Jump to content
Annons

Cubase latency..?

kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

För att få en låg fördröjning av ljudet när jag spelar in midi har jag ställt mitt ljudkort (WaveTerminal 192-L) på 48 samples - vilket funkar bra. Men när jag sedan spelar upp midi tillsammans med audio blir det väldigt mycket sprak och knaster. Då höjer jag till 128 samples och blir av med problemet men då får jag återigen problem men latency.

Jag har en Dell P-4 med 1 GB ram.

Jäkligt störande att behöva stänga ner Cubase ändra latency på kortet och därefter starta Cubase.

Finns det någon lösning på detta?

/Kent J.

Dela på andra sajter

Annons

Det där med att stänga ner Cubase för att kunna ställa om latency på ljudkortet, beror inte på Cubase, utan på dåligt skrivna drivers till ljudkortet.

Jag kan ändra latency på mitt RME-kort när jag känner för det, utan att behöva starta om Cubase... 😳

Kolla om det finns någon uppdatering på drivrutinerna - och om det inte finns, så gnäll på tillverkaren, så kanske de får loss tummarna och tar hand om problemet...

Dela på andra sajter

Nu har jag uppgraderat till den senaste drivrutinen (30/5-05) men får ändå upp:

"ASIO is running! Please *Stop* and *Close* and then try again."

...när jag ska ändra latency.

Men vad är det som gör att man för sprak och knaster vid 48 sample?

Hårdiskar, processor, internminne? Vad kan man åtgärda?

/Kent J.

Dela på andra sajter

Ny driver och ändå sådana konstigheter? 😆

Dåliga drivers och nonchalans mot användarna, skulle jag vilja påstå. 😮

Det som orsakar knaster och elände vid lägre latency, är att CPU-kraften inte räcker till, eller att ljudkortet inte klarar mer. Det du kan göra annars, är att stänga av vissa VSTi och plugin-effekter om du behöver spela in och måste ha monitorlyssning via Cubase...

Internminnet har du mest nytta av om det är många audiokanaler samtidigt eller om du använder stora samplingsbibliotek.

Dela på andra sajter

Det som orsakar knaster och elände vid lägre latency, är att CPU-kraften inte räcker till, eller att ljudkortet inte klarar mer.

Kan man åtgärda med ytterligare en processor?

Finns det något mätvärde på vad ljudkortet klarar utan att börja strejka?

/Kent J.

Dela på andra sajter

Det som orsakar knaster och elände vid lägre latency, är att CPU-kraften inte räcker till, eller att ljudkortet inte klarar mer.

Kan man åtgärda med ytterligare en processor?

Finns det något mätvärde på vad ljudkortet klarar utan att börja strejka?

/Kent J.

En maskin med dubbla CPU ger dig inte dubbla prestandan, utan omkring 40% ökning, om jag kommer ihåg rätt - men bättre blir det ju i alla fall...

Det finns nog inget säkert sätt att veta på förhand hur mycket man får ut - eftersom det beror på både ljudkortet och på maskinen i övrigt, vad som blir maximalt...

Om du berättar maskinens hastighet och vad du försöker köra med samtidigt när det börjar bråka - när det gäller audiospår, effekter och VSTi, så kan ju folk som har samma kort, kolla med sina maskiner och säga om det låter rimligt eller inte...

Dela på andra sajter

Hej alla,

För att få en låg fördröjning av ljudet när jag spelar in midi har jag ställt mitt ljudkort (WaveTerminal 192-L) på 48 samples - vilket funkar bra. Men när jag sedan spelar upp midi tillsammans med audio blir det väldigt mycket sprak och knaster. Då höjer jag till 128 samples och blir av med problemet men då får jag återigen problem men latency.

Jag har en Dell P-4 med 1 GB ram.

Jäkligt störande att behöva stänga ner Cubase ändra latency på kortet och därefter starta Cubase.

Finns det någon lösning på detta?

/Kent J.

Rätt mig gärna om jag har fel, men räknar man inte fram latencyn från samples

till ms genom att dela latencyn med inställd frekvens.

Dvs 48 / 44100 = 0.0011s = 1.1ms vilket är extremt lågt?! Jag utgår ifrån att du

kör med 44100 som frekvens? För ju högre den är destå mer kraft behövs

förstås...

Jag har en dell P4 med 512 Mb, cubase SL, Waveterminal 192-L, och min latency

står på 512 samples utan att det märks det minsta när jag spelar in midi.

//Micke...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.