Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

min senaste införskaffing till min lilla studio här hemma är en JP-8080. har dock stött på ett ljud problem. det är så att en del ljud klickar eller spikar kort i början på anslagen ton och hörs väldigt tydligt om man har sänkt Cutoff till en lägre nivå. alltså detta sker när den är i ett fixt läge på en lägre Cutoff nivå. någon som känner igen problemet? kankse har en lösing?

lite synd att det ska behöva vara ett problem när man kan få till så mysiga ljud. om man bortser från klick-spik ljudet.

Annons
Postat

Du drar ner filtret, ok. Men har du en filter envelope kvar?

Testa att vrida ner attacken på den.

Postat

Precis. Klickljud i början på ett ljud brukar i stort sett alltid bero på att man har för kort attack-tid (och för mycket envelope-modulation).

Postat

Precis samma sak med min Jp-8000, förmodligen beror klick ljudet på en "barn sjukdom" ner ärvd från fadern. 😎

Hörde någonstans att det var en "bugg" i OSet. Vet inte om det ligger någon sanning i det dock.

Dra upp attacken lite på filter envelopen så är problemet löst 😱

Postat

Ja, jag har fått bukt med problemet nu. Föresten någon som vet om det finns någon inställnining någonstans så man ser vad reglagen har för värden i displayen? Drar jag i någon regel just nu ser jag bara vilken patch som är vald, inte vad det är för värde som reglaget ger. är det någon inställninges grej? eller funkar det inte så på JP-8080? så funkar det ju både på Virus och Supernova i alla fall.

Postat

visst finns det en sådan funktion, kommer inte riktigt ihåg nu hur man gjorde, får vänta tills jag har kommit hem från jobbet 😎

Postat

gött! tyckte det var lite underligt att det inte updrädde på displayen.

Postat

Se till så du får updaterat till senaste os, har hört att det råder bot på klicket. har själv en 8080 men har inte uppdaterat ännu. Som sagt det hjälper ju att dra upp attacken lite.. 🙂

Postat

Jag har senaste OS i den. så det är inte där skon klämmer.

Postat

på 8000 så går du in i init/util där under finns det något some heter temporary scope. Rör på knobben eller fadern, och värdet visas i displayen.

Antar att det är likadant på 8080 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.