Vallhagen Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 Ännu en kanske gammal och uttjatad fråga: Jag köpte hyfsat nyligen re-issuen av Megadeth Countdown to Extinction på CD. Det står "Copy Controlled" på den, med feta bokstäver. Jag antar att det borde innebära att man inte ska kunna bränna av den? MEN, nu har jag dels en bränd kopia som jag kör i bilstereon (funkar utmärkt), och hela plattan har jag dessutom AAC-rippat (iTunes) i datorn, och det funkar oxå utmärkt. Så: Vadå Copy Control? Vad betyder det i praktiken? tjing Beng1
speed-focus Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 Copy Control betyder i praktiken att du köpt en skiva som är medvetet förstörd för att inte fungera. Lyckligtvis finns det en del CD-läsare som klarar av trasiga skivor.
Michael Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 vad det innebär i praktiken är att skivans error-correctiondel (b.la. parity blocks och CRC-kod) är uppfuckad så om man bränner en kopia finns risken att du får med massa oljud, typ som klick och poppande.. sen är det inte alltid som en CD-ROM hittar skivan då den har "blue book" information på sig (dvs. multi-sessions, inte en enda session som alla vanliga audio-CDs är). vanliga skivspelare kan spela skivan fint men inte alla datorer hittar ljudspåren. eftersom det finns en standard för audio cd-skivor skapade av philips och sony (tror jag?) när skivan var ny för en sisådär 20-25 år sedan och de med copy protection på sej gå ifrån den standarden (error-correction-delen och blue-book, inte red book som vanliga musikskivor är) är det egentligen inte en officiel "Compact Disc". http://www.emimusic.info/us_EN/sect4.html smiles, ~ f ska jobba sent idag...skoj.
Björn Olsberg Postat 10 augusti 2005 Postat 10 augusti 2005 (redigerat) Förtydligande: Det finns ingen felkorringerings-data i standarden för ljud-cd, däremot information (i detta fall c2) som antingen brännare eller program kan använda sig av för att hitta fel och reparera efter bästa förmåga - som varierar. Det är på grund av att data för felkorrigering saknas, som kopiering av ljud-cd är så kritisk, medan data-cd inte är det. EDIT: Flyttade från Allmänt. Redigerat 10 augusti 2005 av Olsberg
Vallhagen Postat 10 augusti 2005 Trådstartare Postat 10 augusti 2005 Tack för svaren (och FLYTTEN Olsberg...). Jag tror mig nu förstå principen, och det finns säkert en drös internet-info om jag vill ta till mig fördjupade teknikaliteter. I praktiken då; Borde detta innebära att jag får en "säkrare" eller "sannolikt bättre" kopia, om jag först rippar den i iTunes (motsv) till valt WAV-format (helt ickedestruktiv ripp), och sedan går omvägen över en playlist i iTunes som jag bränner på en CDR? iTunes m.fl. program har ju - om jag förstått rätt - egen felkompensering/korrigering?! /Bengan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.