Jump to content
Annons

remix = olagligt?


djay_maxwell (oregistrerad)

Recommended Posts

djay_maxwell (oregistrerad)

KAN NÅGON SVARA PÅ FRÅGAN? om jag gjort en låt dvs en remix av en killes röst. dvs lagt hans röst på min musik. bryter jag då mot någon lag?upphovsrätten?tänker inte sälja låten vidare. utan endast skicka runt den på nätet...

dock fick jag rösten av han för några månader sedan, dvs han skickade acapellan till mig. och jag la den på en låt som jag komponerat själv. nu så är han inte nöjd och han avbröt kontakten med mig helt.

och jag har ju inte gjort låten i onödan.

trots det så hotade han mig med att stämma mig ifall jag spred låten.

har jag gjort fel i det här?

/mvh Jean (the confused one)

snälla svara på frågan omgående så jag kan få släppa min eviga remix.

tach på förhand till alla som svarar!

tala gärna om vad som kan hända om jag sprider låten på nätet, etc.

vet att folk gör remixar med andras acapellor och släpper på nätet och det händer dom inget.

så jag undrar om det är samma sak här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är olagligt. Att folk kan släppa remixer och sådant på nätet beror på att ingen kan hålla efter det.. det smäller alltså inte förens låten blir en hit. Den här killen har ju dock hotat att sätta dit dig och då kan det ju bli trist. Varför inte skriva en ny text, ändra lite på melodin och låta någon annan sjunga in det då? Plockar bort alla risker och gör låten mer "din".

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

men låten är ju gjord efter hans acapella. men MIN remix är min egen melodi. det har han ingenting med att göra.

det är helt o hållet mitt verk.

men ändra texten kan jag göra.

men själva röst melodin hur fan ska jag hitta på en ny egentligen? hmm blir knasigt det där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ju inte ändra melodin helt.. ändra några toner här och var. Följ skalan så blir det nog okej. Det allra bästa vore kanske att plocka in en sångare med lite kreativa idéer så kan det hända att ni får ihop en ännu bättre låt än du hade från början. 😳 Det finns många bra sångare/sångerskor här på forumet som kanske skulle vara intresserade..

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

ok vart finns de ? vart kan jag kolla efter dom?

har du msn förresten?

DJay_maxwell@hotmail.com

skulle vara kul om vi kunde prata mer där.tack för din hjälp så mycket! otroligt snällt!

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

yes 😳 adda mig på msn om du vill. så kan vi byta musik ideer.=)

behöver nya vänner inom musiken 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Ja, tusan. Killen ska vara nöjd, att bli remixad är en ära!

Men som sisältää säger, upphovsrätten kommer du nog att få problem med att göra anspråk på om det blir läge. Kan du inte fixa så att han blir nöjd med remixen?

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

han e helt nöjd med mixen den e skit bra enligt han o många.

dock det att han inte vill ge mig creds för låten. vilken tölp inte sant?

Link to comment
Dela på andra sajter

han e helt nöjd med mixen den e skit bra enligt han o många.

dock det att han inte vill ge mig creds för låten. vilken tölp inte sant?

vadå? tror du jag får några stimpengar för de remixerna jag gör?

får inte äns PPD på försäljning.

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

det är inte pengar, utan att han kan berätta om mig för olika kontakter han har runt om sig. för att man ska få synas lite etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu så är han inte nöjd och han avbröt kontakten med mig helt.
han e helt nöjd med mixen den e skit bra enligt han o många.

dock det att han inte vill ge mig creds för låten. vilken tölp inte sant?

😳

det är inte pengar, utan att han kan berätta om mig för olika kontakter han har runt om sig. för att man ska få synas lite etc.

Det är ju lite dålig stil...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
KAN NÅGON SVARA PÅ FRÅGAN? om jag gjort en låt dvs en remix av en killes röst. dvs lagt hans röst på min musik. bryter jag då mot någon lag?upphovsrätten?

För att svara på första frågan, enligt stim så har han upphovsrätt på sin acapella. Det är nog inte lätt att hävda att du har gjort ett nytt, självständigt verk av det. (se stim )

Han är nöjd med remixen men hotar att stämma dig om du sprider? Och han avbröt kontakten för att han inte var nöjd? Gamigt värre.

Är det Jekyll & Hyde du remixar? 😳

EDIT: Calleballe hann före.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

nej killen heter dennis och går undernamnet bimboboy som artist namn...

jag remixade hans låt superstar.

och eftersom han tyckte jag "tjatade" på han eftersom jag bad han bara ge mig mer creds, dvs ordna så att några a&r man hör låten så man kan få lite nya kontakter. och komma någonstans.

men han tycker det är för mycket begärt.

förstår inte vad jag gjort i fel i det hela.

men han förtjänar ingen som remixar han bra.

efter hans andra remix inte är bra. och jag ville göra en bra remix åt han så tycker han att jag begär så mycket och "tjatar" på han pga det där lilla.

hmm..vet inte hur jag ska göra med själva låten.

behöver ju trots allt någon som kan sjunga i låten. hmm...blir jobbigt värre det där...

tack för allt som är snälla o besvarar det mesta!

/jean

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tusan. Killen ska vara nöjd, att bli remixad är en ära!

Hur skulle du reagera om jag tog en Max-acapella och slängde ovanpå en Ultima Thule-låt? Skulle du kanske vilja ha något att säga till om innan "remixen" spreds på nätet? 😳

Om man läser den första posten igen så verkar det ju handla om ett samarbete; DJ Maxwells musik och herr gams sång.

I ett samarbete tycker jag nog att alla involverade ska vara nöjda innan något läggs ut till allmän beskådan, oavsett vad lagen säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag tvivlar på att han bröt kontakten med dig för att du tjatade. Han kanske fick din färdiga remix, konstaterade att den var skit, sa: "visst, det här är bra", och sen sket i dig. En möjlighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

fan du kanske har rätt? dock är den inte ju inte mastrad .... så det kan inte bli svårt för han...och sedan kan han ju ordna det mesta för att den ska låta bra el hur? dock kommer jag åka personligen till gävle o söka upp honom. sedan kastrera han eller något...så får han känna på ett och ett annat...dock kan jag sätta dit han för det om han gör något?om jag inte har copyright på den eller?

dock har jag bevis på att jag gjort låten alla instrumenter i enskilda spår o hela projektet.

det kan ju inte han bevisa för att han har ju inte det? eller hur? så hur han än gör även om han ordnar copyright på den och säger att han gjort den kan jag alltid bevisa att jag gjort den hur han än gör inte sant?

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
fan du kanske har rätt? dock är den inte ju inte mastrad .... så det kan inte bli svårt för han...och sedan kan han ju ordna det mesta för att den ska låta bra el hur? dock kommer jag åka personligen till gävle o söka upp honom. sedan kastrera han eller något...så får han känna på ett och ett annat...dock kan jag sätta dit han för det om han gör något?om jag inte har copyright på den eller?

dock har jag bevis på att jag gjort låten alla instrumenter i enskilda spår o hela projektet.

det kan ju inte han bevisa för att han har ju inte det? eller hur? så hur han än gör även om han ordnar copyright på den och säger att han gjort den kan jag alltid bevisa att jag gjort den hur han än gör inte sant?

Om du ska kastrera honom är det ingen bra idé att försöka "sätta dit" honom efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

ok skippa kastreringen men om det hela går upp i donstol så tar jag han iafall eftersom jag har ju gjort allt och det kan jag bevisa?

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
ok skippa kastreringen men om det hela går upp i donstol så tar jag han iafall eftersom jag har ju gjort allt och det kan jag bevisa?

Om allt fungerar som det ska så, ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan du kanske har rätt? dock är den inte ju inte mastrad .... så det kan inte bli svårt för han...och sedan kan han ju ordna det mesta för att den ska låta bra el hur? dock kommer jag åka personligen till gävle o söka upp honom. sedan kastrera han eller något...så får han känna på ett och ett annat...dock kan jag sätta dit han för det om han gör något?om jag inte har copyright på den eller?

dock har jag bevis på att jag gjort låten alla instrumenter i enskilda spår o hela projektet.

det kan ju inte han bevisa för att han har ju inte det? eller hur? så hur han än gör även om han ordnar copyright på den och säger att han gjort den kan jag alltid bevisa att jag gjort den hur han än gör inte sant?

1. Stäm ner tonen - här diskuterar vi sansat!

2. Du som remixare har ingen copyright, eftersom du inte skrivit låten.

Att lägga ny bakgrund till en sångmelodi innebär inte att du skapat en ny låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

men jag har ju gjort musiken helt från början med egna saker? i min studio? enda jag gjort är att jag lagt på hans acapella då lär den ju vara min så klart...musiken alltså..dock inte hans röst som är hans egen? inte sant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du fått en acapella att omarbeta är det solklart så att du inte har skrivit låten, alltså har du ingen copyright.

Om låten kom till genom ett samarbete blir det förstås ett annat förhållande.

edit: Du fattar hur jag tänker va?

Om jag tankar en Gwen Stefani-acapella på nätet och lägger på helt ny musik, i min egen studio, så kan jag knappast hävda att jag skrivit låten, eller ens någon liten del av den.

Om du och killen däremot samarbetat och skrivit en låt tillsammans - då är ni ju båda kompositörer!

Men den som så att säga bara spelar ackord till en given melodi är inte upphovsman.

:rolleyes:

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm DD, tror du har delvis rätt bara...

Om låten är Dj M i musik och den andra snubbens "Text och Sångmelodi" är det

nog 50/50 i Rättigheter. Å andra sidan kan nog inte strulputten heller använda

spåret eftersom REMIXEN är DJ.M´s OCH!! Strulputtens...

Lite knas i regelverket, svårt att tolka..

Tycker du ska luska vidare Dj.M

Tillägg: skicka ett gulligt mail till NCB´s jurister och lägg en liten trevare...

NCB: Nationella Copyright Byrån

Tillägg 2: Eller gör en Kupp: Skicka ditt bidrag till NCB och Copya den sen stima..

Tji fick strulputten

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm DD, tror du har delvis rätt bara...

Om låten är Dj M i musik och den andra snubbens "Text och Sångmelodi" är det

nog 50/50 i Rättigheter. Å andra sidan kan nog inte strulputten heller använda

spåret eftersom REMIXEN är DJ.M´s OCH!! Strulputtens...

Lite knas i regelverket, svårt att tolka..

Tycker du ska luska vidare Dj.M

Jag är 100% säker på att den som bygger en instrumental under en acapella aldrig kan påstå sig ha en del i låtskrivandet.

Nya ackord under en befintlig melodi är inte lika med ett nytt verk.

Sällan Stellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...