Jump to content
Annons

Nu tror jag att jag vet vad felet är...

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nu tror jag att jag äntligen vet vad felet är med min pc. Jag öppnade en av HP:s nio handböcker på nytt och läste att man måste vänta på att ikonen "säkert ta bort enheten" uppenbarar sig innan man avlägsnar ett pc-kort, t.ex. ett pcmcia-ljudkort.

Om man inte väntar på ikonen står det att "pc:n kommer inte kunna hitta något kort därefter överhuvudtaget, den låser sig och måste lämnas in".

Nu uppenbarade sig ju tyvärr aldrig någon ikon på min pc, så antagligen har det varit så att när den här pcmcia-kortplatsen testades i fabriken så glömde de att vänta på ikonen innan de tog ut kortet! Glasklart, eller hur?

Men är inte det ett ovanligt korkat sätt att bygga datorer på?

😆

:musik

Annons
Postat

Jag tycker att du är ovanligt korkad som inte visste att det var så 😠

Nä men man ska inte hålla på att rycka ur prylar ur datorn när den är i gång heller.. det är så elektronik brukar gå sönder ju.. 🥰

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Hegoskallig: Det finns bara en sak som är värre, och det är att koppla ingående prylar i utgående höl och tvärtom. T.ex. en mik i stereo out!

"Korkad" är ingen benämning på okunskap. Jag har aldrig ägt en laptop förut och vet sedan tidigare inte ett skit om pc-kort. Det är brist på kunskap.

Men de som borde ha den kunskapen var ju de som orsakade detta felet, d.v.s. de som byggde/testade pc:n i fabriken alternativt om de i musikaffären testat den kanske. Hursomhelst, den var ju sån när jag fick den!

😠

Redigerat av musik
Postat

Ok.. Jo.. Det är många prylar som är lite väl användarovänliga... Håller med dig fullständigt.. Men FW och andra nyare gränssnitt ska ju fixa det får vi hoppas 😠

På tal om användarovänligt.. Jag stöldanmälde min mobiltelefon hos Telia i lördags... för att bekräfta att det var jag som anmälde så skulle dom skicka ett SMS som jag kunde bekräfta 🥰

musik (oregistrerad)
Postat

Eehh...??? Skulle de skicka ett SMS till den mobil du blivit bestulen på? Jag antar att du skulle knappa in en kod eller nåt i ditt svars-sms och eftersom mobilen är i orätta händer så kan tjuven inte knappa in den svarskoden förhoppningsvis, vilket räcker för en bekräftelse på att det är DU som blivit av med mobilen.

😲

Postat (redigerat)

Har pchså haft problem med teknik...

Min webbkamera måste installeras om varje gång man frar ut den ur usb porten.

Sis så funka den inte alls 😲

Edit:Har glömt att högerklicka på ikonenen med en liten disk (I nedre högra hörnet) för säker borttagning av maskin vara...

Redigerat av xdjs
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

USB-prylar krånglar aldrig här. Har både skrivare och scanner. Har också provat att ansluta skrivaren till ett annat av pc:ns usb-uttag under det att pc:n var på (fast då var den ju inte i något annat usb-hål innan alltså). Inga problem. Har aldrig heller uppkommit någon symbol för "säker borttagning av maskinvara" när det gäller USB-saker. Min pc kanske inte visar nån sån ikon nånsin? Ska den det för USB-saker?

😲

sol på väg//:musik

Postat (redigerat)
Hej!

USB-prylar krånglar aldrig här. Har både skrivare och scanner. Har också provat att ansluta skrivaren till ett annat av pc:ns usb-uttag under det att pc:n var på (fast då var den ju inte i något annat usb-hål innan alltså). Inga problem. Har aldrig heller uppkommit någon symbol för "säker borttagning av maskinvara" när det gäller USB-saker. Min pc kanske inte visar nån sån ikon nånsin? Ska den det för USB-saker?

😎

sol på väg//:musik

Nähä.. Nu är du ute och cyklar lite igen Musik.😲 Vissa USB-prylar klarar av att ryckas loss och sättas i igen.. men inte alla. Dels beror det på drivrutinen till respektive USB"pryl" men vissa saker som kräver konstant inkoppling som t.ex USB-nätverkskort eller USB-lagringsenheter får automatiskt upp en ikon för "säker borttaging" även med USB.. Så det så.. det beror alltså på vilken typ av USB-enhet det är frågan om.

Men än en gång.. Att rycka ut och sätta in prylar i en dator som är i gång är verkligen att be om problem. Man bör slå av datorn helst.. Dels för att skona externa prylar för den strömchock dom faktisk får.. I bland kan det ju hända att man råkar sätta i en kontakt snett också.. Man ska alltid vara försiktg med sånt.

edit:falstevning

Redigerat av hegobald
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jaha...men då gör den väl inte det för skrivare och scanner. Då är allt som det ska. Jag har aldrig ryckt ur en sladd och satt i den. Jag har däremot som jag skrev nyligen satt i en usb-sladd (från skrivaren) till pc:n under det att pc:n redan var påslagen. Jag passade på och frågade förresten i förrgår om detta i affären där jag handlade pc:n.

De sa att "det är väldigt bra med usb, för dessa saker kan man koppla i kedja (serie menade de nog), ungefär strax över 100 st utan problem och utan signalförlust. Man kan också dra ur och sätta i grejer precis hur man vill när datorn är påslagen. Det kunde man aldrig när SCSI försökte ta över. Men usb är det senaste, det är det som gäller, om du inte kör firewire förstås..."

De tror förresten initialt, vid ny kontakt med teknikern, att felet med min pc var att den testades i fabrik, men sedan väntade de nog aldrig på ikonen utan drog ur pc-kortet bara. Ett typiskt sådant fall. Det är därför den låst sig. Får se när de löst det.

😎

Postat
På tal om användarovänligt.. Jag stöldanmälde min mobiltelefon hos Telia i lördags... för att bekräfta att det var jag som anmälde så skulle dom skicka ett SMS som jag kunde bekräfta 😐

Haha ja där ser man... 😎🙂

Postat

Har egentligen bara en sak att tillägga den här tråden som

lösning på allt.

D E L L

Fungerar glockenren!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.