Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har skapat en tråd under "allmänt" delen där jag frågar om olika datorprogram men jag skriver här också (om någon misstycker så får ni gärna ta bort tråden). Jag blir lite nyfiken då många verkar använda fl studio och jag undrar vad det är för slags program, hur det är upplagt och så vidare?

Annons
Postat

Liten snabb förklaring:

En musikprogram där du kan skapa egna loopar genom att "klicka" ut toner på pianotangenter. Ett tips är att ladda ner/köpa lite pluggar eftersom ljuden i FL är inte dom bästa!

Om du känner till "eJay" är det ungefär samma sak bara att du gör looparna själv!

.:Fnykis

Postat (redigerat)

Med andra ord.. Fullt dugligt att göra lite mer "eleotronisk" musik ala Techno/trance etc.. Men spelar du trubadurmusik och vill spela in plinkade gitarr så är nog Cubase bättre. 😎

Har precis själv tankat heme en demo på FL 5 för att testa vad det duger till.

EDIT: Riktigt så simpelt som Ejay är det inte.. Man kan fakstikst spela in rakt här och det behöver inet vara loopar. Känns ganska proffsigt så långt i alla fall.

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Att jämföra FL med Ejay är inte riktigt förankrat i verkligheten. Jag antar att du kikade på någon tidig verision, eller så har du helt enkelt inte lärt dig programet, bara spekulerar där.

Vad det gäller trubadur musik går det aldeles utmärkt att dona med i FL, Även om interfacen ser ut som nån sorts syratripp. Jag vet ju inte vad exakt Cubase presterar, för jag har aldrig använt det men om du nu inte kan något och letar bland program är cubase fördelen att den har större användarskara och en hel del år på nacken i utbudet. Det är utan tvekan en av de bästa alternativen och helt och hållet sejf. Utöver det vet jag inte vad Ejay liknelser och icke trubadurspelsllämplig kommer ifrån. Skulle gärna vilja höra av fnykis vad FL nu saknar som placerar den i Ejay facket. Om du skulle kunna precisera mer kanske Fnykis.

All the best 🥰

edit: Syrran bestämde sig att vara snäll och ge mig en present en gång, det blev en Hiphop Ejay cd som hon köpte nånstans.(nämen tack då, du borde inte ha gjort, jarå, ja installerar den nu hehe =) Om Ejay e det minsta likt den styggelse som fanns på den Cd:n så tycker jag FL Ejay liknelsen e grovt fel, men vad vet jag, dom kanske uppgraderat........

Redigerat av Coffeemidget
Danny Cort (oregistrerad)
Postat
tja ett musik progam

Edit:Kan man få en leten länk???

Bra svar!

Kan du inte bara strunta i att posta svar på trådar som du inte fattar någonting av?

Postat
tja ett musik progam

Bra svar!

Kan du inte bara strunta i att posta svar på trådar som du inte fattar någonting av?

Danny "Be tellin' it like it iz yo" Cort

Här vare ord å inga visor 😆

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
tja ett musik progam

Bra svar!

Danny "Be tellin' it like it iz yo" Cort

Här vare ord å inga visor 😆

Ja vad fan ska man med visor till?

Postat
Man kan fakstikst spela in rakt här och det behöver inte vara loopar. Känns ganska proffsigt så långt i alla fall.

Förlåt mej, glömmde den detaljen eftersom jag inte brukar spela in. Lyckas inte koppla in min keyboard rätt i programmet! Så den funktionen är utsuddad för mej. 😄

Jag var nog rätt trött när jag skrev det där om eJay! FL är oerhört mycket mer utvecklat och detaljerat. I FL kan man lägga till effekter och en jädrans massa annat. Men jag visste inte hur jag skulle förklara den rutan där man placerar sina loopar/inte loopar (Quote - hegobald) för att kunna bygga upp låten. Om ni förstår.. 😏

Postat
Här vare ord å inga visor  😳

Ställ den frågan i en ny tråd, så får vi säkert kul debatt 😳

Postat
Här vare ord å inga visor  😉

Ställ den frågan i en ny tråd, så får vi säkert kul debatt 😉

😉

själv så har jag använt det till att göra trumkomp med...

Postat

Trumkomp???

Fl är ju sämst på det "Typ"...(ljud mässigt)

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
Trumkomp???

😛

Postat
Trumkomp???

Isåfall är min ryggsäck sämst. För den innehöll inga prylar när jag köpte den, och jag har inte lust att stoppa i saker själv.

[/sarkasm]

Postat (redigerat)
Trumkomp???

Isåfall är min ryggsäck sämst. För den innehöll inga prylar när jag köpte den, och jag har inte lust att stoppa i saker själv.

[/sarkasm]

Bra formulerat Linus!! 🙂

Exakt.. beror ju på om man har värsta trumpluggen i FL eller ifalla man skiter i't och använder de usla ljud som finns.

Redigerat av Fnykis
Postat
Trumkomp???

Men tja.

"Du har fått en vägg, nu ska du välja dina tapeter"

Postat
Trumkomp???

Menar du att det är dåligt att göra trummor i FL oavsett ljudbank eller med de ljud som medföljer FL?

• 2 veckor senare...
Postat
det är dåliga ljud i fl så skaffa andra menar jag

Alltså, vad är det med dig?

Postat
Vad är bra ljud och vad är dåligt ljud? :rolleyes:

Vet faktiskt inte. Men det sistnämnda finns i FL, så det ska man inte använda!

Postat

Fl är hyfsat bra till orkestrar..

Men sampla egna trum ljud i reson så blir det som du vill ha det. Eller så kan man köpa nya ljud.

Ps.Vet ni var man får tag i gratis samplingar/Generatorer till fl ??

Postat
Vet ni var man får tag i gratis samplingar/Generatorer till fl ??

Köp en samplings-cd med wav-filer som du kan använda till både Reason eller FL Studio eller vad som helst...

Postat (redigerat)

Har inte koll på FL, men det går väll bra med .wav filer? 😠 generatorer?

Linus han före 🙂

Redigerat av Starion
Postat
Men sampla egna trum ljud i reson så blir det som du vill ha det.

Vad menar du?

Postat
Fl är hyfsat bra till orkestrar..

Men sampla egna trum ljud i reson så blir det som du vill ha det. Eller så kan man köpa nya ljud.

Fruity är bra till orkestrar...okej-

Men, vad vi vill ha sagt är fortfarande; det blir vad du gör det till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.