Emil Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Min poäng var att det hör ihop, könsroller, löneskillnader och våld mot kvinnor. Do you follow? Bra sagt max^3. Tyvärr är det för få som upptäckt det.
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Vad är subastansen med denna tråd ?
sixties Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 trummisen i Madam X var bra om någon minns dem. http://www.sleazegrinder.com/flashmetalmadamx.htm Donnas trummis är bra på skiva men inte lika bra live. har inte tänkt på hur de rör sig. kom att tänka på en gammal Venom live video, trummisen ser ut som han lagar mat, typ rör i grytor när man spelar, mycket osvängit. att stå och spela trummor ser också "fel" ut tycker jag, som tex. stray cats.
D Vibe Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Jag tror inte att muskelstyrkan har med att göra hur snabbt man kan svänga något så lätt som en trumpinne; desto snabbare man kan slå desto hårdare blir naturligtvis slaget. Rätta mig gärna om jag har fel; någon som har 100% koll på det där med hur muskler funkar 😉 /Daniel
brojd Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Här var det då ett väldigt "hackande" på hacke! Verkar som om ni missförstår hans poäng helt och hållet. Under hela min uppväxt har jag fått lära mig att alla människor är olika, varför får inte könen vara det? (Verkar som jag behöver påpeka att detta INTE innbebär att det är ok att förtrycka/slå/våldta eller ge kvinnor mindre lön.... Men jag var tydligen så naiv att jag trodde att det inte behövde påpekas.)
D Vibe Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 (redigerat) ----- Edit: Hoppsan, svarade visst i fel tråd 😉 Redigerat 19 augusti 2005 av D Vibe
Matthew L Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Dagens lästips: Att göra kön av Ylva Elvin-Nowak & Heléne Thomsson el Från vagga till identitet av Ingemar Gens /"En genusbeläst människa" 😉
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Under hela min uppväxt har jag fått lära mig att alla människor är olika, varför får inte könen vara det? Jag ska snart dra från forumet for a long long time, så jag vågar vara tjatig en sista gång. "Varför får inte könen vara olika?". Du ställer problemet på sin spets, kompis. Jag vill att könen ska vara lika. Jag tänker inte på olikheter i muskelmassa, tuttar, skägg o kuk osv. Jag tänker på det du själv skriver : "att förtrycka/slå/våldta eller ge kvinnor mindre lön.... " Och att det beror på den olikhet som vi har skapat mellan könen. Hur? Genom generaliseringar, fördomar och tyckanden. T.ex att tjejer blabla killar blabla si och så. Alla dessa föreställningar om vad som är "kvinnligt" och "manligt", som i förlängningen skapar stereotyper som förmedlas från generation till generation. Killar får blå täcken på BB, tjejjer rosa. Än så länge är det ingen som mår dåligt av det. Sen kommer vi till det som du snackar om och inte heller gillar, olika löner för lika arbete och våld mot kvinnor. Nu börjar det bli jobbigt. En del förklarar det med biologi, att män är av naturen skapta för att slå kvinnor. Jag tror att det är könsstereotyperna som skapar det. Och när folk börjar generalisera och sätta in folk i könsroller, reagerar andra. Och så blir det en sådan här tråd. Och Stefan_E och ChrisSnyder, tycker ni tråden är fånig, dra. Att skriva att något är poänglöst är rätt poänglöst i sig. Fattar ni? Ridå ner för maxmaxmax, hejhejhejdådådå
brojd Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Wonderboy skrev ju om hur tjejerna i rockgrupperna han undervisade var mer nogranna, metodiska och mer öppna för nya idéer. Hur kan vi vara lika om så är fallet?
Matthew L Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 (redigerat) Tjejer uppfattas som noggranna och empatiska från tidiga år. När man studerat hur dagispersonal beter sig mot flickor och pojkar har det tydligt framkommit att flickorna ges betydligt mycket mer ansvar, får rensa upp efter pojkarna, ta ansvar för städning och ordning. Man pratar även mer med flickorna. Killarna får korta order och inte lika mycket ansvar eftersom "killar är ju så slarviga". När man sedan bytt pedagogik där killarna har fått syssla med mer omhändertagande sysslor medans flickorna fick leka våldsammare lekar såg man att barnen övertog varandras roller ganska fort. Tjejer lär sig att sätta relationerna i första hand medan killar ofta sätter aktiviteten i första hand. När en kille ska spela fotboll är det inte så viktigt vem han spelar med utan att han får spela. För tjejer blir det ofta tvärtom. I de band jag själv spelat i stämmer Wonderboys iakttagelse. Tjejerna har ofta haft andra projekt utanför bandet medan vi killar helt fokuserat på hur långt vi skulle gå med bandet. Men att det är så innebär ju inte att det måste vara så eller att det är en biologisk skillnad. "Professorsbeteende" dvs när en person helt snöar in på något är också mer accepterat om det är en man. Vad gäller Wonderboys kommentar om att tjejer ofta har ett mer metodiskt beteende så är detta något jag själv inte har märkt något av. Det är stor skillnad i hur vi blir uppfattade av omgivningen från första början. Det har gjorts experiment när man har låtit en grupp personer iaktta ett spädbarn som gråter. När grupperna fått information om att det är en pojke uppfattar de honom som arg. När de sedan får information om att det är en flicka uppfattar de henne som ledsen. Killarna står med andra ord för offensivitet medan flickorna för defensivitet. Jag tycker ofta debatter om jämställdhet handlar om vad män får men inte kvinnor och det är därför det lätt "könskrig" av det hela. Ofta missar man vad kvinnor får men inte män. Titta t.ex på relationen mellan vem som jobbar deltid när barnen är små. Att en kille jobbar deltid medan tjejen heltid är ganska ovanligt. (Om nu båda har heltidstjänster i botten) Många män berättar senare i livet att de ångrat att de inte umgåtts mer med sina barn men inte så många män ångrar att de inte gjorde mer karriär... EDIT:Alla tror jag med andra ord tjänar på att vi närmar oss varandra. Människor är olika och har olika förutsättningar men skillnaderna är enligt min mening i grund och botten större mellan människor än mellan kön. Redigerat 19 augusti 2005 av Matthew L
VacUm Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Wonderboy skrev ju om hur tjejerna i rockgrupperna han undervisade var mer nogranna, metodiska och mer öppna för nya idéer. Hur kan vi vara lika om så är fallet? Läs igenom vad 3max precis skrev och ta dig en funderare på vad som står där. Hans resonemang tydliggör ju ganska bra och välformulerat varför det förhåller sig så som du just påpekade. Vad är det du inte förstår?
brojd Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Wonderboy skrev ju om hur tjejerna i rockgrupperna han undervisade var mer nogranna, metodiska och mer öppna för nya idéer. Hur kan vi vara lika om så är fallet? Läs igenom vad 3max precis skrev och ta dig en funderare på vad som står där. Hans resonemang tydliggör ju ganska bra och välformulerat varför det förhåller sig så som du just påpekade. Vad är det du inte förstår? Inget... det är inget jag inte förstår i inlägget. Jag gjorde klart och tydligt i ett tidigare inlägg att jag talade om fysiska skillnader mellan könen. Jag har aldrig förnekat skillnaderna som görs i uppforstran och de könsroller som man mer eller mindre "tilldelas" när man föds. En hel del sitter i uppfostran, och lika mycket gör det inte. Om du tar en titt på vad 3max svarar på när han citerar mitt inlägg så inser du nog att han helt missupfattat det jag skrivit. (jag skriver klart och tydligt att jag pratar om de fysiska skillnaderna mellan könen, och han svarar med att ta upp de olika könsrollerna som jag tydligt exkluderade ur mitt resonemang genom den sista parentesen.) Om det någon som tänker förneka att Män har större muskelmassa och att kvinnor har bättre simultankapacitet så är jag med i gamet, och det är det jag diskuterat i mina inlägg. (möjligt undantag för det sista inlägget som du citerar där jag provocerar wonderboy, men vet du säkert om kvinnor är mer nogranna/metodiska pga. uppfostran eller om det handlar om de fysiska skillnaderna mellan könen?) Vad är det DU inte förstår?
hackeman Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Som Brojd påpekar pratar vi bara om varandra, därför förstår vi inte heller varandra. Jag håller med max resonemang att generaliseringar orsakar fördomar som orsakar våld. Och självklart hänger det ihop; könsroller, löneskillnader och våld mot kvinnor. Är HELT med på detta, det är inte precis någon rocket science. Men jag tror det handlar om en balans mellan könsidentitet och könsdiskriminering. Att klä sig manligt/kvinnligt (blått/rosa) anser jag vara det förstnämna. Att det börjar med blått och rosa och slutar med kvinnovåldtäkt är att hårddra det. Men visst, nånstans på vägen går det fel och balansen skiter sig. Om balansen går för långt på andra hållet, vad händer då? Vi lyckas lösa könsdiskrimineringar (vilket såklart är bra!), men vi går för långt och suddar även ut könsidentiteterna. Det börjar med att alla föds färglöst och slutar i ett a-sexuellt samhälle. Och då slutar evolutionen också. Jaa, jag hårddrar det. Precis som max, för att framhäva min poäng. Jag menar att vi ska lösa könsdiskrimineringar utan att sudda ut könsidentiterna, och vi ska uppskatta de avsedda skillnaderna mellan könen istället för att motarbeta dem. Det finns en anledning att vi jobbar bäst i mixade team. Nåja, nu ska jag krypa ner hos min kvinnosakskvinna. 😠 Måste berätta för henne hur vi - studionördar på ett internetforum där alla är killar - har en het debatt om jämnställdhet mellan könen. 😉
VacUm Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Vad är det DU inte förstår? Hur du kan argumentera genom att ställa en redan besvarad fråga. Men skit i det för nu börjar det bli sandlådenivå och det vill nog ingen ha. Men ha det bra!
Matthew L Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Nåja, nu ska jag krypa ner hos min kvinnosakskvinna. Måste berätta för henne hur vi - studionördar på ett internetforum där alla är killar - har en het debatt om jämnställdhet mellan könen. 😳 Bara det faktum att vi killar KAN ha en sådan debatt är ju ett steg i rätt riktning 😉
Matthew L Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Om det någon som tänker förneka att Män har större muskelmassa och att kvinnor har bättre simultankapacitet så är jag med i gamet, och det är det jag diskuterat i mina inlägg. Män har större muskelmassa. Vad gäller simultankapacitet är här lite intressant läsning 😛
Tobbe Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Jag tycker att medparten av alla tjejer ser jvligt fula ut när de spelar trummor eller elgitarr också för den delen. Jag är dock medveten om att detta så gott som garanterat har att göra med sterotyper. Kvinnliga bassiter tycker jag om dock... Hmmm skulle kunna vara för att min flickvänn är basist
pennudd Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 (redigerat) Lägg ner den här tråden... Löjligt, varför ta upp den överhuvud taget? Klart som fan att det finns fler bättre manliga trummisar när dom är väldigt överrepresenterade... Helt ärligt vad var meningen med att starta den här tråden? Jag tycker att den är förbannat sexistig och det står jag för. På 80-talet klagade folk på kvinnliga gitarrister. Känns jäkligt bakåtsträvande att skvia så om kvinnliga trummisar, välkommen till 2000-talet och världen. Snart börjar väl tjejer kasta spjut också... ja just ja, det har dom väl gjort i sisådär 100år... Att man måste vara ett muskelknippe för att spela bra trummor är det löjligaste jag har hört!!! Jag känner kvinnliga trummisar som är grymt duktiga, som jag har använt på produktioner i studion. Jag har inte märkt att dom har haft sämre snärt än killar. Känns mest som orsaken till denna tråd är komplex och identitetskris för den egna manligheten. Redigerat 20 augusti 2005 av pennudd
brojd Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Vad är det DU inte förstår? Hur du kan argumentera genom att ställa en redan besvarad fråga. Men skit i det för nu börjar det bli sandlådenivå och det vill nog ingen ha. Men ha det bra! Vilken fråga ställde jag som redan är besvarad? Pennudd: Att man måste ha mycket muskler för att spela trummor är det ingen som har påstått, om du läser igenom tråden ordentligt så inser du nog att det enda som diskuterats är hårda anslag på en trumma, vilket snarare har med teknik än muskelmassa.
pennudd Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 (redigerat) Med all respekt... att säga att tjejer har sämre teknik (för att de är tjejer) är i samma låga division... Jag har mailat iväg denna tråd till en kvinnlig trummis som jag känner... ska bli kul att höra vad hon tycker om hela denna tråd!!! Redigerat 20 augusti 2005 av pennudd
brojd Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 (redigerat) Med all respekt... att säga att tjejer har sämre teknik (för att de är tjejer) är i samma låga division... Har aldrig påstått att tjejer skulle ha sämre teknik heller. Läs igenom tråden istället för att svara med sura one-liners. Trots att tråden handlar om kvinnliga trummisar har jag aldrig diskuterat/ifrågasatt deras kompetens. Citerar mig själv från ett tidigare inlägg: "Jag har aldrig ens diskuterat att en tjej inte skulle kunna vara lika bra trummis som en kille. Jag är helt övertygad om att det är fullt möjligt att "världens bästa trummis" skulle kunnan vara av kvinnligt kön. Redigerat 20 augusti 2005 av brojd
Hwagang Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 tycker att dom flesta kvinns bakom trummorna rör sig 'osvängigt'? Låter oftast helt ok på skiva, men när man ser dom live eller i en musikvideo så ser det... vet inte hur jag ska förklara men det ser 'fel' ut på något sätt... dom rör sig fel på nåt sätt. ...he he...du kan säkert komma över det där med lite terapi... -hur ser du på kvinnor som poliser, snickare, politiker, chefer...? -spännande inlägg...påminner vagt om en del av Strindbergs snack... -jag känner med dej...du borde fötts på 1870-talet så att du hade haft fler som höll med dej...men då hade du väl fått ägna dej åt att bekämpa kvinnors rösträtt eller myndighetsförklarande... -hur som helst: lycka till puss å kram 😉
pennudd Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 (redigerat) Har aldrig påstått att tjejer skulle ha sämre teknik heller. Läs igenom tråden istället för att svara med sura one-liners. Trots att tråden handlar om kvinnliga trummisar har jag aldrig diskuterat/ifrågasatt deras kompetens. Citerar mig själv från ett tidigare inlägg: "Jag har aldrig ens diskuterat att en tjej inte skulle kunna vara lika bra trummis som en kille. Jag är helt övertygad om att det är fullt möjligt att "världens bästa trummis" skulle kunnan vara av kvinnligt kön. Jag tolkar ditt inlägg (bara att du bemödar dig med att skriva detta inlägg) som att "märklig teknik" inte är positivt menat. Det är dock min ytterst subjektiva bedömning. Men det är verkligen din subjektiva bedömning att du tycker att tjejer har "märklig teknik". Du får ta det här med "sura onliners" eftersom du startar den här tråden. Vad hade du förväntat dig för svar? MEN... jag tycker verkligen att Du borde ta en titt på vad du egentligen har för kvinnosyn. Kom till självinsikt!!! Redigerat 20 augusti 2005 av pennudd
brojd Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Har aldrig påstått att tjejer skulle ha sämre teknik heller. Läs igenom tråden istället för att svara med sura one-liners. Trots att tråden handlar om kvinnliga trummisar har jag aldrig diskuterat/ifrågasatt deras kompetens. Citerar mig själv från ett tidigare inlägg: "Jag har aldrig ens diskuterat att en tjej inte skulle kunna vara lika bra trummis som en kille. Jag är helt övertygad om att det är fullt möjligt att "världens bästa trummis" skulle kunnan vara av kvinnligt kön. Jag tolkar ditt inlägg (bara att du bemödar dig med att skriva detta inlägg) som att "märklig teknik" inte är positivt menat. Det är dock min ytterst subjektiva bedömning. MEN... jag tycker verkligen att Du borde ta en titt på vad du egentligen har för kvinnosyn. Kom till självinsikt!!! 😉 Du borde VERKLIGEN läsa igenom tråden. Jag har aldrg påstått att kvinnliga trummisar skulle ha en "märklig" teknik, varför sitter du och hoppar på mig för saker som andra skrivit?
pennudd Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Men "osvängit" är ju precis samma sak... Du borde i alla fall komma till självinsikt
brojd Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Men "osvängit" är ju precis samma sak... Du borde i alla fall komma till självinsikt Har aldrig påstått att de skulle spela osvängit heller. LÄS TRÅDEN SNÄLLA PENNUDD! och ta sedan reda på vem som skrev vad innan du hoppar på folk! 😉
pennudd Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 tycker att dom flesta kvinns bakom trummorna rör sig 'osvängigt'? Jag har läst tråden...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.