Jump to content
Annons

Hårddisken försvann...

Recommended Posts

studionas (oregistrerad)
Postat

Jag flyttade över min 200GB-hd från min gamla dator till den lite nyare. Den nya hittar hårddisken, men kan inte visa den någonstans. Vad kan detta bero på? Kan tillägga att jag när jag köpte hårddisken för ett drygt år sedan provade den i den nya datorn först och det fungerade utan problem, men av olika skäl bestämde mig för att sätta den i den lite äldre ändå. Jag har inte ändrat någonting på själva hårddisken och vill inte gärna formatera, då det finns mycket information på den...

Annons
studionas (oregistrerad)
Postat

Ja, men jag har windows 2000 på den sämre datorn och XP på den bättre.

Postat

Det kan vara flera orsaker beroende på operativsystem och BIOS.

Det första jag kommer att tänka på är vilken "variant" av Windows 2000 du har. Om du inte uppdaterat ditt Windows 2000 med servicepack 3 eller 4 så kan operativsystemet bara läsa 137 GB stora diskar, alternativt bara 137 GB av en större disk. Du kan i så fall välja mellan att:

1. Installera ett nyare servicepack.

2. Formatera hårddisken och du kan då bara använda 137 GB av den.

Beroende på hur gammal din dator är kan det även samtidigt vara en begränsning i BIOS som gör att du inte kan läsa hårddiskar över en viss storlek. Detta kan troligen lösas genom något av följande alternativ:

1. Uppdatera BIOS.

2. Installera ett "workaround" från din hårddiskleverantör som "lurar" ditt BIOS att tro att hårddisken är mindre, vilket gör att du kan använda hela hårddisken i alla fall. En sådan programsnutt finns i så fall att hämta från hårddisktillverkarens websida.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.