Jump to content
Annons

Hur använder man en limiter?

Recommended Posts

kräl (oregistrerad)
Postat

ok. jag bestämde mig för att försöka mig på mastring, jag använder steinberg wavelab 5. eller ja, denna fråga handlar mest om volym.

min slutmix har basslag som går upp till 0dB, medans resten av ljuden håller en mycket lägre nivå. Jag lästa att man kan använda en limiter som lätt som en plätt bara kapar basslagen och sedan skulle det vara möjligt med normalize eller loudness utan att orsaka digital distortion. Det enda jag kan åstadkomma med limitern är att sänka volymen med ett givet antal dB. Snälla förklara, i vilket förhållande står "threshhold" och "ratio" och "time response" till varandra? Jag vill använda 'dynamics' under process-menyn, så att jag får det "svart på vitt". tack för svar! /carl-Johan

Annons
Postat (redigerat)

limiter använder du för att säkerställa att styrkan i en signal inte går över ett visst värde. det är det du ställer in med threshhold.

ratio borde inte vara intressant när man prata om limiter, eftersom ration per definition då är oändlig. i en kompressor så anger ration hur mycket volymen ska begränsas ovanför träskelvärdet.

timeresponse är den tid det tar innan limitern börjar att "verka", men det är knappast heller intressant när det gäller en limiter, utan snarare hos en kompressor. (för att vara säker på att signalen inte går ovanför tröskelvärdet, så måste reaktionstiden egentligen vara 0.

för mig är limiter det sista du lägger på. ifall du vill komprimera så gör det innan limitern, för om du klipper signalen för mycket med en limiter så kommer det att låta ganska illa ändå.

hoppas det redde ut något, även om det bara var en ytlig beskrivning.

Redigerat av Itzhak
Postat (redigerat)

Njaeaaaa... En limiter kan du använda både för att trycka ihop och höja, så att först köra limiter och sedan normalize låter lite onödigt... 😕

Oj, vilken tur, Itzhak hann före, då slipper jag försöka hålla ordning på vad de olika grejerna heter.... :rolleyes:

Redigerat av android
Postat
Oj, vilken tur, Izthak hann före, då slipper jag försöka hålla ordning på vad de olika grejerna heter.... 😛

kör på du. jag chansade bara.

Postat

Oj, vilken tur, Izthak hann före, då slipper jag försöka hålla ordning på vad de olika grejerna heter.... 😛

kör på du. jag chansade bara.

😛

Nja, jag skulle nog tro att det du skrev var alldeles tillräckligt. Stor risk att jag bara skulle röra till det... 😛

kräl (oregistrerad)
Postat

okej, tack!, du redde ut en hel del faktiskt. Det jag egentligen har problem med är dynamics-verktyget i wavelab, hur man får det att fungera som en limiter och hur man får det att skära av mina basslag (som är jättehöga i grafen) utan att sänka nivån på resten! Dom hindrar mig från att höja volymen dit jag vill ha den!

Postat (redigerat)

Ration ställer du oändligt, attacktiden på så lågt så möjligt och sen letar du dig fram med tresholden tills den jobbar så det låter bra.

edit: Har aldrig pysslat med wavelabs dynamicsfunktion men förmodar att det skulle funka bättre med en mer dedikerad brickwall-limiter (som aldrig släpper ut nåt över tresholden.. Många vanliga kompressorer har en tendens att släppa igenom saker innan den börjar jobba, dvs attacktiden blir aldrig riktigt 0). Waves har ju sina berömda L1 och L2 ultramaximizers, som funkar som limiters. Har ingen riktig koll på vad som finns mer i VST-väg. Antar att det följer med nåt i Cubase om du råkar ha det i burken.

edit2: Massa stavfel.

Redigerat av VacUm
Postat

Prova lägga en kompressor med hög ratio och snabb attack, öka thresholden tills du tycker att det börjar låta dåligt, och backa lite där, och skruva upp "makeup gain" eller vad den heter. Det blir i princip samma sak som en limiter (tror att allt över 10:1 räknas som limiter, men annars är det som Itzhak sa, den är oändlig).

Har du en makeup gain på limitern, så skruva på den istället och testa.

Eller ännu hellre, prova lägg en kompressor på bas slagen redan i mixen, och eventuellt även lite kompressor på en del av dom andra instrumenten om det behövs.

Threshholden styr var kompressorn ska börja arbeta, lägger du denna över resten av instrumenten, så kommer bara bas slagen att påverkas.

Var dock lite försiktig, kompressorn minskar dynamiken genom att "platta ut" ljudnivån, för mycket sådant kan få det att låta skit.

Om du testar kompressorn, så testa gärna att skruva lite på attack och release också. Exempelvis på baskaggen, med rätt inställningar så kan du troligtvis få fram mer tryck exempelvis om du är ute efter det. Eller exempelvis en sologitarr som du tycker sjunker i volym för snabbt på långa toner, komprimera litegrann, så höjer du upp den låga volymen litegrann.

Lite kort sammanfattning, ungefär samma som Itzhak sa:

• Threshhold - Styr volymen där kompressorn ska börja arbeta
  • Ratio - Styr hur hårt kompressorn ska arbeta, eller hur mycket den ska "platta till" ljudet
  • Attack - Styr hur snabbt kompressorn ska börja arbeta när Threshholden nås
  • Release - Styr hur länge kompressorn ska fortsätta arbeta när Threshholden underskrids
  • Makeup Gain - Höjer upp volymen

Kör hårt...

kräl (oregistrerad)
Postat

är oändligt = 1.0:1 eller 10:1?

för det är intervallet jag får röra mig inom! om ration står på lägsta möjliga = 1.0:1, då spelar det ingen roll vad jag sätter threshold på, det blir ingen skillnad.

Om jag sätter ration på något annat, så sänks volymen på allt med lika mycket som jag ställer in threshold på! elelr jag menar, det blir ingen avskärning över ett visst dB som jag vill uppnå. Jag vill ju bara skära/cutta av lite..Inte sänka.

kräl (oregistrerad)
Postat

okej, jeilvlarrrrrr jag får ta och prova lite, tack för alla svaren!!

Postat
är oändligt = 1.0:1 eller 10:1?

för det är intervallet jag får röra mig inom! om ration står på lägsta möjliga = 1.0:1, då spelar det ingen roll vad jag sätter threshold på, det blir ingen skillnad.

Om jag sätter ration på något annat, så sänks volymen på allt med lika mycket som jag ställer in threshold på! elelr jag menar, det blir ingen avskärning över ett visst dB som jag vill uppnå. Jag vill ju bara skära/cutta av lite..Inte sänka.

En kompressor sänker givetvis rubbet. Du kan inte mixa låten i wavelab. Grejjen är att den bara drar ner volymen under en väldigt kort tidsperiod och när bastrumman inte spelar så petas musiken tillbaka till den nivån det var innan kompressorn jobbade. Du har förmodligen en makeupgain på kompressorn som du kan rycka i lite också. Kontentan blir ju att skillnaden mellan starkt och svag minskar, vilket gör att du kan höja volymen över alltihopa.

Men är det en sån jäääkla skillnad mellan Baskagge och resten så kanske det är läge att mixa om?

Postat

Använd peakmastern eller Leveler multi som du hittar direkt i (klicka på sifferknappen) menyn på masteringkonsolen. Eller så använder du multibandkompressorn du hittar under VST valet där. Med multibandkompressorn så kan du skapa en frekvensselektiv limiter/kompressor så att det högre frekvenserna inte berörs så mycket.

Men tänk på att om du använder fler effekter samtidigt så ska alltid limitern vara längst ner i den viruella racken eftersom signalen går uppifrån och ner genom masteringskonsolen.

Själv brukar jag använda Waves L2 som limiter och den dyker under dihteringsmenyn längst ner i masteringskonsolen.

Waves L2 är dock ingen effekt som följer med Wavelab så den får man köpa först.

Postat

Vad jag minns kommer Wavelab med ganska mediokra pluggar (om man inte är ett stort fan av mda) så jag passar på att slänga in några tips på mycket bra och gratis limiters i VST-format.

TLs Maximizer - Kompetent limiter programmerad av en svensk. Följ den här länken och följ instruktionerna om hur man ansluter till FTPn så hittar du den.

Buzzroom Buzmaxi3 - Mycket enkel och relativt transparent brickwall-limiter.

Slutligen 4Front W1 Limiter - Som är en kopia av Waves L1 Maximizer. Resurssnål och utan eget gränssnitt.

• 4 veckor senare...
Postat

Skulle någon vilja förklara hur en Limiter fungerar igen? Jag tänker nog helt fel.

Det jag kommit fram till genom läsning är detta:

Om man tex sätter treshholden på -10 så begränsas allt som är över till -10. alltså, om det kommer en signal på -5 så begränsas den till -10. så långt e ju allting lugnt 🙁 en Limiter är väl rent översatt en "begränsare"?

Men hur kommer det sig att volymen blir högre ju högre treshhold jag sätter? Borde inte volymen bli lägre? Eftersom det är en "begränsare" jag använder..

Sorry att jag måste fråga detta min jag har nog helt snöat in mig lite på detta problem 😠

Väldigt tacksam för svar....

Postat

Du tänker rätt. Om du sätter Threshold på -10dB kommer signalen på -5dB att begränsas till -10dB.

Men då det inte finns någon signal mellan -10dB och upp till 0db, kan du alltså kräma på 10 dB till utan att överskrida 0dB-gränsen. Därför har limitern en Auto-Gain som höjer upp ljudet. -10dB blir plötsligt 0 dB och du upplever ljudet som starkare när du sänker threshold.

Postat

vad e det man tjänar egentligen på att använda en Limiter då? I slutändan så blir ljudet högre än det var innan......förstår inte det här med att den kallas en limiter då..? borde den inte heta typ volumeincreaser eller ngt 😉 eller är det ngt jag misssar här? det ända den gör är väl att öka volymen_?

Postat

Alla limiters har väl inte "auto-gain", det är väl nåt nytt påfund gissar jag på... Så ursprungstanken var nog att begränsa och trycka ihop ljudet.

Postat

Med autogain höjer den närmaste peaken till 0 db men genom att sänka treshold så pressar den upp volymen ytterligare.

Tänker jag rätt nu?

😉

Jag har dålig koll oxå...

🙂

Postat (redigerat)

Det heter Limiter, eftersom den begränsar dynamiken. Att man kan höja volymen på ljud som passerat en limiter är en annan sak.

Och ja, alla limiters har inte Auto-gain. Men limitern används mest i mastering-sammanhang, och gör det möjligt att pumpa ut musiken extra starkt.

Jag lånar en bild ifrån Propellerheads artikel Mastering mastering, som kan visa hur limitern används.

mm_6db_limit.gif

• Längst till vänster ser du hur musiken ser ut innan limitern. Några enstaka peakar förhindrar oss från att höja volymen mer utan att det distar.
  • Bilden i mitten visar samma exempel efter limitern. Alla enstaka starka ljud har tryckts ner.
  • Till höger ser vi resultatet efter gain/normalize. Eftersom limitern tryckte ner de tillfälligt starka spikarna, kan vi nu höja volymen - i det här fallet dubbelt så mycket!

Redigerat av Linus
Postat

Vilken grymt bra beskrivning! Är väl dock inte riktigt med på det här att man höjer volymen dubbelt så mkt som innan?

Sen tänkte jag passa på att fråga ett par andra frågor om detta....verkar ju vara en bra tråd det här 🙂

1. Är det därför man använder sig av kompressorer också? för att ta bort peakarna och för att sen höja upp resten?

2. Ska man använda kompressoer på alla kanaler när man mixar? Eller vilka är viktigast? bas, pad, trummor?

3. Ska man använda både kompressor och limiter när man mastrar? eller kanske mulikompressor?

4. På en limiter, är gain detsamma som att tex normalisera?

Postat (redigerat)
1. Är det därför man använder sig av kompressorer också? för att ta bort peakarna och för att sen höja upp resten?

2. Ska man använda kompressoer på alla kanaler när man mixar? Eller vilka är viktigast? bas, pad, trummor?

3. Ska man använda både kompressor och limiter när man mastrar? eller kanske mulikompressor?

1. enkelt svar: ja. med kompressorn kan du tillåta du "svagare" partier i ljudbilden att höjas samtidigt som du begränsar peakarna. kompressorn reducerar dynamiken. begreppet kompression är mer komplext än vad som synes vid första anblicken. men tänk dig att varje ljud kan delas upp i tre beståndsdelar. om vi tar ettt praktiskt exempel: inspelad bas som ofta uppvisar stor dynamik. attacken - själva anslaget på strängen; sustain - strängen i full resonans och slutligen decay - strängen slutar vibrera och rumsklangen tar vid. så om du ska låta din kompressor jobba med ditt inspelade basljud och du vill att anslaget ska vara tydligt - sätt lång attacktid. därefter justerar du din sustain med inställningarna för treshold och ratio. här gäller tycke och smak och dina egna öron. då en basgitarr inte har mycket naturlig decay så behöver du oftast inte bekymra dig alltför mycket om releasetiden. vid kompression av exempelvis trummor kanske du behöver jobba mer med releasetiden då du har längre decay.

2. finns inget absolut svar på den frågan. olika typer av ljud kräver olika typ av kompression. ibland behöver du inte komprimera överhuvudtaget. men ofta mår din mix bra av ett visst mått av kompression på dina olika spår. exempelvis kan körer må bra av att dras igenom en kompressor.

3. vid professionell mastring används oftast både kompressor och limiter i kombination, och ja - en multibandkompressor vid slutmastring är naturligtvis att föredra, om man vet hur man ska hantera den.

4. att normalisera innebär att "lyfta" nivån på en ljudfil till högsta möjliga nivå utan klipp/distortion så det kan man nästan säga. har själv aldrig sett det på det viset men ok.

ha de / killercat

Redigerat av Killercat
Postat

GENUS: n.;

BÖJNING: i best. anv. utan slutartikel; pl. limita (AUERBACH (1911)).

FORMVARIANTER: ( limit 1626 (: limiter, pl.) osv. limitum 1855–1911)

ETYMOLOGI: [jfr d. limit, t. limit, limite, eng. limit, fr. limite; av lat. limes (gen. -mi- tis). Med avs. på formen limitum jfr dan. o. t. limitum, latiniserad form av d. resp. t. limit]

va bara tvungen 😉

Postat
Vilken grymt bra beskrivning!

Tack!

Är väl dock inte riktigt med på det här att man höjer volymen dubbelt så mkt som innan?

Nej, man behöver inte höja volymen. Men man KAN höja volymen mer om man använt en limiter innan.

Sen tänkte jag passa på att fråga ett par andra frågor om detta....verkar ju vara en bra tråd det här 😛

Njaa, limitern är visserligen en hård kompressor. Men kompressorn används inte för peakar. Kompressorn används lättare, för att sänka tillfälligt starka ljudnivåer så man får en jämnare volym och mindre dynamik. Och att kompressorn kan påverka soundet i önskad riktning kan också vara en faktor.

Var försiktig med ordet "ska". Gå efter dina öron. Låter trummorna och mixen bättre om du skickar trummorna genom en kompressor, så gör det. Låter det inte som du tänkt dig, använd inte kompressor. 🙂

3. Ska man använda både kompressor och limiter när man mastrar? eller kanske  mulikompressor?

"Därom tvista de lärde" som det så vackert heter.

Vissa använder gärna kompressor (single eller multiband) och vissa inte. Vissa krämar på limitern gladeligen, vissa använder den med ångest.

Återigen, gå efter öronen.

Att normalisera är att "gaina" signalen så att filens högsta ljudpeak når 0 dB, medan en gain-ratt på en limiter kan låta dig justera volymen fritt.

Med "output gain" kan du välja manuellt om du vill att högsta ljudpeaken ska gå upp till t.ex. -2 dB osv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.