Philbert (oregistrerad) Postat 3 april 2004 Postat 3 april 2004 đ hejsan, jag vill veta om man kan göra nĂ„gra bra trumtakter i Cubase SX? eller ska jag ha reason?Dessutom vill jag sĂ„klart line-a basen och mica upp blĂ€cken i min första PC studio? Hur ska jag göra, vet inte ens sjĂ€lv var jag ska börja. Det enda jag gjort Ă€r att hĂ€mta wav-filer frĂ„n hĂ„rddisken och försöker lappa ihop en takt med dem separata trumljuden jag har dĂ€r Mycket tacksam för BRA svar. Philbert
Morta Postat 3 april 2004 Postat 3 april 2004 Ojojoj... Det Ă€r rĂ€tt svĂ„rt att lappa ihop wav filer... Eftersom vi pratar om "oĂ€kta" trummor sĂ„ ska du ha nĂ„n fet drumsampler. Dessa finns det gott utav. FrĂ„go nĂ„gon av dansmusik killarna, de brukar ha koll pĂ„ de bĂ€sta trumljuden. Vill du kunna spela in "riktiga" instrument tycker jag cubase Ă€r ett bra alternativ. börja med att stĂ€lla in alla instĂ€llningar. SĂ„ du har rĂ€tt in/out, dragit ner latencyn mm... Sen kan du börja göra ett nytt stycke. I Cubase kan man ta antingen midi eller audio spĂ„r. Midi för midi och audio för audio. đ SĂ€tt ett tempo med klick om du inte anvĂ€nder trummaskin nĂ€r du spelar in. Att lajna basen borde gĂ„ utmĂ€rkt. Dock inte gitarr, om du tĂ€nkte den tanken. FĂ„r du brus vid lajningen sĂ„ kan du skĂ€ra bort det med eq. đ Prova Ă€ven demo av Reason för att se vilket program du tycker bĂ€st om! đ
Tilly Postat 3 april 2004 Postat 3 april 2004 Om jag förstĂ„r detta rĂ€tt sĂ„ behöver du en trum sampler? Vill du ha hĂ„rd eller mjukvara? đ I mjukvaru vĂ€g kan jag stark rekomendera RM IV frĂ„n LinPlug, en mkt bra trum sampler, eller Battery frĂ„n NativeInstruments.... Kan inte sĂ„ mkt om hĂ„rdvara inom trum samplers dock... Men ladda ner nĂ„n demo version av dom hĂ€r vst samplerna, eller köp dom.. Du kommer inte Ă„ngra dig đ
Lundin Postat 11 april 2004 Postat 11 april 2004 Jaha..sĂ„ ska man vara tredje man ut o rekommendera grejer dĂ„ đ . Kör sjĂ€lv med HALion och Ă€r helnöjd med dess upplĂ€gg och efter att ha provat lite andra sampleplayers som Kontakt / RMIV / Battery m.fl har jag som sagt fastnat för denna.. version 3 som kommer snart sĂ€tter nog spiken i kistan .. dĂ„ kommer den innehĂ„lla 29 egna effekter sĂ„ man kan bygga upp ytterst raffinerade patcher.. Grejen med att ha en sampleplayer istĂ€llet för att bygga ihop en fungerande trumbakgrund Ă€r att du kan "spela" in trummorna via ett MIDIklaviatur och sedan exportera kompet till audio ( om du vill ) och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt spara datorns CPU.. har du en snabb dator sĂ„ kan du med fördel ha sampleplayern igĂ„ng hela tiden..detta blir mest flexibelt Du mappar alltsĂ„ upp dina ljud i sampleplayern och lĂ€gger t.e.x 1 trumljud pĂ„ varje tangent och per MIDI-kanal, detta gör att du, beroende pĂ„ hur mĂ„nga tangenter ditt MIDI-keyboard har, kan ha typ 40 bastrummor pĂ„ kanal 1, 40 hihats pĂ„ kanal 2, 40 virveltrummor pĂ„ kanal 3 o.s.v om sedan inte detta Ă€r nog sĂ„ kommer respektive kanal upp i Cubase mixer dĂ€r du ytterligare kan slĂ€nga pĂ„ VST effekter... möjligheterna Ă€r oĂ€ndliga Jag har Ă€ven tvĂ„ hĂ„rdvarusamplers en AKAI S2000 och en Yamaha A5000 - fullt expanderade bĂ„da tvĂ„, hade Ă€ven en AKAI MPC 2000XL - trumsampler... men inga av dessa kommer i nĂ€rheten av en mjukvarusampler nĂ€r det gĂ€ller flexibilitet och snabbhet i ljudhantering... dessutom sparas ALLA instĂ€llningar ihop med din lĂ„t.... sĂ€g den hĂ„rdvara som klarar detta i Cubase miljö??.. Lycka till /D
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.