Jump to content
Annons

Takhöjd


El Gatto (oregistrerad)

Recommended Posts

El Gatto (oregistrerad)

Hej jag är helt grön på det här med studio.. jag har dock planer på att bygga ett litet inspelningsrum i min källare. främst med anledning av att kunna spela in akustisk gitarr och sång.

Nu finns det dock väldigt begränsat med utrymme (ca 4,5 m2). den lilla ytan är i sig inget problem men den låga takhöjden på ynka 2,05 m är lite tajt då min ambition är att bygga ett helt flytande rum.

Låt oss säga att man har ca 10 cm isolering i golv och tak då får man en takhöjd inne i det flytande rummet på nån stans mellan 1,80-1,85.... jag är 1,87....

jag tror att ni nu inser problemet....

min fråga är därför om det går att bygga ett flytande rum med väldigt lite isolering i taket, typ 5 cm eller så (då jag fortfarande vill ha flytande golv vilket jag tror är viktigt eller?)

Eller är det som Farbror Barbro säger att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet??

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns definitivt INGA genvägar till det "perfekta" ljudet. Du bör starkt överväga hur mycket resurser (tid och pengar) du ska lägga ner på ett rum med dessa förutsättningar. Akustisk gitarr kan dock funka bra i ett litet rum, då instrumentet i sig jobbar ganska bra med en del tidiga reflektioner.

//peAk

edit: Däremot så akustikbearbetade jag själv en liten skrub med de absolut värsta förutsättningarna (litet, helt kubformat rum med betongväggar) för 1100:- och två dagars jobb. Och det blev avsevärt mycket bättre!

Redigerat av pXp
Link to comment
Dela på andra sajter

"det perfekta ljudet" är väl att ganska stort begrepp för att minimisera till att det kostar pengar. man kan få ett precis lika bra ljud bara man har tungan i mun å vet hur man ska trilskas med pluggarna.

så teknisk sett är ja emot allt de här med att alla tjatar om att rummet ska ha bra ackustik. testa å skit i rummet. det kanske ändå inte är det ljudet du söker.

men, det kan oxå va precis de ljudet du söker med, å då får du nog skaffa dig ett bättre rum i slutändan ändå.

hoppas det löser sig iaf.

mvh lund

Link to comment
Dela på andra sajter

El Gatto (oregistrerad)

tack boys

nu skall jag väll i ärlighetens namn säga att det "perfekta" ljudet inte beöver vara någon super kvalitet. mest dämpat förr att slippa bli störd/störa.

Menb jag känner samtidigt att onm man sitter i ett vanligt rum med sus och brus från vägar, grannar och gräsklippare känns det inte heller kul!!!

Men tack ändå grabbar, jag skall starkt överväga hela projektet!!

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

DU behöver inte isolera rummet nödvändigtvis ifall ingen annan i huset störs av dina inspelningar.

Med det så sparar du utrymme.

Du bör däremot behandla rummet akustiskt efter alla konstens regler ..

sus och brus från vägar, grannar och gräsklippare känns det inte heller kul

Då bör det räcka med att isolera Ytterväggen..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...