Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Först lyssnar jag i Cubase SX 2, där produktionen för övrigt är gjord, och då låter det bra och högt.

Men när jag exporterar den, och lyssnar i Winamp, så går volymen ned sig rejält.

Varför?

Annons
Postat (redigerat)

Jag har ungefär samma problem, men jag trodde det var en mastringssak. Jag har tagit upp detr i två olika trådar och fått tips om olika verktyg mot detta, men det nästa vore ju om det bara var någon inställning i Cubase...dessutom mycket billigare

EDIT: har ett E-MU 1820 och låg volym i patchmixern. kan det ha betydelse eller är det bara uppspelnings volym?

Redigerat av The Edge
Postat

hmm okej, jo jag e med nu. Men det konstiga är att alla andra låtar spelas upp högre, så jag misstänker att felet inte ligger i ljudkortet.

Jag har trots allt max-ljud i cubase och ändå så spelas andra låtar upp högre än min egen.

Mr Underhill (oregistrerad)
Postat

Har du olika Wave-utgångar på ljudkortsmixern? I sådana fall kan de ju stå olika

Om inte så kan det bero på att Cubase faktiskt håller ner volymen mer än det borde. Majken förklarade det i en tråd tidigare (som jag naturligtvis inte hittade) och som jag förstod det var att 0dB i Cubase motsvarade -3dB om man gjorde en grov uppskattning.....

Gå in på hans forum; www.majken.se

Där får du garanterat bästa svaret. 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.