Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nån som känner till nåt VSTi som kan generera/leverera detta synthlead-sound?

Btw, clipet kommer från metal bandet "Vision Divine" & låten heter "The Whisper".

Tack!

Annons
Postat

Tja..de en ganska basic sound faktiskt.. Sågtand 2osc i lite osync och 24 db filter etc.. Vilken "digital"analog syntkopia som helst borde kunna fixa grundsoundet.. Men det är effekterna efter VSTIn som avgör feelingen i soundet. Stereoreverb. chorus.. delay etc..

Postat

Låter faktiskt som en Roland JV/XP synth med standardpatchen "vintage lead"...... eller var det "retro lead" den hette?

Det ljudet går då iaf att ratta till så det låter ganska exakt sådär....

(har lagt alldeles för många solon med den patchen.. eller egna varianter av den iaf) 😆

Postat

Testa impOSCar!!! med den kan man få fram de flesta synthljud med lite fixande och trixande.

Ladda ner demo från www.gmediamusic.com

😏

Postat
Kom igen! Ingen som vet nån VSTi som kan fixa detta snyggt?

Bäst jag förtydligar mig lite.. i princip ALLA VSTI som kan emulera analoga syntar kan fixa det här soundet.. Hemligheten ligger INTE i själva VSTIn utan i effekterna efteråt. Som jag skrev i mitt första inlägg.. Det här är ett i grunden väldigt basic sound.. Och detta säger jag efter att ha jobbat med syntprogramering i princip hela 80-talet (jag vill inte skryta men jag vill understryka att jag vet vad jag pratar om) 😉

Postat

Håller med Hegobald. Skulle inte förvåna mig ett dugg om du hittar ett preset som låter i stort sett precis sådär i de flesta VA-VSTi's...

Postat
Kom igen! Ingen som vet nån VSTi som kan fixa detta snyggt?

Dom där ljuden finns det flera varianter av i Korg Wavestation-syntharna, och minns jag inte fel så hänger det med en VSTi-klon av just wavestation när man handlar nån annan VSTi från Korg. Minns faktiskt inte vad den heter, men det vet med all sannolikhet andra på forumet. Var mycket på tapeten för ungefär ett år sen.

Postat

Jepp. Wavestation är en del av Korg Legacy Collection som är busigt billig nu!

Postat
Ljudet kommer jag ihåg från gamla Amigamoddar... Tror även det kan uppnås på en C64, låter väldigt likt SID chippet. Då skulle jag föreslå QuadraSID från ReFX.

Njä. Det skulle nog inte funka så bra. Quadrasid låter för "eget" för att man ska kunna härma andra saker. Otroligt kul VSTi hursomhelst...

Postat
Jepp. Wavestation är en del av Korg Legacy Collection som är busigt billig nu!

Ah tack! Så var det ja...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.