Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag tänkte höra hur ni gör ni spelar in bas till era låtar? Jag kommer främst syssla med singer/songwritermusik.

Eftersom jag inte har någon bas för tillfället så är väl alternativen att antingen:

1. köpa en akustisk bas och då micka den.

2. köpa en akustisk bas med mic (är dock fattig, och har nog inte råd).

3. köpa en elbas och koppla direkt in i ljudkortet.

Nån som vet vilket alternativ som kommer funka bäst?

Jag kommer förmodligen använda en Röde NT1-A och M-audio firewire Solo, utan mixerbord.

Om ni vill får ni gärna rekommendera ett par billiga men sjyssta basar (inte alls min grej).

Tackar!

Redigerat av mtornros
Annons
Postat

Hoppsann.. Ja alternativ 3 går dock bort direkt.. Alternativ 1 kommer att funka finfint för dig med tanke på Röde NT1-A som du då förhoppningsvis också skaffar 😄

Postat (redigerat)

Jag skulle säga nr.3. Dukan använda en elbas till mycket fler typer av låtar. Även om det är Sing & songwriter-stuk på dem kan man ju vilja ha olika sound. Då anser jag att en elbas är lättare att få till soundet på än en austisk bas.

Elbasar är dessutom generellt mer lättspelade än akustiska basar (såvida du inte köper någon supermodell av akustisk bas).

Rekomendationer på elbasar.Svårt. Vilken prisklass rör det sig om?

Redigerat av Humor
Fourplay (oregistrerad)
Postat

Jag vet inte så mycket om vad som är bäst att spela in.

Men med tanke på att en akustiskbas låter väldigt lite och är svårt att få fram riktigt bra ton ur så skulle jag gissa på att en elbas kan vara bättre lösning.

Och det ska nog gå att komma ganska billigt undan om du har tur och hittar ett fint exemplar av Squier. Det är kanske ofta inte så högkvaltié på basarna i skicket, men de kan däremot låta helt okej 😄

Postat

Skulle nog också säga nr. 3. Kolla i Luthman katalogen (www.luthman.se) och kolla efter lågprisserien Easttone. Dom har ågra Fenderkopior. Vet dock ej hur de låter, men alla basar i lågprisklassen låter nog mer eller mindre lika...

/johan

Postat (redigerat)

Mm, jag har väl mer eller mindre bestämt mig för alternativ 3. Har hört mig för på andra håll, och som sagt då jag vill spela in annan musik så kommer en elbas göra sig betydligt bättre. Snyggare att lägga effekter på en clean bas också.

Ska kolla på lite olika elbasar, men ska även ha din i åtanke Humor.

Redigerat av mtornros

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.