Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Självklart vet jag att de båda korten har olika antal ingångar etc, men skiljer sig själva ljudkortsdelen åt på de båda korten. För mig är det rätt egalt vilken av korten jag ska välja beträffande anslutningsmöjligheter, men finns det någon annan betydande skillnad som jag borde känna till innan jag slår till? Är det samma kort som sitter innanför skalet?

Annons
Postat (redigerat)

Tjo, e ju helt olika kort. Vad jag förstått behövde du micpreamp vilket audiophile inte har. Ingen fantommatning, andra in/out på SOLOt åxå. Audiophile har även 2 ut vilket känns lite onödigt om man inte har en extern mixer eller vill använda sig av en extern effekt.

Det enda som e lika e la drivrutinerna.

http://www.m-audio.com/products/en_us/Fire...phile-main.html

http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWireSolo-main.html

Redigerat av ardic
Postat
  ardic sa:
Tjo, e ju helt olika kort. Vad jag förstått behövde du micpreamp vilket audiophile inte har. Ingen fantommatning, andra in/out på SOLOt åxå. Audiophile har även 2 ut vilket känns lite onödigt om man inte har en extern mixer eller vill använda sig av en extern effekt.

Det enda som e lika e la drivrutinerna.

http://www.m-audio.com/products/en_us/Fire...phile-main.html

http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWireSolo-main.html

Som sagt så är jag medveten om kortens skillnader vad gäller anslutningsmöjligheter, vilket jag poängterade i mitt första inlägg. Jag är nu alltså bara ute efter att få reda på eventuella kvalitetsskillnader vad gäller själva ljudkvaliten, latencyn etc ( dvs ljudkortets kapacitet ) i de båda korten.

Postat

Jag har beställt ett audiophile 🙂 men har inte fått det än 😉

Det jag kan säga än sålänge är att kolla in studios ljudkortstest i senaste nummret tror jag d va. Där är iallafall audiophile med och recenserat...

Postat (redigerat)

Om man läser på lite om korten så upptäcker man snart att Audiophil t ex har DTS-avkodning och stöd för något 64-bits operativsystemtjosan i Longhorn som jag inte ens vet vad det är till för. Dessa saker nämns inte vid en titt på SOLO vilket borde betyda att den saknar dessa funktioner ( annars skulle nog M-audio vara snabba med att påpeka dessa ).

Detta känns som ett ytterligare bevis för att vi har att göra med två olika kort här.

Känns som om jag får göra slag i saken och ta kontakt med M-audio.

Edit: Solo har uppenbarligen DTS.

Redigerat av Pluffo
Postat

Nu tänker jag inte försöka svara specifikt på din fråga; du får nog kontakta m-audio för tekniska detaljer (även om jag tycker mig kunna skönja småskillnader i specen, om man kollar på hemsidan).

Men hursomhelst; jag bytte upp mig till ett FW Audiophile (från USB Audiophile) så sent som igår, och jag upplever dramatiska förbättringar. Eländet FUNKAR (!), latency- och audiofördröjning (se min tråd https://www.studio.se/index.php?showtopic=8743 ) går plötsligt att ställa in som man vill och har mycket bättre värden. Dessutom tycker jag att det låter gosigare och bättre vid ren lyssning, men det kan vara placeboeffekt.

tjing

Postat

Nu så!

:::

Martin,

The FW Solo and FW Audiophile are the same in the sense that they use the same type of chips and converters. The main difference is that the FW Solo has a built-in preamp, so you can connect a mic or guitar directly to the interface.

Best regards,

Dylan Steffens

Inside Sales

M-Audio

Postat

Läste nånstans att FW audiofile hade preamp.. kan aldrig lita på va de skriver (vilka som helst 😱 )

Men Solo har iaf inga midi uttag..

Så skillnaderna e väl:

audiofile: 2 ingångar + midi

solo: 2 ingångar varav en har fantommatning

/ Jacob

Postat

Ja men det handlade ju inte om in/utgångarna... 😆

Har fått mitt audiophile äntligen 😛

Kommer att göra en test ihelgen, om någon är intresserad så kan jag återkomma

med info om kortet och hur det gått. 🙂

Postat

Mm, återkom gärna med hur era kort fungerar! Sjysst ljudkvalitet och fungerar snabbt och smidigt?

Just nu är jag inne på att köpa Solo-kortet, pga preampen och fantominmatningen.

Postat

Har nu lirat in lite guror och testat klippa in å ut samt lagt ett 10-tal spår i samma projekt. Använde mig av följande mjuk- å hårdvara:

bärbar dator (HP/compaq 1020, 512 ram)

M-audio audiophile firewire

Mixerbord samt högtalare

Hörlurar

2st shore 57 mick

Cubase 2sx

Sammafattningsvis:

Jag använde mig av strömadaptern till ljudkortet och till datorn. Fick lite brumljud men vet inte riktigt om det beror på detta(det var inte så farligt att det störde när man lyssnade utan mer när allt va tyst). Ska göra en bättre koll på det senare, någon som vet?

Annars fungerade allt klockrent!!! Lirade in en gura i taget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.