Jump to content
Annons

Hur är EM-U 1616m ljud kortet för live inspelning

Recommended Posts

klasbas (oregistrerad)
Postat

Tjena! Är det någon som har ljud kortet EM-U 1616 eller Em-u 1616m?

Jag ser många frågor runt kortet men inga konkreta svar av en ägare som fått igång det och kan ge den en rättvis bedömning. Har beeställt EM-U 1616M från Thomann i Tyskland, men fick kalla fötter, är det här verkligen rätt ljudkort för mig? Jag behöver spela in live med bra kvalitet med min laptop. Svara mig fort, jag kan ångra min beställning om det är något oöverkommligt problem med detta kort.

Tack på för hand!

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Klasbas : jag tror inte du behöver vara orolig. Tyvärr finns inga tester på Nätet, i musiktidningar o.s.v. om kortet ännu vad jag förstår. I nästnästa nummer av Studio testas väl E-mu 1616? Kortet blev fördröjt av testmässiga orsaker hos E-mu alltsedan februari till juli! Jivegard har skrivit om att han spelat in en grupp i Gbg under kalaset (antar jag) live. Var det 11 kanaler utan problem? Så det ska nog inte vara några problem! Se den andra tråden om E-mu 1616 under Ljudkort. E-mu 1616 med tillägget m är ju samma kort, om än lite vassare (A/D-omvandlarna i Digitech CD-prod-klass).

Personligen har jag inte kommit igång med kortet ännu, eftersom min PC inte kan kommunicera med det eller andra ljudkort/PCMCIA-kort (typ Echo Indigo) överhuvudtaget. Löser sig nog imon. Har behövt PC:n och har inte hunnit lämna in den på tre veckor därför.

😉

:musik

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Klasbas: Vilken PC har du? Delge gärna hur det går - här eller helst till min mail för att skona andra Studioforumare, eftersom jag har kommunikationsproblem mellan pc och kort! Kanske du kan undvika de problem jag haft.

😉

:musik

Postat (redigerat)

Verkar vara ett trevligt kort!

Du måste ha missat denna tråd (som jag tipsade dig om i en annan tråd) med mycket info om kortet. Låt dig inte luras av trådens titel (😉), på sidan 2-3 börjar dom få sina kort nämligen.

Redigerat av Jocke
klasbas (oregistrerad)
Postat

Tack för era svar!

Jag köpte en Dell inspiron 9200 1024 mbram/centrino 1,6 ghz för ett halv år sen, jag hoppas att den funkar.

Jag undrar om EM-U 1616m är bättre än edirol af-101 (förutom firewire eller pcmcia-kort) eller sämre, i såfall vad?

Jag kollar länken jag måste missat.

Tack! 😉

klasbas (oregistrerad)
Postat

Jag kollade alla inläggen, måste man ha en mixer? Om man inte har det, hur många kanaler kan spela in samtidigt? Är Edirol af-101 bättre för live inspelning? 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.