Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!!

Jag Àr ute efter tvÄ sorters distljud. Jag har en POD 2.0, men jag Àr ganska kass pÄ att skruva till det ljud jag vill ha. TÀnkte testa alla presets ikvÀll, men Àr det nÄgon som kan berÀtta hur ni brukar stÀlla POD:en om ni vill ha dessa ljud:

Ljud 1: Det viktigaste ljudet jag vill kunna stĂ€lla in Ă€r nĂ„got fett distljud med 80-tals feeling 😠 Dist som jag gillar har t.ex. Europe, Guns and Roses och Ă€ven Mötley Crue. Det Ă€r i alla fall den genren. Ett riktigt tungt ljud, men Ă€ndĂ„ inte alldeles FÖR sönderdistad.

Ljud 2: Detta Àr inte alls lika viktigt, men det vore inte helt fel att kunna stÀlla in ett ljud som lÄter som Basket Case med Green Day t.ex. D.v.s. ett modernt american college ljud, eller vad man ska kalla det

Annons
Postat
Tjena!!

Jag Àr ute efter tvÄ sorters distljud. Jag har en POD 2.0, men jag Àr ganska kass pÄ att skruva till det ljud jag vill ha. TÀnkte testa alla presets ikvÀll, men Àr det nÄgon som kan berÀtta hur ni brukar stÀlla POD:en om ni vill ha dessa ljud:

Ljud 1: Det viktigaste ljudet jag vill kunna stĂ€lla in Ă€r nĂ„got fett distljud med 80-tals feeling 😎 Dist som jag gillar har t.ex. Europe, Guns and Roses och Ă€ven Mötley Crue. Det Ă€r i alla fall den genren. Ett riktigt tungt ljud, men Ă€ndĂ„ inte alldeles FÖR sönderdistad.

Ljud 2: Detta Àr inte alls lika viktigt, men det vore inte helt fel att kunna stÀlla in ett ljud som lÄter som Basket Case med Green Day t.ex. D.v.s. ett modernt american college ljud, eller vad man ska kalla det

För den första Àr det igentligen bara bas & treble i mitten, och vrid upp mid lite.

Sen tar du nÄn förstÀrkare frÄn 80-talet och har disten pÄ kanske hÀlften.

Sen kan man ju hÄlla pÄ och ratta i evigheter, men det Àr nog grunden iaf.

Postat (redigerat)

Finns det inte en hel sida med presets? Det finns till POD XT i alla fall.. Du kan söka efter artist/lÄtnamn.

Edit: kommer verkligen inte ihÄg vad sidan hette, nÄn annan kan sÀkert svara pÄ det.

Redigerat av grojn
Postat

Tack sÄ mycket!!

Johlin: Har suttit och testat lite och instÀllningarna du sa var verkligen en bra grund. Testade Line 6 Crunch, Drive och Layer Àr det dom du menade med 80-talsförstÀrkare? Eller finns det Ànnu bÀttre?

Grojn: Wow, den sidan vore perfekt för min del!!! Kommer du pĂ„ vad den heter fĂ„r mĂ„ste du skriva det hĂ€r. Även om du kommer pĂ„ det om ett Ă„r 😎

Postat
Tack sÄ mycket!!

Johlin: Har suttit och testat lite och instÀllningarna du sa var verkligen en bra grund. Testade Line 6 Crunch, Drive och Layer Àr det dom du menade med 80-talsförstÀrkare? Eller finns det Ànnu bÀttre?

Grojn: Wow, den sidan vore perfekt för min del!!! Kommer du pĂ„ vad den heter fĂ„r mĂ„ste du skriva det hĂ€r. Även om du kommer pĂ„ det om ett Ă„r 😎

Med 80-tal menar jag nÄt som pÄ min pod 1 heter Rectified. Det Àr igentligen en förstÀrkare frÄn 92, eller nÄt sÄnt, men den lÄter 80-tal.

Postat
Tack sÄ mycket!!

Med 80-tal menar jag nÄt som pÄ min pod 1 heter Rectified. Det Àr igentligen en förstÀrkare frÄn 92, eller nÄt sÄnt, men den lÄter 80-tal.

OK, den har jag med...ska testa nu 😐

Postat
Verkar finnas massor ju, men mÄste man ha installerat nÄgot i datorn eller hur funkar det?

Ja, du mÄste ha en programvara installerad + en MIDI-anslutning till (och helst frÄn) din POD. Har du inte MIDI Àr du lite rökt, Àven om jag tror att man kanske kan se instÀllningarna pÄ skÀrmen och stÀlla in dem manuellt.

Men info om allt detta och mer dÀrtill finns pÄ CustomTone.Com och Line6.com

Postat
Tack sÄ mycket!!

Ta simuleringen av Marshalls JCM-800, med den kan man lÀtt ratta till det som de flesta förknippar med "80-tals" hÄrdrocksdist...

Mötley/Bon Jovi/Ozzy/Accept mf...

Postat
Verkar finnas massor ju, men mÄste man ha installerat nÄgot i datorn eller hur funkar det?

Ja, du mÄste ha en programvara installerad + en MIDI-anslutning till (och helst frÄn) din POD. Har du inte MIDI Àr du lite rökt, Àven om jag tror att man kanske kan se instÀllningarna pÄ skÀrmen och stÀlla in dem manuellt.

Jo jag har MIDI..Men i sĂ„ fall kan jag bara koppla frĂ„n ljudkortet till POD:en. Men detta skulle funka menar du? Fast om nĂ„gon vet att det gĂ„r att se instĂ€llningarna för sig vore det bra! Jag kan iaf inte hitta det 😎

Postat

Jo jag har MIDI..Men i sĂ„ fall kan jag bara koppla frĂ„n ljudkortet till POD:en. Men detta skulle funka menar du? Fast om nĂ„gon vet att det gĂ„r att se instĂ€llningarna för sig vore det bra! Jag kan iaf inte hitta det 😎

Du kan ladda hem programvara pÄ Line6 hemsida som gör att du bÄde kan skicka över ljuden via midikabel och Àven se vilka instÀllningar som Àr gjorda ifall du skulle vilja det.

Postat

Jag har patchwizard till min. Funkar för mig bÀttre Àn soundiver.

Bara plugga podens midi in\ut till datorns ut\in, vÀlj rÀtt in\utgÄng i patchwizard, sen Àr det bara att köra.

För lite presets, kolla pÄ http://www.geocities.com/sunsetstrip/studio/2786/pod.html, dÀr finns en hel del presets.

SÀger du vad du har för ljudkort och vilka in\utgÄngar som finns i Patchwizard kan jag hjÀlpa dig att sÀga vilken in\utgÄng du ska ha.

Du kan behöva en midi-gameport-adapter ocksÄ, jag köpte min för nÄn hundring i en datoraffÀr (i brist pÄ musikaffÀrer).

Lycka till đŸ˜±

Postat

Enligt eget tycke nÀr jag provat och rattat pÄ min Pod2.0 sÄ Àr en favorit Soldano toppen och den gyllene regeln...Line6 egna 4x12a: DÄ blir det fett med stompen pÄ o stÀrkaren pÄ halvdist. men men smaken Àr som baken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.