Jump to content
Annons

Finns det något "trick" att få humbuckers...


Ken Kängström

Recommended Posts

Mors.

Har en jäkligt tajt budget, och skulle kolla ifall någon kunde något trick för hur man får humbuckers att låta som singlecoils? Det närmsta jag själv har kommit är att sänka mickarna, köra halv volym på guran och dra ned tone-ratten lite grann.

Finns det något mer kul man kan pyssla med? Experimentlysten idag! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.. få se nu en humbucker är ju egentligen två singelcoils som balanserar ut varandra för att få bort brum (hum bucking). Genom att koppla bort ena motbalansspolen borde det ju bli en singelcoil kvar ju.. Fast Slaptaps ritningar verkade skojsiga också ju :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Många dyrare humbuckers kan man "dela" så att man får en singlecoil men inte alla. Singlecoilen är vanligtvis mycke klarare än en humbucker så tror inte att man kommer riktigt nära genom att dra ner på tone.

I min Boss VF-1 tror jag det finns en effect som emulerar en humbucker till en singlecoil. Vet inte om det finns nån liknande plugin som Antares Microphone Modeller för gitarr.

Inga bra svar men kanske de kan ge nån idé...

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Det finns en skitkul bok som heter Guitar Electronics for Musicians - författare okänd - med åtskilliga tips på hur man skruvar till guran. Bland annat hur man splittar mickar och fasvänder etc etc etc. Efter att ha läst den så försåg jag min dåvarande gura med ytterligare 5 spakar. Om det lät bättre? Kanske inte, men boken är kul att läsa.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)

Yttereligare 5 spakar? 😏

Vad va dom till då? Personligen har jag en (mic växlare)...^.^

Iaf, bästa sättet jag kan komma på är att höja Midle och Treble och sänka Bass. Ger iaf lite skarpare ljud...men e inte alls iså inne på det där men kör humbucker.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Spakarna styrde (tror jag) fas/motfas på mick 1 och 2 humbucker/single coil på mick 1 och 2 samt nåt mer. Styrkan på kaffet kanske...

Alltför många spakar i alla fall

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...