merbid Postat 17 augusti 2005 Dela Postat 17 augusti 2005 Hej! Det var fruktansvärt länge sedan jag tittade in på det här forumet, men då jag nu länge gått i köpestankar kring en seriös hemstudio så undrar jag lite. Har sökt och läst en massa trådar, men hittar inte det jag vill ha. Jag vill ha ett ljudkort i 19"rackformat som endast kräver en ledig usb-port på datorn för att fungera. Söker tips inom alla prisnivåer, men därmed inte sagt bara de dyraste, utan alla som överhuvudtaget finns! Väldigt tacksam för svar. Rackformatet är bara en bekvämlighetssak, finns bara plats för ett kylskåp längsmed väggen fullt av rack, sen är resten redan upptaget! Alex/Merbid Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 17 augusti 2005 Dela Postat 17 augusti 2005 Skit i USB formatet.. Hmm.. Äter bara processessor som kan användas till sköna VST pluggar etc i stället. Titta på FireWire vet ja.. Mer specifikt Mackie Onyx 800R Läs mer på http://www.mackie.com/products/800r/index.html Fantastisk burk med bra micpreamps för lite pengar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 18 augusti 2005 Dela Postat 18 augusti 2005 (redigerat) Skit i USB formatet.. Hmm.. Äter bara processessor som kan användas till sköna VST pluggar etc i stället. Titta på FireWire vet ja.. Mer specifikt Mackie Onyx 800R Läs mer på http://www.mackie.com/products/800r/index.html Fantastisk burk med bra micpreamps för lite pengar. Är inte det en Mic Preamp Hego.... Mebid: Testa M-Audio Delta1010... 19" rack kopplas till ett PCI Kort Rätt billigt oxå. 8 in 8 ut. Mycket bra kvalitet Delta1010 Jag använder REN PCI variant av detta kort och det är KALASBRA Tillägg: Kolla detta med Terratec Redigerat 18 augusti 2005 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Postat 18 augusti 2005 Dela Postat 18 augusti 2005 Jag hade också skitit i USB och satsat på Firewire eller PCI. Två bra FW-kort i den övre prisklassen: Motu 828 mkII - Runt 10 kkr. RME Fireface 800 - Närmare 15 kkr och kan kopplas med FW 800. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herman Postat 18 augusti 2005 Dela Postat 18 augusti 2005 Hej Merbid, måste hålla med TZ. Är nybliven stolt ägare till en 1010:a som sitter som en smäck under mitt Digi001 i racket. Minus med 1010:an är väl att det inte finns några mic-preampar men pris, kvalitet och medföljande programvaror (Reason adapted och Ableton live i någon lite-version) väger väl upp? Mvh Herman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 18 augusti 2005 Dela Postat 18 augusti 2005 Digidesign Digi002r Firewireljudkort i rackformat med låga latencyvärden. 8 I/O (4 micpreamp/line och 4 line) med möjlighet till 8 till via lightpipe. Asio Drivrutiner finns naturligtvis. Pro Tools får du på köpet. Går för strax under 10.000 nytt. Annars är både MOTU och RME grejerna som Jocke rekommenderar riktigt bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Postat 18 augusti 2005 Dela Postat 18 augusti 2005 Kan ju lägga till några billigare också: Presonus Firebox (använder jag själv och är mycket nöjd - tar upp en halv plats antar jag) och Firepod. Edirol FA-66 och FA-101 har jag fått för mig är bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
merbid Postat 19 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 19 augusti 2005 Har tyvärr varken firewire eller andra ingångar på denna burken. Är det värt att köpa en grunka som konverterar usb till firewire? Såg en sådan på estrad häromdagen. Tack för svaren hittils! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 19 augusti 2005 Dela Postat 19 augusti 2005 Då ska du nog koncentrera dig på PCI varianten... M-Audio´s Delta1010 eller Terratec´s Phase 88 kalas kort båda två... Du installerar bara PCI kortet på ledig plats i burken sen kopplar du Rackenheten i PCI kortets baksida/framsida. Sen finns det andra PCI/Rackvarianter med men rent USB ska du nog akta dig för om du vill ha seriös inspelning med låg latancy och bra kvalitet.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sounden Postat 19 augusti 2005 Dela Postat 19 augusti 2005 Har tyvärr varken firewire eller andra ingångar på denna burken.Är det värt att köpa en grunka som konverterar usb till firewire? Såg en sådan på estrad häromdagen. Tack för svaren hittils! Konverterar ifrån USB till Firewire.. det låter som man tappar mycket prestanda där.. Jag tycker det är definitivt värt att köpa ett firewirekort till datorn för att avlasta CPU:n. kostar lixom 300spänn http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010043041 Koncentrera dig på ett Firewire-ljudkort istället.. Lycka till!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
merbid Postat 19 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 19 augusti 2005 Oj, att en firewiregrunka inte kostade mer än så hade jag ingen aning om! Då får det bli o köpa en sådan och ett firewireljudkort då, dem verkar det finnas gott om i rackversion. Tackar tackar! Någon som vet om Behringers lilla tvåkanalsrörpreamp funkar överhuvudtaget? Tänkte ha den i repan för att spela in lite små oljud mest, så inte några jättekrav på ljudet. Hemma så tänkte jag köpa annat. Men för 995:-, får man en fungerande preamp då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
merbid Postat 19 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 19 augusti 2005 `Firewirekorten, tänkte försöka välja mellan dessa: TERRATEC PHASE 24 firewire 1995:- TERRATEC PHASE 88 rack firewire 4495:- M-AUDIO FWAudiophile 1995:- Phase 88an känns nästan lite overkill o ha hemma eftersom jag inte spelar in mer än en kanal i taget hemma. M-Audion är ful. Men phase 24, verkar vara både billig och ha det jag behöver. Ska jag köra på den? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.