Dr Arthur Krause Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 (redigerat) Tänkte höra mig för om denna bärbara lilla dator kan vara lämplig till musikinspelning? Vad hade jag då tänkt och ha denna lilla låda till? Jo, att kunna spela in ett stereospår åt gången i inspelningslokalen och samtidigt kunna spela upp cirka 4 stereospår...och eventuellt någon lätt typ 10Mb samplingsbaserad plugg utan att det hackar...gärna rakt in på en USB-hårdisk som jag sedan kopplar ur laptopen och kopplar in i mit stationära monster till SUPERDATOR så att jag kan sitta i fetingfotöljen och mixa ihop grejorna. Att jag just är intresserad av denna produkt är att jag har möjlighet att komma över den för praktiskt taget inga pengar alls...i alla fall slipper jag se dem för de dras direkt på lönen och då svider det inte så mycket...det drunknar ändå i fackföreningsavgifter och liknande. 😠 • Bildskärm: 15.4” TFT Bredbildspanel WXGA 1280 x 800 • Moderkort / Chipset: ATI® RS480 + ATI SB400 • Processor: AMD Mobile Sempron™ 3300+ (1.8GHz, 1600MHz FSB, 128KB L2, Albany/Georgetown, 62W, 754mPGA-sockel) • Internminne: 1024 MB PC2700 (2x512MB, DDR SDRAM, 333MHz SO-DIMM) • Hårddisk: 60 GB IDE (4200rpm, 2MB cache) • Grafik: 0MB/128MB* - ATI® MOBILITY RADEON™ Xpress 200 (* 0MB grafikkortsminne + upp till 128MB minne som lånas från systemminnet vilket ger maximalt totalt 128MB grafikminne) • Ljud: ALC655, compliant with AC’97 V2.3, 16-bit stereo full-duplex CODEC • Nätverkstöd: Trådlöst integ. WLAN 802.11b/g + 10/100 Mbp/s integ på moderkort • Modem: 56Kb, V.92 • Optisk enhet: 8x Multi-format DVD-BRÄNNARE DL (Double Layer) - Läshastighet: CD-ROM 24x, DVD-ROM 8x - Skrivhastighet: CD-R 24x, CD-RW 10x, DVD+R 8x, DVD-R 8x, DVD+RW 4x, DVD-RW 4x, DVD+R-DL(Double Layer 8.5 GB) 2,4x) • Diskettenhet: Nej • Minneskortläsare: 4-i-1 stödjer nedan format 1. Multi Media Card 2. Secure Digital Card 3. Sony Memory Stick 4. Sony Memory Stick Pro • Högtalare: Integrerade Stereo • Anslutningsportar: 1 st IEEE 1394, 4 st USB 2.0, 1 st S-Video ansluts till TV - Projektor eller Video, 1 st VGA för extern monitor, 1 st RJ-11 Modem, 1 st RJ-45 LAN, 4-i-1 minneskortläsare, 1 st typ I/II PC Card slot (32 bit CardBus support), 1 st mikrofon in delad med line • Format: BxDxH i cm / Vikt i kg 35.9 x 27.3 x 3.9 cm / 3.2 kg • Strömadapter: 110-264 V AC, 47-63Hz, output: 65W/90W med 20V DC • Väska: Ja Redigerat 19 augusti 2005 av Dr Arthur Krause
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Klart det kommer funka, kompis. Det tror jag verkligen.
Linus Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Jodå! Datorn ser jättebra ut. 😄 Hårddisken är nog lite slö för högupplöst hårddiskinspelning... ...gärna rakt in på en USB-hårdisk ...men det verkar du ju lösa med din externa hårddisk! Så kör på! 😎
JJRockford Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 Den funkar säkert alldeles utmärkt till det du ska ha den till och mer därtill. Det enda jag kan tillägga till de två övriga är att eftersom du har DVD-brännare så borde du lätt slippa en extra USB-hårddisk. Skaffa en DVD-RW-skiva, mycket billigare! 😎 Fast du kan ju ha andra skäl också eklart...
godhead Postat 19 augusti 2005 Postat 19 augusti 2005 en bra idé kanske även vore att skaffa ett bra externt ljudkort till datorn.
Dr Arthur Krause Postat 20 augusti 2005 Trådstartare Postat 20 augusti 2005 en bra idé kanske även vore att skaffa ett bra externt ljudkort till datorn. 😛 Jo, tanken har slagit mig...klarar mig inte med bara 16bitar...för mig gäller 24 bitar...det blir nog något trevlig M-audio kort .
Dr Arthur Krause Postat 20 augusti 2005 Trådstartare Postat 20 augusti 2005 Den funkar säkert alldeles utmärkt till det du ska ha den till och mer därtill. Det enda jag kan tillägga till de två övriga är att eftersom du har DVD-brännare så borde du lätt slippa en extra USB-hårddisk. Skaffa en DVD-RW-skiva, mycket billigare! 😛 Fast du kan ju ha andra skäl också eklart... Det går väl inte att spela in ljudfiler direkt vid inspelning på en DVD-rw skiva? Man måste väl bränna in dem?
Linus Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Nej, DVD±R har du för backup av dina sessioner. Hårddisk och ljudkort är bra att ha.
pXp Postat 20 augusti 2005 Postat 20 augusti 2005 Lite lite L2 cache! Jag har 2MB på min propp och jag upplever den brutalt mycket snabbare på tunga beräkningar än min förra på 512kb L2 (med ungefär samma GHz). Kolla också uppgraderingsmöjligheterna på RAM-minnet ifall du behöver mer (det gör man väl alltid?), såg att det satt 2x512MB i nu, så förmodligen har du ingen ledig plats kvar. //peAk
JJRockford Postat 22 augusti 2005 Postat 22 augusti 2005 Den funkar säkert alldeles utmärkt till det du ska ha den till och mer därtill. Det enda jag kan tillägga till de två övriga är att eftersom du har DVD-brännare så borde du lätt slippa en extra USB-hårddisk. Skaffa en DVD-RW-skiva, mycket billigare! 😉 Fast du kan ju ha andra skäl också eklart... Det går väl inte att spela in ljudfiler direkt vid inspelning på en DVD-rw skiva? Man måste väl bränna in dem? Det är helt riktigt, men hårddisken som redan sitter i datorn borde duga gott till det du skriver att du ska använda den till, det verkar ju inte bli någon jättebelastning för datorn?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.