Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Har läst alla trådar om midikoppling i FL här på forumet, men det kommer fortfarande inget ljud!

- Hur ska man klicka i inställningarna i OPTIONS/MIDI SETTINGS? För jag antar att det är där man ska få ljud från keyboarden.

- Måste jag skapa en ny kanal för att det ska bli ljud? I så fall, är det någon speciell kanal?

Tack på förhand!

.:Fnykis

EDIT: Tog bort en liten förvirrande detalj...

EDIT: ...som android svarade på.

Redigerat av Fnykis
Annons
Postat
På min keyboard sitter en liten knapp som det står "Midi/Select" på. När jag klickar på den, lyser den, eller så lyser den inte. Kan det ha någon betydan?

Har ingen koll på hur man gör för att få FL att funka tillsammans med en keyboard, men jag tycker att jag känner igen beskrivningen av ditt keyboard... 🙂

-Det står en massa olika saker vid tangenterna också, va? T.ex. 1, 2, 3...16 vid tangenterna längst till vänster?

Iallafall så når du en massa olika funktioner genom att först trycka in knappen så att den lyser och sedan trycka ner en tangent och sedan avsluta med att trycka på knappen igen. T.ex. gör knapp + "2" + knapp så att klaviaturet skickar MIDI-signaler på kanal 2.

Det gör ju ingen större skillnad för ditt problem hursomhelst, men bara så att du vet att knappen inte ska lysa när du vill spela.

Postat (redigerat)
På min keyboard sitter en liten knapp som det står "Midi/Select" på. När jag klickar på den, lyser den, eller så lyser den inte. Kan det ha någon betydan?

Har ingen koll på hur man gör för att få FL att funka tillsammans med en keyboard, men jag tycker att jag känner igen beskrivningen av ditt keyboard... 😄

-Det står en massa olika saker vid tangenterna också, va? T.ex. 1, 2, 3...16 vid tangenterna längst till vänster?

Iallafall så når du en massa olika funktioner genom att först trycka in knappen så att den lyser och sedan trycka ner en tangent och sedan avsluta med att trycka på knappen igen. T.ex. gör knapp + "2" + knapp så att klaviaturet skickar MIDI-signaler på kanal 2.

Det gör ju ingen större skillnad för ditt problem hursomhelst, men bara så att du vet att knappen inte ska lysa när du vill spela.

Hehe! Exekt! 😳

Så det är kanaler.. då fattar jag.

Tack för den instruktionen! 😄

EDIT: Det heter "Kanaler" inte "kaneler" 🙂

Redigerat av Fnykis
Postat
kanske kontrollpanelens (windows) inställning för ljudkälla

på inspelning skall MiDiljud vara förbockad...

🙂

Hittade ingen Ljudkälla i kontrollpanelen 😳

Postat

om du har en högtalare i systemlisten (längs ner till höger)

så kan du högerklicka

öppna volymkontroller

"mixer"fönster öppnas

kolla att "ljud av" inte är förbockat på midi

under menyn "alternativ" har du egenskaper

uppspelning visa vad som kan.....nja.... uppspelas 😑

välj inspelning och kolla att midi är förbockat

hoppas det hjälper...!

😉

Postat
om du har en högtalare i systemlisten (längs ner till höger)

så kan du högerklicka

öppna volymkontroller

"mixer"fönster öppnas

kolla att "ljud av" inte är förbockat på midi

under menyn "alternativ" har du egenskaper

uppspelning visa vad som kan.....nja.... uppspelas 😉

välj inspelning och kolla att midi är förbockat

hoppas det hjälper...!

😄

Det finns ingen som heter MIDI endast "Synthsizer" & "linjeingång" är det något sånt? 😄

Postat
um...

stöder ditt ljudkort midi ?

vad "Synthsizer" är för något, har jag ingen aning om 😆

Jo, det stöder midi.

Jag får det inte och funka! 😛

Postat
Om ett ljudkort inte stöder midi så kan man inte koppla in den..

Dum fråga tycker jag

mycket hjälpsamt, tack för ditt inlägg.

Postat
klaviaturen kan vara pay ??

lyser lampan ?

Pay? 😳

Midi/select-lampan lyser inte det har jag fattat att den inte ska!

om det var den du menade. 😆

• 3 månader senare...
Postat

Fickett tips från en kompis om att det finns kontakter som gör en spelport till usb port. Man pluggar in den så installerar den sig själv. 🙁 Ska själv köpa en sån, Medelar er om det funkar 😏.

Postat
Fickett tips från en kompis om att det finns kontakter som gör en spelport till usb port. Man pluggar in den så installerar den sig själv. 😄 Ska själv köpa en sån, Medelar er om det funkar 😳.

Nästan alla datorer med spelport klarar att skicka MIDI (bara att köpa en sådan sladd, kostar inte mkt!)

Postat

är ju ingen expert i ämmnet, men kan det inte så att man måste "mappa" för att få fram ljudet?

en annan sak som slog mig: I ljudkontrollen, kan du ju även välja avancerat läge, testa det o se om du får fram MIDI då!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.