Johan Landgren Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 Funderar på att köpa en laptop som jag ska använda delvis till inspelning av musik. Något särskilt jag ska tänka på? Tips? Jag tänker mig kanske något i 10000-kronorsklassen.
ardic Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 Köp senaste numret av FutureMusic. Där testas laptops. Dells Inspiron 6000 fick skitbra betyg! Typ billigast också. Peace
trombonisten Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Mina misstag: > Lyssna på fläkten när maskinen blivit varm och fläkten gått upp i fullfart. En del låter som en dammsugare. > Kolla att det funkar ihop med ditt ljudkort. Vissa "chipset" funkar tydligen inte så himla bra ihop med firewire ljudkort. Gunnar
JJRockford Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Köp så hög prestanda som du kan få för pengarna. När jag köpte min laptop i våras var HP och Acer generellt sett billigast. Men det är ju inga monstermaskiner du får för dom pengarna (min kostade 9995:- på OnOff). Själv använder jag inte datorn till musikbruk speciellt ofta, om man nu inte är ute på resande fot, men har självklart installerat en program ändå. Med det inbyggda ljudkortet och Asio4all-drivrutinerna så går det ändå att få ner latecyn till uppskattningsvis 15 ms, d v s precis över vad som egentligen spelbart om man t ex vill spela in en gitarr med en mjukvaruförstärkare. Funkar dock alldeles utmärkt till demobruk. Har ingen riktig koll på hur prestandan står sig i övrig, jämfört med min stationära dator (som är den jag använder mest till musik).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.