kurt_ko-ben Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 Om jag använder mig av ett mixerbord via ett mi4 steinberg ljudkort, kan jag då köra ex gitarren på en kanal och basen på en, sången på en, och få det på 3 olika spår i cubase??
Jazzman Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 mi4 har väl 4 ingångar? Så det ska funka så länge du har 4 separata utgångar från din mixer. Vad har du för nån?
kurt_ko-ben Postat 12 augusti 2005 Trådstartare Postat 12 augusti 2005 jag äger inget mixerbord, funderar på att köpa ett faktiskt, kan man synka det med cubase sen också?
Threshold Postat 12 augusti 2005 Postat 12 augusti 2005 Om jag använder mig av ett mixerbord via ett mi4 steinberg ljudkort, kan jag då köra ex gitarren på en kanal och basen på en, sången på en, och få det på 3 olika spår i cubase?? Om du använder ett mixerbord innan ljudkortet får du ju alla kanalerna (gitarr, bas, sång) till ett stereospår (stereo ut från mixern). Om du istället kopplar enheterna individuellt till ljudkortet dvs gittar på en ingång, bas på en etc så får du det till 3 spår i Cubase. Sen mixar du med Cubase mjukvarumixer (dvs den inbyggda i Cubase)
joachime Postat 12 augusti 2005 Postat 12 augusti 2005 Om du har ett enkelt mixerbord med minst två mickingångar och två utgångar, så kan du ju ansluta det till ingång tre och fyra på mi|4. På det sättet får du fyra mickingångar totalt, två från mi|4-interfacet och två via mixern. Vad menar du med synka? Vill du att datorn styr något på mixerbordet eller kunna styra Cubase via mixerbordet? Hursomhelst, enkla mixerbord har i princip aldrig några funktioner för sånt.
Morta Postat 12 augusti 2005 Postat 12 augusti 2005 Ett vanligt mixerbord kan man inte synka med datorn, då behöver du ett digitalt med stöd för sync. En mixer behöver nödväntigtvis inte vara begränsad till bara stereoutgång. t o m min 450-kronersmixer har en aux ut 🙂 Du får förmodligen tag på en mixer för runt 1000-lappen som har 2 aux ut och en master, vips, 4 ut från mixern. Dock det som är bra med en liten mixer är ju det att man kan få användning av preampsen i den. Har du redan inbygda sådana i ditt ljudkort (känner inte till den modellen) så behöver du ju ingen mixer. Sen som sagt finns det lämpliga digitala mixrar som du kan synca din sequencer med, men de brukar kosta lite lök 😉
Klontarf Postat 12 augusti 2005 Postat 12 augusti 2005 En utmärkt mixer att starta med är tex Yamaha MG10/2, jag har numera min till mitt lilla trubadur-PA. Den är mycket lågbrusig, har helt ok mickpreamps och fantommatning på 4 kanaler. Man har även 2 insert I/O om man endast vill utnyttja mickamparna till sitt ljudkort. Kostar kring tusenlappen. Vill man ha fler kanaler på samma modell går de på ca 3000 för 8 kanaler. (du kan maximalt få ut fyra separerade kanaler in i ditt ljudkort med MG/10)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.