Jump to content
Annons

Samplitude/Sequoia/Nuendo


abnormalbrain (oregistrerad)

Recommended Posts

abnormalbrain (oregistrerad)

Någon som andvänt dessa program? Jag har hört med folk som andvänt Nuendo, och säger att det är ett väldigt bra program. Samplitude har jag testat och jag gillar det. Vad är skillnaden mellan samplitude/sequoia? Vad är ljudmässigt bäst? (jag pratar inte om effekter för det har jag waves) Och vad har samplitude att erbjuda som inte wavelab har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är fanatiskt användare av Samplitude, så ta det jag säger med lite salt. Men har aldrig använt Nuendo så där vet jag inget.

Allt beror dock på vad du tänker göra för något, alla tre programmen är ju relativt dyra verktyg som nog skall ses som investeringar.

Samplitude och Sequoia är samma program i grund och botten, men Sequioa har fler funktioner än Samplitude. Eftersom jag inte använt det själv så är det nog så att Web-siten är där jag själv fått information. De två punkter där andra användare på olika forum nämnt skillnaden är dels i den funktion som kallas fourpoint editing och under crossfade editor. Några säger att det är värt hela prisskillnaden. Den andra funktionern är i möjligheten att köra Algoritmix plugins. Dessa kostar en hel del pengar extra men påstås vara värda varje öre. Nå, jag har inte lagt ut pengarna så jag har svårt att veta.

Själv använder jag Samplitude Professional och har det via en modell som kallas Sam for Rent. I korthet hyr jag programmet och betalar en månadsavgift för det. Avtalet gäller i tre år, och sen äger jag inte någonting. Å andra sidan ingår uppgraderingar under tiden och total kostnaden är lägre än att köpa. Eftersom jag är privatperson spelar det ju roll att jag slipper svensk moms också.

Jag spelar mest in akustisk musik, typ konserter, med ett gäng mickar och mixrar ihop senare till CD. Arbetsättet i Samplitude passar otroligt bra för detta, mycket bättre in i andra program. Finessen är att varje enskild region (objekt kallas det i samplitude) kan ha en helt egen uppsättning av pluggar och eq mm. En konsert kanske har 10 olika stycken, som varje skall ha lite olika balans mellan de olika mickarna och kanske även ha olika uppsättningar av eq och kompressor mm. Det mesta av detta går att göra med automatisering, men långt ifrån så smidigt.

Det spar en massa tid att man enkelt skapar CD-n direkt i programmet och bränner därifrån. (Funkar inte i Protools till exempel).

Ljudmässigt är Samplitude riktigt bra. Personer med bättre öron än jag brukar säga att det inte finns några problem alls där. Det följer också med en hel del pluggar som man annars tvingas köpa separat och de som är med är genomgående bra. För mig räcker de utmärkt även för den mastering jag gör (om man nu kan kalla det för det).

Ladda ner demo skulle jag säga och titta närmare. Fundera på vad du tänker göra för något och återkom senare.

Det är inte riktigt relevant att jämföra med Wavelab. Det används vanligen bara för mastring, även om man självklart kan göra mer.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)

Finns det rewire i samplitude? Jag funderar på att köra Fl studio genom rewire till något mixprogram och lägga på effekter där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det rewire i samplitude? Jag funderar på att köra Fl studio genom rewire till något mixprogram och lägga på effekter där.

Här är lite info från Samplitudes infocenter, och där står långt ner på sidan " ReWire support for synchronization with compatible applications"...

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...