Jump to content
Annons

cubase SX reason rookie

Recommended Posts

Philbert (oregistrerad)
Postat
🙂 hejsan, jag vill veta om man kan göra nĂ„gra bra trumtakter i Cubase SX? eller ska jag ha reason?Dessutom vill jag sĂ„klart line-a basen och mica upp blĂ€cken i min första PC studio? Hur ska jag göra, vet inte ens sjĂ€lv var jag ska börja. Det enda jag gjort Ă€r att hĂ€mta wav-filer frĂ„n hĂ„rddisken och försöker lappa ihop en takt med dem separata trumljuden jag har dĂ€r Mycket tacksam för BRA svar. Philbert
Annons
Postat

Ojojoj... Det Àr rÀtt svÄrt att lappa ihop wav filer... Eftersom vi pratar om "oÀkta" trummor sÄ ska du ha nÄn fet drumsampler. Dessa finns det gott utav. FrÄgo nÄgon av dansmusik killarna, de brukar ha koll pÄ de bÀsta trumljuden.

Vill du kunna spela in "riktiga" instrument tycker jag cubase Ă€r ett bra alternativ. börja med att stĂ€lla in alla instĂ€llningar. SĂ„ du har rĂ€tt in/out, dragit ner latencyn mm... Sen kan du börja göra ett nytt stycke. I Cubase kan man ta antingen midi eller audio spĂ„r. Midi för midi och audio för audio. 😄 SĂ€tt ett tempo med klick om du inte anvĂ€nder trummaskin nĂ€r du spelar in. Att lajna basen borde gĂ„ utmĂ€rkt. Dock inte gitarr, om du tĂ€nkte den tanken. FĂ„r du brus vid lajningen sĂ„ kan du skĂ€ra bort det med eq. 🙂

Prova Ă€ven demo av Reason för att se vilket program du tycker bĂ€st om! 😄

Postat

Om jag förstÄr detta rÀtt sÄ behöver du en trum sampler?

Vill du ha hĂ„rd eller mjukvara? 😆

I mjukvaru vÀg kan jag stark rekomendera RM IV frÄn LinPlug, en mkt bra trum sampler, eller Battery frÄn NativeInstruments....

Kan inte sÄ mkt om hÄrdvara inom trum samplers dock...

Men ladda ner nÄn demo version av dom hÀr vst samplerna, eller köp dom..

Du kommer inte Ă„ngra dig 😄

• 2 veckor senare...
Postat

Jaha..sĂ„ ska man vara tredje man ut o rekommendera grejer dĂ„ 😉 .

Kör sjÀlv med HALion och Àr helnöjd med dess upplÀgg och efter att ha provat lite andra sampleplayers som Kontakt / RMIV / Battery m.fl har jag som sagt fastnat för denna.. version 3 som kommer snart sÀtter nog spiken i kistan .. dÄ kommer den innehÄlla 29 egna effekter sÄ man kan bygga upp ytterst raffinerade patcher..

Grejen med att ha en sampleplayer istÀllet för att bygga ihop en fungerande trumbakgrund Àr att du kan "spela" in trummorna via ett MIDIklaviatur och sedan exportera kompet till audio ( om du vill ) och pÄ sÄ sÀtt spara datorns CPU.. har du en snabb dator sÄ kan du med fördel ha sampleplayern igÄng hela tiden..detta blir mest flexibelt

Du mappar alltsÄ upp dina ljud i sampleplayern och lÀgger t.e.x 1 trumljud pÄ varje tangent och per MIDI-kanal, detta gör att du, beroende pÄ hur mÄnga tangenter ditt MIDI-keyboard har, kan ha typ 40 bastrummor pÄ kanal 1, 40 hihats pÄ kanal 2, 40 virveltrummor pÄ kanal 3 o.s.v om sedan inte detta Àr nog sÄ kommer respektive kanal upp i Cubase mixer dÀr du ytterligare kan slÀnga pÄ VST effekter... möjligheterna Àr oÀndliga

Jag har Àven tvÄ hÄrdvarusamplers en AKAI S2000 och en Yamaha A5000 - fullt expanderade bÄda tvÄ, hade Àven en AKAI MPC 2000XL - trumsampler... men inga av dessa kommer i nÀrheten av en mjukvarusampler nÀr det gÀller flexibilitet och snabbhet i ljudhantering... dessutom sparas ALLA instÀllningar ihop med din lÄt.... sÀg den hÄrdvara som klarar detta i Cubase miljö??..

Lycka till

/D

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.