Jump to content
Annons

Hur mycket krut krävs i en till bärbar dator?

Recommended Posts

hilme (oregistrerad)
Postat

Jag är en saxofonist/gitarrist som planerar inköp av bärbar dator. Dels som mp3/skivsamlingsspelare. Men jag har på min gamla stationära gjort mycket musik med bla. Abelton Live. Vilket jag verkligen även vill göra live (på scen/jam). Dels spela in loopar, men även använda syntar och effekter oftast i lofi/noise "tradition". Jag tänker nog köpa ett Alesis Photon25x ljudkort/klav. Jag vill ju även kunna göra flerkanalsinspelningar (med ett fetare ljudkort i framtiden) och givetvis kunna producera och mixa i till exempel sonar (med photon 25x).

Puh.. Min fråga är då: räcker 512 meg ram eller krävs minst 1024 för att driva effekter, syntar och dylikt? Räcker det även med Pentium M 1.6 ghz eller behövs tyngre? Räcker det också med 4200 rpm eller krävs 5400 (det är max i nuläget va)

Ge gärna exempel på bra uppsättningar med få flaskhalsar.

tack för kommande svar!

Annons
Postat

Mängden RAM-minne och CPU-hastighet beror mycket på vilket program du tänker använda. Du nämner Ableton Live, så kolla på kartongen/textfiler/hemsida vilka systemkrav det har.

Vissa program kräver mycket CPU och lite RAM, andra program tvärtom.

Vad gäller hårddisken rekommenderas att du lägger din musik på en extern Firewire-hårddisk alt. USB2-hårddisk istället. Då har systemdiskens hastighet inte den största betydelsen för ditt musikbruk.

hilme (oregistrerad)
Postat

Rekomenderade värden för Live är 600mhz och 512 ram. Jag tycker det låter ganska mycket som minimikrav för att få programmet att rulla med vid relativt låg belastning. Jag har en känsla att jag kommer belasta rätt ordentligt och är fortfarande osäker hur mycket som räcker.

Jag har lyckligtvis en 160gb 7200 rpm USB2 HDD, tack för att du påminde mig det hade jag glömt, 😄

Postat

Så hur är det med Hitachis nya 7200 varvs 2.5" hårddiskar nu då? Kan man stoppa in dom i en laptop eller blir det för varmt? Jag har sneglat på en ett tag men har inte lyckats ta reda på om man vågar...

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

Powerbook är det enda tänkbara i en krävande situation om du ska ha bärbart ...

Postat

Läste i tidningen att en bärbar hade exploderat under laddning. Det ledde sånär till datorinnehavarens död. Enligt brandkårens tekniker innehöll den inget krut alls.

Jag är dock inne på Linus linje. Kolla upp de program Du är intresserad av på nätet. Kolla inte på minimum utan kolla på vad de rekommenderar att man har. Jag har hört om mycket konstigheter och tråkigheter som drabbar dem som har en dator som ligger i underkant prestandamässigt. Även Linus andra råd: Ljudfilerna skall hamna på extern disk med firewire. Det finns flera anledningar till detta. Låt oss sammanfatta dem med orden "stabilitet" och, om man nu kan prata om detta i samband med datorer, "pålitlighet". Säkerhetskopiera oftare än vad Du tror är nödvändigt!

Postat
Så hur är det med Hitachis nya 7200 varvs 2.5" hårddiskar nu då? Kan man stoppa in dom i en laptop eller blir det för varmt? Jag har sneglat på en ett tag men har inte lyckats ta reda på om man vågar...

Gör inte hitachi samma diskar som IBM gjorde eller hur var de nu igen?

Är inte dom sämst?

Att köpa kvalitetsdisk är ju hur viktigt som helst! Har haft många diskar som crashat, och det finns fan inget mer irriterande - allt på datorn borta liksom

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Använd i första hand en extern hdd för dina musikfiler på. Det finns ett antal med 7200 rpm: LaCie Mobile Drive, 12ms söktid, 60 GB, pris 2900 kr, eller OneTechnologies AluDisc, 9 ms söktid, 250 GB, 1700 kr. Den senare är lite snabbare och billigare, men större (fysiskt alltså). Bägge är FW och USB 2.0,. Den senare har dessutom 2 FW-uttag, så du kan seriekoppla en videokamera efter den t.ex., om du ändå bara har en enda FW-port på laptopen. Behöver ej hub (grenkontakt för FW-enheter) således.

Bästa är att aldrig ligga på miniminivåer. Själva önskade jag att jag kunde maxa mitt RAM-minne därför, till 2 GB, men två såna där 1 GB:are på min laptop kostar 5700 kr...

I jam-butiken sa de mig att om man kör med mycket live-inspelningar (akustiska/el instrument via mik), så krävs en snabb processor framförallt, är det mycket mjukvaror, plug-ins och sånt så krävs mycket RAM, för att hålla alla dessa bitar aktiva i realtid. Vill man ha både och då, så...

😱

:musik

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.