Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

😄 Nämen tjenare! Jo jag undrar om det är nån här som har nåt bra tips om syntar. om det är något företag som gör inte alltför dyra syntar. Under 1000 lappen vore guld! 🙂

Nå... är det någon som har nåt förslag. (Kanske om ni har nån som ni vill rekommendera, eller nåt? 😛 )

Det behöver inte vara någon jätteavancerad synt, men bara nån standard som har tryckskänslighet, och pitchwheel o det. Nåt standard.

🙂 Peace! \Daniel!

Den ska bara var till datorn, och inget annat. 🙂 (Jag använder Reason till min musik)

Redigerat av Danabacken
Annons
Postat

Då är det nog inte syntar du är ute efter, utan en ren midiklaviatur. Under 1000 kr får du inte mycket synt heller för den delen.

För att förtydliga lite:

Synt: Egen ljudkälla (i många fall en helt vanlig oscillator) som genererar ljud som man kan förändra med diverse effekter och filter beroende på vad som sitter i synten. Kan skicka midi information till andra enheter, t.ex. en dator.

Midiklaviatur: Tangenter, reglage mm, men inga egna ljud alls, inte mer än de som uppstår när dina fingrar möter plasten. Skickar midisignaler till andra enheter, t.ex. en dator.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

.. och om du bara använder reason så är det ett midiklaviatur du ska ha. Reason kan inte spela in externa ljud, bara spela upp det som datorn skapar. Med ett midiklaviatur kan du styra reasons ljud.

Ett midiklaviatur för 1 lakan med anslagskänsla och pitchwheel: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=26494&artno=138711

Har inte så många controllers, men det kanske du inte behöver?

Annars brukar oxygen vara rätt populärt http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=14387&artno=106016

Kolla på vendolin.se om du gillar beggade grejjer, brukar gå rätt billigt där.

Postat

köp gärna en midiklav som har usb... så slipper du midi interface (iof. har de flesta ljudkort det) men du slipper framförallt strömkabel också...

det finns MÅNGA mjukvarusynthar som är helt grymma som skulle kosta över 20 000kr per styck om du skulle köpa motsvarande i hårdvara. finns många bra gratis vst synthar...

här är några exempel på bra mjukvarusynthar...

v-station

pro53

moog modular

plastic (jag tror att den är gratis)

Crystal (gratis, eller så kostar den nån hundralapp)

mfl...

Postat
köp gärna en midiklav som har usb... så slipper du midi interface (iof. har de flesta ljudkort det) men du slipper framförallt strömkabel också...

det finns MÅNGA mjukvarusynthar som är helt grymma som skulle kosta över 20 000kr per styck om du skulle köpa motsvarande i hårdvara. finns många bra gratis vst synthar...

här är några exempel på bra mjukvarusynthar...

v-station

pro53

moog modular

plastic (jag tror att den är gratis)

Crystal (gratis, eller så kostar den nån hundralapp)

mfl...

Men kör han reason har han ingen nytta av vst, eftersom det inte har stöd för externa prylar.

Postat

Var du ute efter ett MIDI-klaviatur så kan jag passa på att marknadsföra min begagnat-sida. Där säljer jag ett klaviatur som är riktigt bra. Kostar kanske lite för mycket dock 😄 : 1800 har jag för mig jag bestämde...men kolla in så kanske du hittar något annat kul 😎

• 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.