Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tror ni denna bärbara funkar? Jag vill använda den med många vst nstrument och jag samplar mkt också. Jag pendlar mkt mellan studio och hem därför har jag bestämt mig för en laptop. Hoppas på att nån av alla dessa rutinerade vetare skulle kunna tycka till. Tack på förhand.

Intel Pentiu M (centrino) 2.1 MHz

1GB SODIMM DDR RAM

40GB IDE (+extern 160GB 7200varv)

Intel extrem graphics (delat minne på 128 tror jag)

Ljdkort köper jag sedan

Annons
Postat

Jag är rätt grön på datorer så jag kan nog inte hjälpa dig. Men du borde skriva hur mycket den kostar och hur mycket du är villig att betala. Så kan du nog få lite alternativ på andra bärbara datorer också.

Postat

Jag har kollat den datorn som jag får mest för och jag hade en gräns på 15.000kr.

Om man jämför en centrino processor med en pentium 4 så ska en centrino 1.7GHz motsvara en Pentium 4 2,6GHz. Jag hittade en sida med en tabell det står dock inte vad en centrino 2.1GHz motsvarar. Om jag räknar ut enligt tabelen så motsvara den en Pentium 4 3.4GHz. Det låter ju ganska snabbt det.

Frågan är om en cntrino duger för att köra ganska tunga grejer med?

G.Audemard (oregistrerad)
Postat

Centrino har iaf större cachminne än P4 för att kunna få högre prestanda i förhållande till frekvens. Detta för att den skall vara strömsnålare. Har hört att man skall multiplicera centrinons frekvens med 1.6 för att få motsvarande P4:a (mellan tummen och pekfingret).

Postat

3,4 gh (Räknat i pentium) Är det snabbaste som finns på marknaden idag...

När man gör musik så är alltid en stark processor att fördra, Vilket ljudkort tänkte du köpa?? Alla går inte till bärbar ju...

Postat

som nybliven mamma till ett E-MU 1616 måste jag rekomendera det ljudkortet om du vill akta dej för firewire och USB-kort. det är både portabelt om du vill sitta med laptopen på beachen och mixa men oportabelt (dvs behöver ström) om du vill använda alla ingångarna.

en sak du borde tänka på som jag helt glömde bort när jag köpte min gamla laptop (var iofs inte tänkt som en studio från början) är hastigheten på den interna hårddisken. även om du kör en extern 7200rpm HDD så stjäl både firewire och USB 2 (usb 2 är värre) lite av din processor när det används. så en snabb intern hårddisk på 7200rpm vore najs. om (när!) jag köper ny dator kommer jag lägga lite mer tanke bakom den biten.

det här med datorer och bärbara är lite av en labyrinth...gäller att analysera mycket innan du gör köpet. många saker som spelar in för hur den kommer fungera men jag tror inte jag är kvalificerad nog att ge så många avancerade råd men det kan säkert någon annan göra här...

kolla förresten in nyaste intel chipset med alviso-teknologin som ska vara snabbare, energisnålare och tystare än det gamla så som jag har förstått det.

puss,

~ f

FIIIIIIIKA!

Postat

Tack för tipset force fed, men jag har en mixer med preamps och utgångar. Dessutom är det bara jag som kommer att spela in så mitt ljudkort behöverinte så många ingångar.

Anledningen till att jag har valt att satsa på en laptop är att jag pendlar mkt mellan studion och hemmet. I vilket fall som helst så kommer jag att ha tillgång till ström. Ljudkortet verkar fett men den har nog mer features än jag behöver.

Postat

Två reflektioner;

1. Väldigt liten (och långsam) hårddisk jämfört med hur mycket minne och hur snabb processor där är... Måste gå att få tag på någon under 15000 med betydligt bättre prestanda än så?

2. Grafikkort med delat minne ska man passa sig för. Innebär ju att grafikkortet lånar minne från primärminnet, tror jag. Samma där, borde definitivt finnas gott om datorer under 15000 som har dedikerat grafikminne.

Och du, oroa dig inte för mycket för det inbyggda ljudkortet, det är säkert helt dugligt till att börja med. Det inbyggda på min HP-laptop (som kostade 10 000) är självklart brusigare och högre latency och allt annat än EMU1212M-ljudkortet jag har på min stationära, men fullt dugligt för demoinspelningar i a f.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.