Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tänker införskaffa mickar till trummorna.

Kommer köra vanliga mickar på överhänget,men resten? Har bestämt att Drumagog är det samplingsprogram som jag kommer använda till att få pukor,virvel och baskagge ljud ifrån.

Nu är den stora frågan.

Ska jag använda triggmickar eller vanliga mickar?

Exempel 1:

Triggmickar på alla pukor virvel och bastrumma + vanliga mickar på överhäng.

Frågan om detta är ifall det är svårt att få bort lekaget?

Exempel 2:

Vanliga mickrofoner till allting. Då ersätter programmet ljudsignalen till en annan signal vad den nu heter? Och då kan jag få ett nytt ljud. Undrar om den ersätter ljudet helt och hållet,eller om det ritktiga ljudet ligger kvar i bakgrunden?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Redigerat av Newsec
Annons
Postat

Trigmickar är ju smidigare om du är helt säker på att du bara vill trigga, men jag hade nog köpt upp mig på en packe dynamiska istället. Det är ju kul att kunna spela in ett riktigt trumset ordentligt också, och trigprogrammen/pluggarna som finns idag är fullt fungerande och du kan givetvis välja att mutea det akustiska ljudet helt om du vill.

Postat
en nybörjarfråga: Vad är triggmickar? 😛

En sensor som istället för att fånga upp ljudet (som en vanlig mikrofon gör) känner av trucket mot trumman och registrerar anslagen.

Kan med fördel användas på tex. baskagge i metal då man vill använda sig av ett redan samplat ljud istället för baskaggens akustiska ljud.

När triggmicken känner av att trumman slås an registrerar den hur hårt slaget var och sedan kan man skicka in den signalen i tex. drumagog som spelar upp den kagge du valt istället för det akustiska ljudet.

Postat (redigerat)

Låter mkt intressant...hur kopplar man in dem till datorn då?.via midi? isåfall är det en midiingång per triggmick?

Redigerat av Humor
Postat

Signalen från triggmickarna kan du ta in som vanlig audio till ljudkortet, eller så kan man använda sig av en trummmodul som kan översätta signalerna till midi eller spela upp trummljuden i reltid.

Postat
Eller så skaffar man en sån här 16 kanalig sak som översätter trigmickar till MIDI

http://www.alesis.com/products/dmpro/

Skön latency på en sån där...

Märks ganska tydligt när blackmetaltrummisarna drar igång.

Kör hellre Ddrum4 eller Roland TD för egen del.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.