor hÄrddisk. Kan vara bra att ha tvÄ, men det Àr absolut inget mÄste, men det kan flyta lite snabbare dÄ.

Du vill spela in med mikrofon? DÄ kan det vara bra att ha en mixer, alternativet Àr en fristÄende förstÀrkare eller en inbygd förstÀrkare i ljudkortet. Saken Àr den att i slutÀndan handlar det bara om smak. Du klarar dig utmÀrkt med alla alternativen.

Men om du menar att du bara vill anvÀnda mixer till att panorera och höja och sÀnka ljudnivÄer, dÄ behöver du absolut inte en mixer. Det finns i vartenda program som Àr vÀrt namnet!

En midiklaviatur kan vara bra att ha, de kostar inte mycket pengar men underlÀttar enormt mÄnga gÄnger. Tusen kronor tar dig lÄngt.

Program Ă€r bra att ha. Cubase Ă€r vanligt och populĂ€rt. Det kan göra det mesta. Men du verkar vara som jag, som inte spelar in nĂ„gra externa instrument (oftast). DĂ„ finns det andra alternativ; Reason, FL Studio m fl. Det hĂ€r Ă€r ocksĂ„ en frĂ„ga om smak. Kolla in lĂ€nkarna som Fnykis postade. AnvĂ€nder, tillsammans med mĂ„nga andra, Reason sen mĂ„nga Ă„r och Ă€lskar det! Kan jag rekommendera. Starkt.. 😉

Det Àr absolut inga som helst problem att koppla in ett ljudkort i en dator. Busenkelt. Om du inte ska spela in en massa externa instrument kan du lika gÀrna köpa nÄgot billigt. Audiophile 24/96 Àr ett exempel pÄ ett bra och mycket billigt kort.

Mm. Lycka till. //smulan

Dela pÄ andra sajter

Nadya (oregistrerad)

TAKK för vÀlkomnandet! *GLAD jag Àr för att ni ville svara!!!

Thx Fnykis!!!! Jag ska lĂ€sa pĂ„ lĂ€nkarna! 🙁 O TAKK Smulan o TZ för svar!!

Musiken jag vill göra Ă€r typ soul, tyyyp samma stuk pĂ„ musiken och instrumenten som Aaliyah, Tweet, Missy E med nĂ„n tuff 😉 enkel rytm som hĂ„ller lĂ„ten ut, basslinga och komp pĂ„ klaviaturen med olika underliga ljud och sĂ„ng, typ kör i refrĂ€ngerna. Fokus ska Ă€ndĂ„ ligga pĂ„ melodier och arr, sĂ„ jag bryr mig inte sĂ„ hemskt mycket om annat krĂ„ngel. Men kan man peta in ett eget ljudkort i en fĂ€rdig dell maskin? De dĂ€r ljudkorten, smulans tips Audiophile 24/96 eller TZ:s Ex Terratec Phaze 88, M-Audio Delta 1010 eller M-Audio Delta 1010LT, sĂ€tter man i dem utifrĂ„n? *fan vad kass jag e =)

And I need this soon för jag exploderar snart av spirande kreativitet, sĂ„ jag har inte tid att sĂ€tta mig in i eget datorbygge. Funkar denna dator frĂ„n Dell? Ska jag slĂ„ till nu, nu, eller andas lite o bara vĂ€nta o fördjupa mig Ă€nnu mer?!!!? 😛

Ä det hĂ€r bra? (Ja la till 1024 MB istĂ€llet för 512. PlattskĂ€rmen kan man inte pĂ„verka för den platta ingĂ„r i paketet och att konfig. upp till 19" Ă€r lite vĂ€l dyrt! Ljudkort köper jag alltsĂ„ nĂ„n annanstans och monterar pĂ„ utsidan?)

Totalt Inkl. moms: 9.896,25 kr

Dell Dimension 9100 (D08915)

Systemkomponenter

- Dimension 9100 (D08915)

- IntelÂź Pentium 4 processor with HT technology 531 (3.00GHz, 800FSB, 1MB cache)

- MicrosoftÂź WindowsÂź XP Home Edition SP2 (svensk)

- 1024mb PC-3200 Dual Channel DDR2 400MHZ (2x512)

- Tangentbord Dellℱ USB-tangentbord

- SkÀrm 17" PlattskÀrm, midnattsgrÄ (173FP)

- Grafikkort ATI Radeon X300 SE 128MB HyperMemory

- HĂ„rddisk 160GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurstℱ cache

- Media kortlÀsare

- Mus Dellℱ midnattsgrĂ„ USB 2-knapp scroll mus

- 16x max. DVD +/- RW med Double Layer

- Högtalare Dellℱ A215 högtalare

Dokumentation Doc Dimension 9100 NORD/EURO Cord

Gedis Bundle Reference LIST D08915

MicrosoftÂź Works 7.0 (svensk) (utan Office paket)

Standard garanti 1 Ärs hÀmtservice

Utökade servicepaket 1 Ärs hÀmtservice

Photo Albumℱ SE Basic

Paint Shopℱ Pro¼ Basic Edition

Dimensionℱ order - Sverige

Dellℱ Media Experience 3.0 Basic

Adobe Reader Adobe Reader 6.0 - engelsk

Dellℱ internan ordre.

Tillbehör

UTAN EXTRA KOSTNAD - Dell fÀrgblÀckskrivare 720 (inklusive test blÀckpatron)

Jag tror jag kommer att fÄ det att funka bara jag kommer igÄng! Sen Àr det ju sÄ att man inte förstÄr den riktiga problematiken förrÀn man kan tillrÀckligt mycket. Jag förstÄr absolut att det inte kommer att bli högsta klass av det jag tÀnkte anvÀnda, bara jag fÄr ut allt som poppar upp i mitt huvud dagarna i Ànda och lyckas förmedla kÀnslan jag har och kan sitta hemma och experimentera.

*niger* 🙂

Dela pÄ andra sajter

Datorn funkar till att börja med...Kan ju alltid köpa till mer MINNE nÀr budgeten tillÄter..

Vad gÀller ljudkorten som jag nÀmde sÄ Àr MIN erfarenhet M-AudioŽs

Delta 1010LT. Det Àr ett sÄkallat PCIkort som stoppar i datorn sen har

du 8 in alt 8 ut eller egen konfig pÄ in/ut ex 4 in 4 ut eller 2 in 6 ut osv.

In/ut gÄngar Àr rena RCA kontakter typ som man har i en stereo, XLR som

finns pÄ de flesta bÀttre micar, MIDI in/ut, digital in/ut och ett par till...

Kostar idag inte sÄ mycket...

Med res för tillĂ€gg 🙂

TillÀgg:

M-Audio Delta 1010LT

Terratec Phaze 88 High end kort / Lite mer avancerat

Enkel Mixer för Mic och ev andra bi Instr

Sen kan man köpa ett sÄnt hÀr med, men i din situation kÀnns det lite som

OVERKILL:

Enkel Mixer ;-}

Redigerat av Twilight_Zound
Dela pÄ andra sajter

Nadya (oregistrerad)

Är de hĂ€r kompatilitetsproblemen med PCI och processorn nĂ„got jag behöver oroa mig för? Har lĂ€st om krĂ„ngel i andra trĂ„dar, förstĂ„r inte riktigt vad det innebĂ€r Ă€n men Ă€r det aktuellt att fundera över i mitt fall?

Dela pÄ andra sajter

Nadya (oregistrerad)

Takk för lÀnkarna TZ, det kÀndes lite saftigt med den dÀr mixern... hehe =)

Well, nÀr det gÀller ljudkort kan jag nog inte lÀgga ner mer Àn kanske 1000:-, likasÄ för klaviatur, mick och hörlurar. Jag börjar lÄgt o sÄ fÄr jag avancera sen nÀr jag har kommit igÄng/dragit in mer cash =)

Fanns nÄtt studiopaket pÄ e-music för 3.895 med mick B1 fr. Studio Projects, mikpreamp, ljudkort ESI Julia@, mikrofonkabel, autdiokabel. Kanske lite saftigt det ocksÄ... Àr det vÀrt det? Eller ska man köpa vissa grejer begagnat? VÄgar man?

Jag ÄR sĂ„ nervös, helt nipprig, tĂ€nkte nĂ€mligen kanske köpa den dĂ€r delldatorn innan onsdag. Det Ă€r en stor grej för mig, har slitit lĂ€nge för didĂ€r 10 000:- som nu bara försvinner!! =) *vĂ„ga* 🙂

Dela pÄ andra sajter

vĂ€lkommen till forumet! 😕

jag kör sjÀlv dell som Àr 1,5 Är gammal, det jag tycker du ska göra Àr att ta 1024 mb ram minne och 2 hÄrdiskar (en för program och en för ljudet du spelar in).

spar in pÄ skÀrmen det blir billigare med en vanlig Àn en platt.

kanske vÀlja ett enklare grafik kort, spar in pÄ servicen grundpaketet rÀcker.

skit i högtalarna du har ingen glÀdje av dem, de passar inte till ljudkortet. jag började med en beg stereo som jag kopplade till ljudkortet, det duger tills du har rÄd att skaffa riktiga monitorer.

jag började med m-audioŽs ljudkort audiophile 2496 som kostar ca 995:- tror jag.

det Àr pci och har funkat felfritt för mig.

men dÄ behöver du en preamp (förförstÀrkare) som bla. finns i mixerbord. de billigaste kostar ca 670:- tex behringer

Dela pÄ andra sajter

Nadya (oregistrerad)

*takk* för alla tips! Ni anar inte hur tacksam jag Àr.

Har vridit och vÀnt pÄ det dÀr erbjudandet frÄn Dell. Inte riktigt bestÀmt mig Àn, ska kolla runt lite till. 10000:- var tÀnkt att bara datorn skulle kosta pÄ ett ungefÀr, gÀrna mindre!!! Tror ni jag kan hitta en sÄn dator för mindre? Ska fundera tills ikvÀll om jag ska slÄ till pÄ den dÀr dellen.

Sixties; högtalare, grafikkort, plattskÀrm Àr en del i det dÀr paketet för datorn.

Bara burken med den konfig jag har skulle kosta ca. 8000:- pÄ andra stÀllen tror jag. Ska försöka jÀmföra Ànnu lite till dock innan jag slÄr till.

Sen skulle jag lÀgga ner ca 4000:- pÄ mick, hörlurar, mixer, klaviatur o sÄ. Extra hÄrddisk efter ett tag.

Dela pÄ andra sajter

Fanns nÄtt studiopaket pÄ e-music för 3.895 med mick B1 fr. Studio Projects, mikpreamp, ljudkort ESI Julia@, mikrofonkabel, autdiokabel. Kanske lite saftigt det ocksÄ... Àr det vÀrt det?
Detta ingÄr:

- Studio Projects VTB1

- Studio Projects B1

- ESI Juli@

- Hosa mikrofonkabel (XLR-XLR)

- Hosa Audiokabel, balanserad (XLR-Tele)

Det dÀr sÄg ju riktigt bra ut!

Bra grejer allihop (jag har ljudkortet, och micken har fĂ„tt mycket bra skrivet om sig pĂ„ mĂ„nga stĂ€llen, och sĂ„ Ă€ven preampen), men Ă€ndĂ„ inte onödigt bra... 😉 Har du pengarna sĂ„ skulle jag inte tveka alltför mycket...

Dela pÄ andra sajter

Köp INTE Cubasis, köp hellre isÄfall Cubase SE .. Kostar ungefÀr dubbelt (700 spÀnn mot 1400 spÀnn) ...

SÄg förövrigt att Cubase SE3 har slÀppts i en Studio Case II ... SÄ en lös version av Cubase SE3 borde slÀppas nÀr som helst. http://www.steinberg.de/ProductPage_sb91eb...036&Langue_ID=2

/Daniel

Dela pÄ andra sajter

Man brukar ju förresten fÄ med lite program nÀr man köper ljudkort...

Mitt ESI Juli@ kom tillsammans med en lite-version av Ableton Live och nÄt mer ocksÄ (Cubase?).

Det kan ju faktiskt va vÀrt att vÀlja ljudkort utifrÄn det perspektivet ocksÄ! Det Àr inte sÄ sÀrskilt stor skillnad mellan de olika "budget"-korten, vilket som helst (M-audio 2496, Juli@, EMU 0404) lÀr funka bra, sÄ dÄ kan man faktiskt vÀlja det som Àr sÀljs med "rÀtt" program i paketet...

Dela pÄ andra sajter

Android har en poÀng dÀr. NÀr jag köpte mitt Audiophile sÄ fick jag med Abelton Lives nerbantade version samt Reason Adapted. Inte sÄ dumt. Reason blir pÄ sÄ sÀtt 1300 billigare om jag inte minns fel.. Dvs, rabatten Àr högre Àn vad kortet kostar.. Om du har den senaste studio har jag för mig att de testade lite billiga ljudkort och dÀr stÄr ocksÄ vilken programvara som medföljer..

Om du vill ha datorn lite billigare kanske du ska kika in pÄ:

Komplett

Inet Data

m. fl. Men dÄ blir det svÄrare att fÄ det lika bra som en Dell. Du fÄr lÀsa pÄ lite, men det kanske det Àr vÀrt?

Lycka till. //smulan

Dela pÄ andra sajter

Nadya (oregistrerad)

Jag lyckades hitta sjÀlva datorn, Dell Dimension 9100 med valda konfig. som jag skrev ovan, för bara 7200:- jag har jÀmför med alla datorer som gÄr att köpa pÄ typ alla sidor, och de ligger runt Ätta, nio om man ska ha pentium 4 och mina konfigurationer. SÄ jag Àr rÀtt nöjd!!! Ska slÄ till ikvÀll tror jag. Har en bestÀllning hos dell som ligger dÀr och puttrar...ooohh! Stoppa mej nÄgon!!

*nervööös*

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.