Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har bestämt mig för att nu ska det fanimej bli av att köpa synt innan pengarna försvinner på annat håll. Som jag skrev i en tidigare tråd ville jag ha förslag. Nu står det mellan en begagnad Nord Rack 2 för 3-4500 och en begagnad Virus B Desktop/Rack för 6-7000 (alternativt en Virus C). Virusen är ju något dyrare men är den bättre och mer lätthanterlig än Nord?

Tacksam för alla funderingar!

Annons
Postat (redigerat)

Nord Rack 2 har nog mer bredd på ljuden om jag minns rätt.. Men köp den du innerst inne vill ha vetja 😆

edit: Hoppsan Såg inte att du nämde Virus C.. den är bra ljudmässigt. Har du råd med den så shoot ! 😳

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Uj, svårt val, om du inte har chans att spela på bägge själv.

NordLead och Virus skiljer sig ju en del i sound, så vad du väljer borde ju först och främst bero på din smak; vilken du tycker låter bäst!

Jag tror nog att Virusen är mer "analog" medans Norden har ett mer eget sound. -Vilket som är "bäst" har dock jag ingen aning om... 😱

En annan sak som man kanske ska räkna in är ju antalet röster och multitimbralitet.

Virus B har 24 röster och 16 kanalers multitimbralitet

Virus C har 32 röster och 16 kanaler

NordLead 2 har 16 röser och 4 kanaler

-Så kommer det att va din enda synth, så kommer du med en NordLead troligen att va tvungen att spela in grejer som wav emellanåt (inget enormt problem, men lite bökigare), medans du med nån av Virusarna troligen klarar dig med bara midi...

NordLead är enklare att pula med, i stort sett varje funktion har en ratt eller knapp, medans det särskilt på de tidigare Virus-modellerna är ganska mycket meny-dykanden för att komma åt vissa funktioner. Tror däremot, tvärtemot Hegobald, att Virusarna är lite bredare i sin ljudpalett. De har fler oscillatorer per röst, och mer vågformer att välje mellan. Virus C har dessutom fler filertyper...

Håller förresten med om att 6-7000kr låter väldigt mycket för en Virus B.

Redigerat av android
Postat

Snacka om I-landsproblem 😱

Beror ju lite på vad du gör för musik. Pad-ljuden på NordLead'n är i världsklass, medans Virusen har "bättre" lead-ljud, men det är ju bara vad jag tycker.

Köp båda!

//peAk

Postat

Tack för alla svar!

Har inte hittat allt för många virus begagnade, men de få jag har hittat ligger mellan 6000 och 7000, men då har jag ju iofs bara kollat musikmarknaden.se och syntmarknad.se. Finns det fler ställen där jag kan hitta beg virus, Nord rack 2 verkar det finnas gott om. Det är väl mest leadljuden jag är ute efter, vill ha ganska "elaka" leads 😲

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.