Vallhagen Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Hallå. Jag har haft uppe den här frågan förut, men då under Sonardelen av forumet, och nu när jag skaffat mig nytt ljudkort och lite kött på benen, så startar jag upp den på nytt. Fenomenet har också ältats friskt på cakewalks forum, men det berör inte bara sonar. Jag ber er inte förväxla det med det som vi vanligtvis kallar Latency. Så här: När man spelar in Audio, så tar det ju en liten tid från det att man spelar sitt instrument, till att det man spelar "sitter fast på hårddisken". AD-omvandlingen kostar från nån millisekund upp till flera stycken. Likaså kostar DA-omvandlingen på lyssningen något liknande (kanske exakt samma) i tid; från någon millisekund och uppåt. Och detta gör ju att all audio man spelar in blir tidsförskjutet. Kanske bara liiiiiiiiiite, men ändå. Försöker man dubba snortight percussion så hörs (eller kanske snarare "känns") 3 millisekunder. Hur mycket "sample inaccuracy" man nu har i sitt system är skitenkelt att mäta, kolla gärna https://www.studio.se/index.php?showtopic=8743, eller bygla in till ut på ljudkortet, och spela in utgående ljud på en ny kanal, zooma in och jämför. Sannolikt har de flesta av oss/er runt 2-5 ms. Med mitt gamla ljudkort hade jag 13-15 ms vilket inte gick att leva med. Är det här någonting som någon av er lider av? Jag själv och flera andra har efter en manuell kompensation av denna fördröjning upplevt ett klart lyft av inspelningarna. Andra verkar dock tycka att det är skitsamma. Jag är oxå nyfiken på om de sequenserprogram som jag inte kört (allt annat än sonar egentligen) har någon kalibreringsfunktion för detta dilemma? *** Kör igång debatten. /Bengan
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Ja, Cool edit hade något i stil med Correct Drifting audio vill jag minnas. Gjorde det möjligt att spela in schysst på en 133 mhzare 😱 Men då snackar vi 30+ ms fördröjning. 3 ms, gör det skillnad? Tror det var Trombonisten som skrev i en annan tråd att det är tiden det tar 3 ms för ljudet att färdas en meter. Så det är som att spela gitarr med stärkaren en meter bort.. Jag vill minnas att cubase har en funktion som flyttar bak klippen efter inspelning, men minns inte namnet. Någon annan?
VacUm Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Jag vill minnas att cubase har en funktion som flyttar bak klippen efter inspelning, men minns inte namnet. Någon annan? Du tänker nog på PDC (plugin delay compensation) vilket innebär att programmet tar reda på pluggens exakta latency och rättar till. Cubase SX fixar detta galant, medan t ex logic gör det först i version 7.1. Men här snackar vi väldigt låga värden, och rent musikaliskt/tajmingmässigt så är det inte märkbart. Tyvärr kan det uppstå fasfel med dessa små delays som är sjukt irriterande. Spelar man in utan pluggar så ska alla sequencers värda namnet lägga spåret "rätt". Annat vore ju halv katastrof.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 (redigerat) Spelar man in utan pluggar så ska alla sequencers värda namnet lägga spåret "rätt". Annat vore ju halv katastrof. Det är just det Vallhagen säger att han får göra manuellt. Menar du att det redan kompenseras i t.ex Cubase? Nej? För att undvika missförstånd: Jag ber er inte förväxla det med det som vi vanligtvis kallar Latency. Så här: När man spelar in Audio, så tar det ju en liten tid från det att man spelar sitt instrument, till att det man spelar "sitter fast på hårddisken". AD-omvandlingen kostar från nån millisekund upp till flera stycken. Likaså kostar DA-omvandlingen på lyssningen något liknande (kanske exakt samma) i tid; från någon millisekund och uppåt. Och detta gör ju att all audio man spelar in blir tidsförskjutet. Kanske bara liiiiiiiiiite, men ändå. Försöker man dubba snortight percussion så hörs (eller kanske snarare "känns") 3 millisekunder. Är inte detta just latency? EDIT: jag känner känslan av att göra bort sig. Och att inte fatta alls. Redigerat 17 augusti 2005 av maxmaxmax
VacUm Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 jag _hoppas_ att det kompenseras i cubase. Har dock inte jobbat med programmet mer än suttit och småpillat lite på skoj men annat vore ju värdelöst. Däremot har jag gjort tester med logic5.5 på macos9 och ett motu2408 (loopat utljud till inljud) och det har hamnat helt rätt med sample accuracy, och skulle det av någon anledning bli snett så kan man trimma in det i programmets inställningar utan bekymmer. Ja, latency är fördröjning och det är ju det vi snackar om... Fast folk blandar kanske ihop det med bufferstorleken på ljudkortet (vilket påverkar latencyn när man spelar VSTi från midi).
Claes Holmerup Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 (redigerat) Normalt är att A/D-omvandlaren tar ca 1ms på sig. Mer än så måste nog anses som ganska dåligt, tror jag... Jag har aldrig upplevt några som helst problem med någon inspelnings-latency i Cubase. Uppspelnings-latency är däremot en annan femma... Monitorlyssning kan man ju också få på olika sätt. Om man använder direct monitoring och alltså inte går in genom sequencerns routing och vänder, så ska det vara i princip omedelbart, men kanske kan det bli en minimal latency ändå... På mitt ljudkort handlar det enligt uppgift om 1 sample i fördröjning om jag kör direct monitoring i hårdvaran - och det är ju inte mycket att orda om direkt... 😱 Redigerat 17 augusti 2005 av Claes
Vallhagen Postat 17 augusti 2005 Trådstartare Postat 17 augusti 2005 För att undvika missförstånd: [...] Är inte detta just latency? Eh fan oxå ... 😱 ... Jo, Latency=Fördröjning. Jag menade bara att när man "brukar" prata om latency så behandlas "vanligtvis" VST-dilemman och mjukvaruinstrument. Som vanligt 😉 man försöker vara tydlig men blir otydlig ... *** och nej, Sonar har ingen "spontankompensation" för detta, vilket säkert har en god förklaring i att det är ljudkortsrelaterat, och olika ljudkort tar olika tid för sin AD-DA-omvandling. /Bengan
dede Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Har upplevt samma problem i Sonar. Har dock hänfört det tillatt jag är världshistoriens sämste gitarrist. Jag tycker i och för sig om när det inte sitter i takt. PANTA REI; -allting flyter. Men enda anledningen till att jag fuskar med med Virtual Guitarist är just dessa "latency"-problem. Som jag inte känner av på VST-syntar...............
Vallhagen Postat 17 augusti 2005 Trådstartare Postat 17 augusti 2005 (redigerat) Däremot har jag gjort tester med logic5.5 på macos9 och ett motu2408 (loopat utljud till inljud) och det har hamnat helt rätt med sample accuracy, och skulle det av någon anledning bli snett så kan man trimma in det i programmets inställningar utan bekymmer. intressant. Alltså HELT rätt, 0 skillnad? Då måste det ju av naturlagsskäl ha kompenserats för AD-omvandlingen. Annars kan du alltså via inställning i sequensern begära en generell eller kanalspecifik "spela upp audio tidigarelagd x ms " ? /Bengan Edit DEDE: Jo jag slet oxå mitt hår innan jag förstod att det inte var jag som var en gitarrkatastrof... Men med mitt tidigare USB-kort så hade jag som sagt 13 ms fördröjning... Redigerat 17 augusti 2005 av Vallhagen
VacUm Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 För att undvika missförstånd: [...] Är inte detta just latency? Eh fan oxå ... 😱 ... Jo, Latency=Fördröjning. Jag menade bara att när man "brukar" prata om latency så behandlas "vanligtvis" VST-dilemman och mjukvaruinstrument. Som vanligt 😉 man försöker vara tydlig men blir otydlig ... *** och nej, Sonar har ingen "spontankompensation" för detta, vilket säkert har en god förklaring i att det är ljudkortsrelaterat, och olika ljudkort tar olika tid för sin AD-DA-omvandling. /Bengan Alla externa effekter ger en viss latency. Tillochmed en EQ. 1ms är otroligt lite i ett musikaliskt sammanhang; skulle du stå och spela med ett band och ni stod några meter ifrån varandra så skulle det vara otroligt mycket mer förvirrande än om du lineade ett instrument genom en mixer och lät signalen gå genom en AD/DA, och att repa i en helt vanlig replokal har då aldrig jag haft bekymmer med timingmässigt.
VacUm Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Däremot har jag gjort tester med logic5.5 på macos9 och ett motu2408 (loopat utljud till inljud) och det har hamnat helt rätt med sample accuracy, och skulle det av någon anledning bli snett så kan man trimma in det i programmets inställningar utan bekymmer. intressant. Alltså HELT rätt, 0 skillnad? Då måste det ju av naturlagsskäl ha kompenserats för AD-omvandlingen. Annars kan du alltså via inställning i sequensern begära en generell eller kanalspecifik "spela upp audio tidigarelagd x ms " ? /Bengan Okej, jag mätte inte exakt, men fick inga som helst fasfel. Satt med bra lyssning och är jäkligt känslig för när det börjar fasa ur.
Claes Holmerup Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Däremot har jag gjort tester med logic5.5 på macos9 och ett motu2408 (loopat utljud till inljud) och det har hamnat helt rätt med sample accuracy, och skulle det av någon anledning bli snett så kan man trimma in det i programmets inställningar utan bekymmer. intressant. Alltså HELT rätt, 0 skillnad? Då måste det ju av naturlagsskäl ha kompenserats för AD-omvandlingen. Annars kan du alltså via inställning i sequensern begära en generell eller kanalspecifik "spela upp audio tidigarelagd x ms " ? /Bengan Kan man inte ställa +- fördröjning på spåren i alla program? 😉 Det trodde jag. Det har ju funnits i åratal i Cubase... 😱
Claes Holmerup Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Alla externa effekter ger en viss latency. Tillochmed en EQ. 1ms är otroligt lite i ett musikaliskt sammanhang; skulle du stå och spela med ett band och ni stod några meter ifrån varandra så skulle det vara otroligt mycket mer förvirrande än om du lineade ett instrument genom en mixer och lät signalen gå genom en AD/DA, och att repa i en helt vanlig replokal har då aldrig jag haft bekymmer med timingmässigt. Just det. Ett avstånd mellan dig och din egen förstärkare på 3.4m, så har du hittat 10ms latency snabbt och enkelt... 😱
Vallhagen Postat 17 augusti 2005 Trådstartare Postat 17 augusti 2005 (redigerat) Alla externa effekter ger en viss latency. Tillochmed en EQ. 1ms är otroligt lite i ett musikaliskt sammanhang; skulle du stå och spela med ett band och ni stod några meter ifrån varandra så skulle det vara otroligt mycket mer förvirrande än om du lineade ett instrument genom en mixer och lät signalen gå genom en AD/DA, och att repa i en helt vanlig replokal har då aldrig jag haft bekymmer med timingmässigt. Jo, låt oss inte tjafsa om det 😱 , en millisekund kan nog knappast förorsaka ett timingproblem, där är vi rörande överens, men nånstans finns ju en kritisk mängd tidsfördröjning som gör att det liksom inte funkar. /Bengan Claes: Nej det går inte att justera fördröjningen på audiospåren i Sonar. Redigerat 17 augusti 2005 av Vallhagen
Claes Holmerup Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Går inte att justera? Dags att byta till ett bättre program...? 😱 HÄR är en intressant artikel om latency-jitter, som kanske kan vara av intresse i sammanhanget. Lite mer info om latency finns HÄR. 😉
Vallhagen Postat 17 augusti 2005 Trådstartare Postat 17 augusti 2005 Går inte att justera? Dags att byta till ett bättre program...? 😱 Ja visst är det märkligt. Och visst har du rätt, det kan vara ett argument för att helt enkelt byta program. Men jag ska köra hårt ett tag med det nya ljudkortet, som ju har betydligt bättre värden, så ska vi se hur det känns. citat vacum: "Okej, jag mätte inte exakt, men fick inga som helst fasfel. Satt med bra lyssning och är jäkligt känslig för när det börjar fasa ur. " Respect. Då måste du vara nere på runt en millisekund eller bättre? Eller? Jag har inte riktigt koll på hur mycket som behövs för att man ska uppleva ett fasfel... Men en dubbad (kopierad) och 3 ms förskjuten virvelkagge låter ju skumt.
VacUm Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 citat vacum: "Okej, jag mätte inte exakt, men fick inga som helst fasfel. Satt med bra lyssning och är jäkligt känslig för när det börjar fasa ur. " Respect. Då måste du vara nere på runt en millisekund eller bättre? Eller? Jag har inte riktigt koll på hur mycket som behövs för att man ska uppleva ett fasfel... Men en dubbad (kopierad) och 3 ms förskjuten virvelkagge låter ju skumt. Vet som sagt inte exakt tidskillnanden, men hade under inga omständigheter godkänt fasfel, det är ett som är säkert. Och ja, diskantrika ljud är ju känsligare än andra. Kan göra ett test med det kortet som sitter i burken här hemma imorrn om du vill. (audiophile 2496, p4 2.8ghz HT, logic5.5)
Vallhagen Postat 17 augusti 2005 Trådstartare Postat 17 augusti 2005 (redigerat) Kan göra ett test med det kortet som sitter i burken här hemma imorrn om du vill. (audiophile 2496, p4 2.8ghz HT, logic5.5) Kanon, det vore intressant. *** Edit: Nattdags. Återkommer till tråden i morrn. Fortsätt gärna tjata folks! Redigerat 17 augusti 2005 av Vallhagen
hegobald Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Öhh.. Vem dubbar en virvel i verkliga livet?? (Motown och Wall of sound kanske) 😠 Hmm.. Du håller på med skumma grejjer ju.. allvarligt nu... Ljudet går ca 340 M på en sekund. alltså. 3,4 meter från en ljudkälla mostvarar allstå en fördröjning på 10 millisekunder.. Allvarligt.. Jag tror att du tänker för "tajt" helt enkelt.. Kan det vara som så att du triggar samplade ljud och och har dessutom för "perfekt" quantisize inställd i din seqeuncer.. Då kan du få skumma problem med fasförskjutningar etc. Skippa Quantisize och spela med mer sväng vet ja Byt samplingar mer ofta.. Upprepa inte etc. Kan det vara så?
dede Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Jag tycker som sagt att att det är bra när allting inte sitter kvantiserat utan kan ge en mänsklig feeling fast det är på fusk.Vad jag pratar om (och kanske Vallis) är de här extrema fördröjningarna som gör att man är ur takt. Vad jag eftersträvar däremot så är det soundet från t.ex. tidiga Pink Floyd, or whatewer Jag kan inte tro att en milisekund hit ellr dit gör skillnad.........
Linus Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 Jag är lika förvånad som Claes. Menar ni att Sonar inte kan "plus- eller minus-delaya" spåren?? Logic och Cubase har ju haft den funktionen ända sedan programmen fick stöd för audio. 😉
joachime Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 Kan göra ett test med det kortet som sitter i burken här hemma imorrn om du vill. (audiophile 2496, p4 2.8ghz HT, logic5.5) Kanon, det vore intressant. Jag minns att du har tagit upp frågan tidigare. Jag använder en del extern utrustning. Jag brukar alltså köra ut redan inspelat material genom D/A och tillbaks genom A/D för att spela in på nytt. Ibland har jag märkt av en offset (ska vi inte kalla det för det?) jämfört med den urprungliga signalen. Lösningen har varit att zooma in de två spåren och flytta det processade tills jag inte hör någon kamfiltereffekt (utfasning). Men nu blev jag så nyfiken att jag var tvungen att göra ett test. Jag tog ett redan inspelat spår, körde det genom AD/DA och spelade in det igen. Jag spelade också in signaler som gick genom ett externt bypassat reverb (Lexicon Alex) och genom en SPL Transient Designer (både på och i bypassläge). Nu till det konstiga. Alla testsignaler har samma offset (AD/DA direkt, reverb och Transient Designer) och den är negativ!? De ligger alla 10 samples före den ursprungliga signalen. 😉 Jag spelar in i 44.1 kHz så det borde motsvara 0,227 ms, om jag räknat rätt (1000 * 10 / 44100 ms). Mycket liten offset alltså. Knappast hörbar om man inte gör en direkt jämförelse med ursprunlig signal. Jag kör Cubase SX2 på WinXP med ett EMU 1820m. Jag undrar om det är mitt ljudkort som orsakar den här lustiga negativa offseten eller om det är SX. Eller är det en kombination? 😄
VacUm Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 Kan göra ett test med det kortet som sitter i burken här hemma imorrn om du vill. (audiophile 2496, p4 2.8ghz HT, logic5.5) Kanon, det vore intressant. Jag minns att du har tagit upp frågan tidigare. Jag använder en del extern utrustning. Jag brukar alltså köra ut redan inspelat material genom D/A och tillbaks genom A/D för att spela in på nytt. Ibland har jag märkt av en offset (ska vi inte kalla det för det?) jämfört med den urprungliga signalen. Lösningen har varit att zooma in de två spåren och flytta det processade tills jag inte hör någon kamfiltereffekt (utfasning). Men nu blev jag så nyfiken att jag var tvungen att göra ett test. Jag tog ett redan inspelat spår, körde det genom AD/DA och spelade in det igen. Jag spelade också in signaler som gick genom ett externt bypassat reverb (Lexicon Alex) och genom en SPL Transient Designer (både på och i bypassläge). Nu till det konstiga. Alla testsignaler har samma offset (AD/DA direkt, reverb och Transient Designer) och den är negativ!? De ligger alla 10 samples före den ursprungliga signalen. 😉 Jag spelar in i 44.1 kHz så det borde motsvara 0,227 ms, om jag räknat rätt (1000 * 10 / 44100 ms). Mycket liten offset alltså. Knappast hörbar om man inte gör en direkt jämförelse med ursprunlig signal. Jag kör Cubase SX2 på WinXP med ett EMU 1820m. Jag undrar om det är mitt ljudkort som orsakar den här lustiga negativa offseten eller om det är SX. Eller är det en kombination? 😄 Det är SX som kompenserar såklart. Kortet kan ju inte kompensera på det viset.
joachime Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 Det är SX som kompenserar såklart. Kortet kan ju inte kompensera på det viset. Förtydligande: Jag menar ASIO-drivrutinerna till ljudkortet, inte hårdvaran i sig. 😄 Jag tänker på Vallhagens gamla ljudkort som gav honom en offset på ca 10 ms (eller vad det var) och att han sänkte den drastiskt genom att byta ljudkort (och drivrutiner antar jag). Om det är SX som orsakar offseten, borde det intefinnas en möjlighet att justera denna? Det ka nju inte vara så att ett inspelningsprogram vet ett visst ljudkorts eventuella fördröjning i AD/DA-omvandlingen och justerar automatiskt för denna. Eller? 😉
VacUm Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 Det är SX som kompenserar såklart. Kortet kan ju inte kompensera på det viset. Förtydligande: Jag menar ASIO-drivrutinerna till ljudkortet, inte hårdvaran i sig. 😄 Jag tänker på Vallhagens gamla ljudkort som gav honom en offset på ca 10 ms (eller vad det var) och att han sänkte den drastiskt genom att byta ljudkort (och drivrutiner antar jag). Om det är SX som orsakar offseten, borde det intefinnas en möjlighet att justera denna? Det ka nju inte vara så att ett inspelningsprogram vet ett visst ljudkorts eventuella fördröjning i AD/DA-omvandlingen och justerar automatiskt för denna. Eller? 😉 Är ute på hal is just nu, men jag misstänker att drivrutinerna talar om för sequencern hur snett det hamnar och sequencern kompenserar då. Fast med externa effekter som fördröjer kan ju varken kort, drivrutiner eller sequencer hålla reda på. Sonar skiter uppenbarligen i allt vad ingångslatency heter och slänger ut det den får in exakt när det kom. Men jag är inte säker alls, bara en tes.
joachime Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 (redigerat) ...jag misstänker att drivrutinerna talar om för sequencern hur snett det hamnar och sequencern kompenserar då. Fast med externa effekter som fördröjer kan ju varken kort, drivrutiner eller sequencer hålla reda på. Samverkan mellan (väl skrivna) drivrutiner och inspelningsprogram är alltså lösningen. Ja, då ska jag väl inte gnälla för 10 samples offset. 😉 En sak till bara. I mitt test fick jag alltså samma offset oavsett om jag körde signalen direkt tillbaks till D/A-omvandlare, eller tog vägen genom extern effekt. Det borde betyda att fördröjningen är lika med noll i de burkar jag testat. Edit: Kom just på ett tankefel. Jag testade Alex med mix ställd på dry. Antagligen passerar den torra signalen inte de inbyggda AD/DA-omvandlarna och det är förklaringen till att signalen inte fördröjs. Problemet är att Alex enbart pysslar med tidsförskjutningar (reverb, delay, flanger, chorus) så det går inte att göra någon exakt mätning av fördröjningen genom burken. Men jag valde ett flanger preset och då hamnade offseten i SX på + 20 ms, vilket är rimligt för en flanger. Redigerat 18 augusti 2005 av joachime
Vallhagen Postat 18 augusti 2005 Trådstartare Postat 18 augusti 2005 Det är SX som kompenserar såklart. Kortet kan ju inte kompensera på det viset. Förtydligande: Jag menar ASIO-drivrutinerna till ljudkortet, inte hårdvaran i sig. 😄 Jag tänker på Vallhagens gamla ljudkort som gav honom en offset på ca 10 ms (eller vad det var) och att han sänkte den drastiskt genom att byta ljudkort (och drivrutiner antar jag). Om det är SX som orsakar offseten, borde det intefinnas en möjlighet att justera denna? Det ka nju inte vara så att ett inspelningsprogram vet ett visst ljudkorts eventuella fördröjning i AD/DA-omvandlingen och justerar automatiskt för denna. Eller? 😉 Är ute på hal is just nu, men jag misstänker att drivrutinerna talar om för sequencern hur snett det hamnar och sequencern kompenserar då. Fast med externa effekter som fördröjer kan ju varken kort, drivrutiner eller sequencer hålla reda på. Sonar skiter uppenbarligen i allt vad ingångslatency heter och slänger ut det den får in exakt när det kom. Men jag är inte säker alls, bara en tes. Gomorron! Jag tycker att din hala is borde vara rimligt nära sanningen Vacum. "Borde" inte just drivrutinen tala om för sequencern hur stor denna "OFFSET" (Ja Joachime, vi bestämmer osss för ordet OFFSET:) )är, så att sequensern helt enkelt kan placera det inspelade materialet "där det ska vara?" Det finns ingen annan förklaring till Joachimes negativa offset, och den är i sig så liten att den skulle kunna bero på decimalfel i nån beräkningsalgoritm (min tur att halka på hal is), eller att kompenseringen i drivrutinen helt enkelt spikas "generellt", alltså utan uppmätning för varje unik setup. Men VET vi att denna information finns i drivrutinerna till ljudkorten?
joachime Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 Men VET vi att denna information finns i drivrutinerna till ljudkorten? Nej, men vi är snubblande nära svaret på meningen med livet, universum och allting! 😉
Vallhagen Postat 18 augusti 2005 Trådstartare Postat 18 augusti 2005 Jag tycker som sagt att att det är bra när allting inte sitter kvantiserat utan kan ge en mänsklig feeling fast det är på fusk.Vad jag pratar om (och kanske Vallis) är de här extrema fördröjningarna som gör att man är ur takt. Vad jag eftersträvar däremot så är det soundet från t.ex. tidiga Pink Floyd, or whatewer Jag kan inte tro att en milisekund hit ellr dit gör skillnad......... Diskussionen här tenderar att dra åt två håll, som visserligen hör intimt samman, men vi kanske ändå ska notera skillnaden; Dels har vi den rent tekniska biten, huruvida hårdvara/mjukvara samverkar/borde samverka för att hitta offset=0 för inspelad audio. Sen har vi den konstnärliga/musikaliska diskussionen som kan handla om vikten av millisekunder hit och dit. Den diskussionen är svårare, därför att det handlar om personliga upplevelser och smak. De flesta av oss skiter nog i den där millisekunden (jag tror ingen - allra minst jag - kan lira åttondelar på en elbas och sätta varje anslag på rätt tusendel...), men det finns musiker som vill sitta på sitt kabinett när dom lirar, och som inte vill stå fem meter från sin trummis. osv osv... Själv har jag fått känslan när jag lyssnat på det jag spelat in omedelbart efter en tagning, att "det var inte så här jag spelade".
Vallhagen Postat 18 augusti 2005 Trådstartare Postat 18 augusti 2005 Men VET vi att denna information finns i drivrutinerna till ljudkorten? Nej, men vi är snubblande nära svaret på meningen med livet, universum och allting! 😄 😉 har du varit på bio Jocke?!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.