Jump to content
Annons

Forumregler


Björn Olsberg

Recommended Posts

Forumet har på kort tid vuxit snabbt och har utvecklats precis så som var tanken. När nu många nya medlemmar tillkommer och antalet nya inlägg ökar, blir det desto viktigare att forumets kreativa "anda" får vara kvar. Därför har vi satt samman 15 grundregler som var och en som medlem antas acceptera. Vid nyregistreringar är det dessa regler som måste godkännas.

För dig som redan är medlem, läs igenom dem! Du hittar dem i länken "Forumregler" under Studio-loggan. Det är inga konstiga regler på något sätt, men om du inte kan ställa upp på dem förutsätter vi att du avslutar ditt medlemskap.

Studio önskar en trevlig fortsättning på det nya året!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Annons

I accept! 😄

enochlight_start_many_threads.jpg

men vad är detta för sätt... 🙂 vem i din omgivning är frikyrklig som du kände att du behövde terra? eller du kanske inte ens vet var bilden kommer ifrån?

BTW slappena av! 😛

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

men vad är detta för sätt... 😄 vem i din omgivning är frikyrklig som du kände att du behövde terra? eller du kanske inte ens vet var bilden kommer ifrån?

Jag terrar ingen! 😉

Men bilden är rolig.

Link to comment
Dela på andra sajter

men vad är detta för sätt...  😄  vem i din omgivning är frikyrklig som du kände att du behövde terra? eller du kanske inte ens vet var bilden kommer ifrån?

Är DU frikyrklig? Angår inte mig, bara förvånas över hur du kan feltolka så dramatiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

men vad är detta för sätt...  😏  vem i din omgivning är frikyrklig som du kände att du behövde terra? eller du kanske inte ens vet var bilden kommer ifrån?

Jag terrar ingen! 😑

Men bilden är rolig.

ja bilden va faktiskt grymt rolig 😑

har du gjort den själv? =)

hade precis varit inne i en djup diskussion om olika kristna samfund å tände till lite i onödan på denna bilden som kommer från ett ofta nerklankat samfund... nämner dom inte då jag inte vill dra upp såna diskussioner i inödan.. 😑

Sorry för mitt onödiga beteende igen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Definit tänkvärt, och troligvis är det rätt så sant också. Däremot tycker jag kanske att detta forum har mindre av den prägeln än andra forum. Men jag antar att det är en väldigt naturlig utveckling av ett forum när det expanderar så mycket som detta gör, även om det inte är önskvärt. Men egentligen är det ingen skillnad på denna platsen och vilken annan plats i det verkliga livet som helst. Kommer du ut till en arbetsplats så kommer du minsann få veta vem det är som har varit där längst och vem man ska lyssna på. Om detta sedan är bra eller dåligt har faktiskt inte egentligen med saken att göra. Det tar tid att förändra samhället, människan går till stor del på vana, i mönster som den känner igen. Att förändra saker kan ta hur lång tid som helst, det går ju inte än idag att hävda att vi lever i ett jämlikt samhälle, trots att den kampen har levt otroligt länge. Att då förvänta sig att en sak som denna (form av patriakala behandling) kan ändra sig fort, är nog att hoppas på för mycket. Jag tror människan är god, det gör jag, men jag vet även att den är lat.

Däremot:

En sak som jag börjar irritera mig mer och mer på är faktiskt funktionen som visar antalet inlägg. Ibland känns det som om det är det som visar hur kunnig man är på det ena eller andra. Jag är inte helt främmande att helt slopa inläggsräknaren, speciellt inte när jag vet att jag själv sitter och kollar på den där eländiga inläggsräknaren när någon vars namn jag inte känner igen säger något kontroversiellt. Det är ju inte det som verkligen visar hur kunnig man är och inte, men det är det som den tenderar att signalera.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag börjar irritera mig mer och mer på är faktiskt funktionen som visar antalet inlägg. Ibland känns det som om det är det som visar hur kunnig man är på det ena eller andra. Jag är inte helt främmande att helt slopa inläggsräknaren, speciellt inte när jag vet att jag själv sitter och kollar på den där eländiga inläggsräknaren när någon vars namn jag inte känner igen säger något kontroversiellt. Det är ju inte det som verkligen visar hur kunnig man är och inte, men det är det som den tenderar att signalera.

Håller med dig där Neko om att man omedvetet kollar antalet inlägg och att man sen förmodligen i sin dumdristighet skapar sig en uppfattning om medlemmens kunskaper.

Däremot tycker jag inte att man ska ta bort räknaren. Det är lite för mycket kommunistisk tänkande. 😮 Lite för mycket jantelag över det hela. 😆

Tycker i så fall det är bättre att man tar bort medlemsnummer och tidpunkten för när man gick med eftersom vi då skulle bli kvitt problemet ovan.

Detta eftersom vi idag både har medlemmar som har hängt här i 2 månader och nästan skrivit 1000 inlägg och sen har vi dem som hängt här sedan forumets start och fortfarande in kommit upp i den summan inlägg. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsats: Forumet har börjat så smått att utvecklas farligt nära till en "klubben för inbördes beundran", tycker jag. Dvs man märker inte att man håller omedvetet på att utesluta andra bara - och enbart - för att de inte var med ifrån början. Eller för att de av någon anledning inte "hängt med".

Jag är en ganska ny, medlem här på forumet...

Jag tycker att det funkar kanon… Ett otroligt tillmötesgående forum när man frågar… Sen får man givetvis lära sej att tyda svaret på en fråga… 😛

Första gången jag var inne på forumet var precis när jag bestämt mej för att köpa prylar… Jag berättade lite om mej själv, vad jag jobbat med för prylar tidigare och vad jag tycker är kul…

”Lavrell” föreslog att jag skulle köpa ett Soundtracs bord och ett motu ljudkort… 🙂

Inom en månad hade jag handlat kittet… 😆

Inte bara för att ”Lavrell” sa det, men efter att stött och blött det med lite andra vänner och kollat annonser och butiker…

Jag tyckte det var kanon med forumet särskilt i början när man drar igång

Och tack Lavrell… 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag börjar irritera mig mer och mer på är faktiskt funktionen som visar antalet inlägg. Ibland känns det som om det är det som visar hur kunnig man är på det ena eller andra. Jag är inte helt främmande att helt slopa inläggsräknaren, speciellt inte när jag vet att jag själv sitter och kollar på den där eländiga inläggsräknaren när någon vars namn jag inte känner igen säger något kontroversiellt. Det är ju inte det som verkligen visar hur kunnig man är och inte, men det är det som den tenderar att signalera.

Det var den bästa idé jag hört på länge!! På så sätt skulle man också slippa massa inlägg som mest känns som ett försök att få upp sina inlägg.

De flesta forum dras med problemet att det finns en massa människor som tycker att flest inlägg har någon koppling till mest erfarenhet av ämnet. Vilket kanske snarare ofta är motsatsen.

Ta bort räknaren! Det vore ett stort steg för forumvärlden!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att övergå till seriösa delen (jag tycke det var skojigt) men jag upptäcker mig finna en viss "patronizing" eller nedlåtande attityd bland gamla medlemmar. Som när de svarar på någon fråga, och får kommentar, så svarar de med ett sätt som om de har varit med förr, och egentligen inte svarar på frågan, utan bara svarar för att stoltsera med att de var först här på forumet.

Mycket i utländska forum fungerar på samma sätt, så det är verkligen inget unikt för detta studioforum. Alltså, om en nybörjare trots allt frågar om ngt som någon annan tycker "ah men för fan vet du inte det..." så svarar någon ändå, även ifall man inte har ngt vettigt att säga. Man skall inte tvunget lägga sig i debatten bara för att chikanera trådstartaren. Detta behöver inte vara nödvändigtvis i klartext utan att man kan nog läsa av rätt mycket ironi och sarkasmer utan att man behöver klä det i ord. Alltså att läsa mellan raderna.

Forumreglerna uppskattar - tydligen - humor, men se, det är ett alldeles för vitt begrepp. Ironi är en form av humor som har väldigt svårt att hävda sig i text. Om en viss gammal medlem svarat ironiskt, gör han/hon det med förutsättningen att man automatiskt vet vad han tycker och tänker sedan tidigare. Då kan svaret "slå tillbaks" och visa sig vara väldigt nedlåtande. Jag tror inte detta är helt omedvetet.

Här finns för mycket folk som inte orkar läsa varenda tråd och vartenda svar för att bilda sig en helhetsuppfattning om varenda medlem. Det tänker inte folk på.

Lite väl mycket av "vi går 9:an och ni är försteklickare...så kom inte här å kom!" finns det gott om här på forumet. Det framgår oavsett om de inte använder några som helst kränkande ord eller formuleringar. Sedan, gamlingarna låter oss andra ta del av alldeles för mycket privata/interna skämt och kommentarer på forumet istället för att skicka personliga meddelanden. Så en vink om att gamla medlemmar borde återigen läsa forumreglerna och tänka efter själv hur de "betett" sig genom åren, borde vara på plats.

Slutsats: Forumet har börjat så smått att utvecklas farligt nära till en "klubben för inbördes beundran", tycker jag. Dvs man märker inte att man håller omedvetet på att utesluta andra bara - och enbart - för att de inte var med ifrån början. Eller för att de av någon anledning inte "hängt med".

/Ove Centli

Också mycket kloka ord. Håller helt med. Det finns andra forum som är ännu värre på sånt.

T ex ett annat forum med, ofta mycket okunniga, medelålders pubtrubadurer från malmö som tror att de vet bäst. Nämner inga namn men det har tre bokstäver och är inte GMF...

När man först kommer in på ett sådant ställe så får man ju för sig att folk vet vad de snackar, men efter ett tag så förstår man att de inte har nån som helst koll. Ett bra sätt brukar vara om man kan kan klicka sig fram via folks profiler till någon låt de har gjort. Brukar ofta vara en skrattretande "eye opener".

Link to comment
Dela på andra sajter

antal inlägg säger inte hur bra man är utan mer hur engagerad man är i forumet. När man vet det så har antal inlägg en bra funktion. Om någon engagerat sig så kan jag engagera mig tillbaks.

Förstår jag inte all logiken i.

Nä, våga ta bort räknaren, Olsberg!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår jag inte all logiken i.

Nä, våga ta bort räknaren, Olsberg!!

Ni är fanimej OT i denna tråd i stort sett allihopa. Regelbrott i en tråd om regler. 😕

Ni har helt rätt i att antalet inlägg inte på något sätt är en "mätare" på författarens kunskap! Helt korrekt och jag håller med till fullo.

Jag förstår däremot inte varför ni tror att ni är de enda som inser det.

Ert resonemang idiotförklarar "nybörjarna" värre än "veteranernas" syrliga inlägg i och med att ni inte tror att vilket bondpucko som helst (jag själv tex.) skall kunna komma till samma insikt som ni gjort.

Nu är jag själv OT i en tråd om regler.... nåväl, sånt händer.... det är inte jag som gnäller. 😏

[MUCKAGRÄLEDIT] Angående räknaren så har vi redan haft en diskussion och en omröstning om det hela. Gör en sökning på forumet så kan ni se resultatet, och fortsätt sedan diskussionen där. [/MUCKAGRÄLEDIT] 😆

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

antal inlägg säger inte hur bra man är utan mer hur engagerad man är i forumet. När man vet det så har antal inlägg en bra funktion. Om någon engagerat sig så kan jag engagera mig tillbaks.

Förstår jag inte all logiken i.

Nä, våga ta bort räknaren, Olsberg!!

Ett av de (få) scenarios jag använder räknaren vettigt (enligt min egen mening) är när jag läser demoposter från någon vars alias jag inte känner igen. Har användaren i fråga endast gjort 1-2 inlägg (dvs det första de gör är att regga sig och spamma sina egna demos) då skiter jag i att lyssna och läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag förstår däremot inte varför ni tror att ni är de enda som inser det.

Ert resonemang idiotförklarar "nybörjarna" värre än "veteranernas" syrliga inlägg i och med att ni inte tror att vilket bondpucko som helst (jag själv tex.) skall kunna komma till samma insikt som ni gjort.

Det håller jag fanimej med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allts, det fanns kanske en anledning till varför Olsberg tog upp detta igen, med regler för forumet?

Nej, Olsberg tog inte upp detta på nytt. Det gjorde jag.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...=0entry244036

Efter det inlägget bestämde jag mig för att bumpa den här tråden.

Bumpen gjordes iform av en kul bild, för att påpeka att

den här regeltråden var en bra tråd som många hade missat.

Men ingen såg humorn, utan två änglar och sen började cirkusen. 😆

Off topic:

Vad gäller räknaren så stör den inte mig, av anledningen Hacke beskrev nyss.

Däremot är jag mer intresserad av att denna önskan uppfylls istället.

enochlight_kittenscantsave.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Men din önskan är ju uppfylld.

Nä, Frappr gör att kartan känns så begränsad.

Det vore roligare om stad fanns istället för medlemsnummer i medlemsrutan.

Äsch, nu får det räcka med off topic för mig. Lämnar tråden. :rolleyes:

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Men din önskan är ju uppfylld.

Nä, Frappr gör att kartan känns så begränsad.

Det vore roligare om stad fanns istället för medlemsnummer i medlemsrutan.

Men det står ju både och... Stad/plats står längst ned.

Grupp: Medlem

Antal inlägg: 2 256

Medlem nummer: 464

Gick med: 15-January 04

 

Stad/plats: Vimmerby

edit: eller ser det olika ut för oss? är det en inställningsgrejsimoj? :rolleyes:

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

[

Jag förstår däremot inte varför ni tror att ni är de enda som inser det.

Ert resonemang idiotförklarar "nybörjarna" värre än "veteranernas" syrliga inlägg i och med att ni inte tror att vilket bondpucko som helst (jag själv tex.) skall kunna komma till samma insikt som ni gjort.

[MUCKAGRÄLEDIT] Angående räknaren så har vi redan haft en diskussion och en omröstning om det hela. Gör en sökning på forumet så kan ni se resultatet, och fortsätt sedan diskussionen där. [/MUCKAGRÄLEDIT] :rolleyes:

Förstår inte riktigt vari "idiotförklaringen" hittas.

Menar du detta?

De flesta forum dras med problemet att det finns en massa människor som tycker att flest inlägg har någon koppling till mest erfarenhet av ämnet. Vilket kanske snarare ofta är motsatsen.

Jag måste formulera mig klumpigt. Jag menar inte alls att "nybörjare" inte fattar själv och att det bara är jag som tycker så.

Jag tyckte bara att det var en bra idé att ta bort räknaren. Det skulle säkerligen leda till färre postningar, vilket jag tycker vore bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...