Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag ska skriva en låt som skall framföras i en kyrka i början av december. Den kommer att kompas av ett piano (och kanske en kyrkokör). Jag vill skriva låten till en solist, eller möjligtvis att det blir en duett med en tjej och en kille.

Jag tänker mig att låten skall förmedla en kristen känsla och gärna vara julig. Kanske en ren julvisa. Eftersom kompet är ett piano så vill jag att låten skall vara lugn (inte gospel o.dyl).

Vad bör jag tänka på när jag skriver låten? Vissa typiska ackord som ni föreslår? Vad ska jag tänka på när det gäller texten?

Jag har letat igenom psalmboken efter julpsalmer och samlat in ord som jag tyckte kunde vara användbara. Har ni andra ord ni tycker passar?

Jag har funderat på titeln: (vad har du gjort) "när ännu ett år har gått"

är det nått att ha?

salig

helig

ära

Herran

Frälsaren

Kristus

Davids stad (hus)

fullbordad

gåva

Fadern

barmhärtighet

helga

bebådelse (uppenbarelse)

son

frid

hopp

tårar

änglar

röst

bud

herde

ljus

lovsjunga

Betlehem

råder

konung

fött

hjärtat

kungjorde

tröst

jungfru

krubban

makt

nöd

förlossa (mig)

from

Redigerat av MusicGene
Annons
Postat

Tänker du skriva en julpsalm? Eller en modern kristen julsång?

Mitt tips är att du lägger bort psalmboken som du letar ord i, och istället lånar ett packe med moderna kristna julskivor från biblioteket. Lyssna in dig på dem, så får du snart nya idéer.

Postat

eller lyssna på Slayer en stund för att rensa hjärnan,

och skriv från hjärtat något som är raka motsatsen,

utan någon yttre influens...

Postat

Kul uppdrag 😄

(vad har du gjort) "när ännu ett år har gått" låter perfekt i mina öron eftersom det blir traditionssmäktande och manar till eftertänksamhet vilket julsånger ska göra!

Natt, stjärna, stilla, lugn, ljus är ju några andra ord man kan använda...är lite för onykter för att komma på fler.. :rolleyes: Gud är ju ett annat ganska bra ord (namn) i kyrkan.

Lycka till och släng gärna upp en version när du är klar 😎

(Kom nu på att man skulle ju kunna sjunga in nån version av typ Gläns över sjö och strand i egen version och ge farmor, OJOJOJ vad glad hon skulle bli, well, får se hur idén verkar imorrn när man är nykter :rolleyes: )

Postat

Näe, inte "vad har Du gjort, ännu ett år gått"! Skall folk sitta och få dåligt samvete för allt de inte hunnit så där i adventstider?! Tänk också på all julstressen! Näe, kläm i med nåt käckare! Pepparkaksbak, snön som ligger vit, barn som tindrar med ögon etc. God jul!

Postat
eller lyssna på Slayer en stund för att rensa hjärnan,

och skriv från hjärtat något som är raka motsatsen,

utan någon yttre influens...

Rätt mycket slayer kan nog vara bra! 🥰

Allvarligt... att försöka stöpa ngt i en form kan ibland vara svårare än att bara skaapa, gör många skelett till låtar så kommer du närmare det du kanske tror att du vill ha. Sen när det väl ger sig, så skriv bara skriv... skit i om du tror att andra tycker det är pretto eller för töntigt. Per Är ju stor för att han inte fattar bättre... så bättre förebild kan man inte ha... lite autism blandat med en stor portion orealism skapar konst som passar massorna på mässorna! =)

Som Matthew L så borde jag kanske grunna lite mer i nyktert tillstånd... blev lite virrigt nu ser jag... men jag postar det oredigerat!

Postat
Jag ska skriva en låt som skall framföras i en kyrka i början av december. Den kommer att kompas av en gitarr /.../ Eftersom kompet är ett piano så vill jag att låten skall vara lugn (inte gospel o.dyl).

Har du bestämt dig för om det blir gitarr eller piano? 😆 Och vad var det för aversioner mot att använda piano i gospel? 🙁

I vilket fall, att förmedla "en kristen känsla" handlar nog mycket om texten snarare än musiken, eftersom kristen musik finns i alla färger och former nuförtiden. Och där vet jag inte om jag har så mycket tips mer än att skriva från hjärtat - om du nu är kristen. Orden duger väl men känns mer "klassiska" än "nyskapande", men det är svårt att säga något utan att ha sett ens ett förslag till text.

Gällande musiken är det väl som vanligt att man lyssnar på liknande låtar och försöker ta efter? En julvisa som jag kommer att tänka på, är "Who would imagine a king" med Whitney Houston (om än ganska smörig i hennes tappning).

// David

Postat

De bästa julsångerna hittar du på Phil Spectors Christmas album, de kanske kan inspirera till nått bra. 😆

Postat
De bästa julsångerna hittar du på Phil Spectors Christmas album, de kanske kan inspirera till nått bra. 😳

Har du bestämt dig för om det blir gitarr eller piano?

Jag tänkte rätt men skrev fel. Har inte tänkt ha gitarr, utan bara piano. 🙂

Bra tips. Jag ska alltså lägga krutet på en bra text.

Ska ta och se om jag kan lyssna på musikförslagen som givits för att hämta inspiration.

När jag lyssnar på texten till Samuel Ljungbladhs - Mästerverk så inser jag att det är riktigt klurigt att skriva om treenigheten och det där. Jag är konfirmerad men går sällan i kyrkan.

Postat (redigerat)

"i höjden" är väl en fras som är vanligt förekommande.

Annars:

hymn

tro

steg ner/upp

uppenbarelse

vaka

morgontimmar

sen måste du ju egentligen ha med ett jobbigt intro som spelas på orgel där det är helt omöjligt att känna takten. 😄

Redigerat av claypool
Postat

Lysande att börja med enstaka ord Titeln tycker jag håller rakt av.

Du har ju dessutom en del rim där.

Nöd - bröd (och fiskar)

Fräldning - Hälsning

Salig - kvalig

Kristus - visthus

Krubba - obbidubba

Skämt å sido. kanske "kärlek" skall in där på något vis. Julen skall ju vara odelad kärlek om man får tro de kristna. 🙂

Postat (redigerat)
Jag har funderat på titeln: (vad har du gjort) "när ännu ett år har gått"

är det nått att ha?

jo, men det fungerade ju för lennon, med "and what have you done" "another year's over..." fast å andra sidan så fattar jag inte vitsen med att blanda ihop jul och nyår.

det låter förresten fånigt på hans låt också. men om det ska bli bra är det nog bäst att du tror på det du skriver.

Redigerat av Itzhak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.