Bone Postat 11 augusti 2005 Dela Postat 11 augusti 2005 Tja. Har ett vanligt problem med knaster sökte på datorer/tillbehör och ljudkort och läste att dynamic overclocking kunde vara boven. Har ett msi d8t neo moderkort och man kan välja att stänga av overclocking. är det att rekommendera. Slutar knastret då? Är extremt grön på datorer och vågar inte göra det utan att någon med lite insyn ger mig råd. Tror att datorn ska explodera om jag gör fel 😠 . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 11 augusti 2005 Dela Postat 11 augusti 2005 Jag tror att det kan vara en bra idé att stänga av överklockningen. Jag har hört från flera håll att det kan ställa till problem i musikprogrammen. Själv har jag inte ens testat att ha det igång, eftersom jag har hört många varningar... 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 11 augusti 2005 Dela Postat 11 augusti 2005 I vilket sammanhang har du knaster? När du använder dina musikprogram eller jämt och ständigt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 11 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 11 augusti 2005 (redigerat) Nä, bara när jag använder mina musikprogram. Speciellt när datorn har stått ett tag och man börjar jobba igen och då jag gör midi till audio. *edit* men om man kör överklockningen disabled jobbar datorn på samma hastighet hela tiden då, eller? Redigerat 11 augusti 2005 av Bone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 11 augusti 2005 Dela Postat 11 augusti 2005 Nä, bara när jag använder mina musikprogram. Speciellt när datorn har stått ett tag och man börjar jobba igen och då jag gör midi till audio. *edit* men om man kör överklockningen disabled jobbar datorn på samma hastighet hela tiden då, eller? Det blir i så fall full fart hela tiden. Överklockning innebär att klockfrekvensen höjs till mer än vad processorn egentligen ska köras på (alltså mer än full fart) - så du förlorar egentligen inget på det... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 11 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 11 augusti 2005 ok, tack för svaren. Ska prova. Hoppas datorn inte brinner upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 11 augusti 2005 Dela Postat 11 augusti 2005 Om det bara är i ljudprogram kan det ju faktiskt även vara dina latency inställningar. Är inte helt 100 på hur van du är vid musikprogram eftersom det inte framgick av ditt första inlägg. Testa sålunda om det där overclockinggrejjen inte funkar att öka din latency. Kanske hjälper? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 11 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 11 augusti 2005 (redigerat) Jag är inte alls så haj på musikprogram överhuvudtaget. Men fick tag på en polare via irc:en som är det. Och mina problem växte enormt. Han trodde att det kunde bero på två saker antingen en irq krock (som jag läst om här men fortfarande inte riktigt fattar vad det är) eller så är det för att mina diskar är raidade. När jag beställde datorn så bad jag om två separata 120 gigs diskar men fick de raidade. Astrist. Det där med overclocking, sa han, kunde ju iof vara ett skäl också. Men han tyckte att jag skulle kolla de andra alternativen först. Är så trött på sånt här. Ska tamefan köpa en frost musikdator och ha den fristående från internet och spel. Bara använda den med en foliehatt på huvudet 😉. P.S. Jag hade även glömt att i biosen disablea det medföljande realtekljudkortet. *Edit* vet inte hur man ändrar latencyn i cubase heller. Kör Cubase sx2 och har ett firewire 410. Redigerat 11 augusti 2005 av Bone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 19 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 19 augusti 2005 Har nu kollat min Bios och Dynamick overclocking var inte på. Stängde ner Realtek ljudkortet och kör allt via Firewire 410. Men problemen kvarstår. Skulle mixa en låt idag och fick göra om alla VSTi:s till audio trots att processorn bara jobbade på ca 20% Otroligt störande. Har ju för böveln 1 gig ram. Det ska väl räcka. Nu så börjar även Winamp och de andra programen knastra och sega ihop. Till exempel om jag har winamp igång samtidigt som miranda och kanske bränner en skiva. Så segar winamp ihop, börjar knastra och gå långsammare. Undrar om det kan bero på att jag har ett dåligt moderkort. Har ett MSI K8T Neo moderkort vet inte själv om det är bra eller dåligt. Om det nu skulle vara dåligt får ni gärna tipsa mig om ett annat, bättre, moderkort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aka_Basse Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 Kanske är spyware eller nåt som käkar upp minnet..? vad vet jag... 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 21 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 21 augusti 2005 tror inte det, installerade spyware doctor och den hittade bara två tracking cookies. Men tack för tipset. Man kanske ska kolla med nåt annat program. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 21 augusti 2005 Dela Postat 21 augusti 2005 Nästa gång knastret börjar, löser det sig om du stänger av datorn och bootar upp igen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 21 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 21 augusti 2005 Det funkar om jag stänger ner Cubase och startar upp det igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 23 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 23 augusti 2005 Måste bumpa upp den här tråden igen. Känns onödigt att starta en ny "varför knastrar mitt cubase" -tråd. Men.... om nån mot förmodan skulle han någon direkt tvärsäker lösning på mitt problem så tar jag gärna emot den. För min dator håller på att driva mig till vansinne. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Powerflop Postat 26 augusti 2005 Dela Postat 26 augusti 2005 Nu så börjar även Winamp och de andra programen knastra och sega ihop. Till exempel om jag har winamp igång samtidigt som miranda och kanske bränner en skiva. Så segar winamp ihop, börjar knastra och gå långsammare. Det där låter inte som ett latency-problem, jag menar om också Winamp knastrar. Men om du bränner en skiva i högsta fart samtidigt som du lyssnar på musik kan jag mycket väl tänka mig att du får problem. Slå på Aktivitetshanteraren och kolla processor- och minnesanvändning, så kanske du kan nysta upp det hela. (Flikarna Processer och Prestanda är de intressanta i detta fall) När jag körde dynamisk överklockning så ändrade processorfläkten varvtal upp och ner. Otroligt irriterande. Kör hellre konstant överklockning eller ingen alls. Som färsk datoranvändare hellre det senare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 26 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 26 augusti 2005 Ok, men jag har kollat aktivitetshanteraren och det är inget som tar sådär extremt mycket kräm av datorn. ska ha kvar mycket ram att arbeta med. Tack för tipset ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.