Jump to content
Annons

Antalet firewireenheter i ett hål

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har en videokamera jag ska koppla till min laptops enda firewireuttag. Sedan ska jag köpa en extern firewirehårddisk också.

Frågan är kanske konstig, men enkel tycker jag:

När jag nu har ett enda firewireuttag på min laptop, hur för jag över videofilmen till min externa firewirehårddisk om jag ska köra från firewire (dv ut) på kameran till firewire på laptopen och hdd:n?

Följande gäller: På videokameran finns ett dv ut (=firewire) och en USB 2.0. Canon anger dock att video överförs via firewire:n (dv ut alltså) och endast stillbilderna via USB 2.0. På hårddisken (som jag ska köpa) finns både firewire och USB 2.0. Det är en LaCie Mobile Drive 60 GB.

🙁

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Låter för mig som att du får gå via den interna disken eller på nåt sätt utöka antalet FW-portar.

Redigerat av Jocke
Postat

Antingen --

- har hårddisken två FW uttag kan du koppla in kameran där och sen hårddisken till datorn

- köp en firewire hub (inte många hundralappar)

- anslut kameran via FW, hårddisken via USB2

- läs in till interna hårddisken först, skicka över till externa sen.

Beroende på hur snabbt data skickas, hur snabb datorn är med mera så kan du köra i väggen med prestanda. Då får du pröva någon annan variant. Jag tror alla tre borde fungera.

Gunnar.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jo jag glömde en sak: PC:n har även en s.k. "expansionsport #2", den heter så beroende på dess utformning och inte beroende på att det är port nr. 2, för port nr. 1 finns inte. Hursomhelst: varken butiken eller supporten kunde svara helt på vad det är för något, men man kan tydligen beställa någon slags expansionsenhet eller multimediakabel dit (och info om dessa prylar finns absolut ingenstans, inte ens hos hp sverige). Men, jag kan bara gissa att en sådan pryl kostar drygt ettusen. Jag ska då tydligen kunna koppla till ytterligare en enhet i alla fall: antingen firewire, USB 2.0, s-video ut (varför jag ska ha två s-video ut fattar jag iofs inte...), spdif (!) m.fl.). Är det bättre att köpa denna dyra multimediakabel från hp USA, alternativt det de kallar Expansionsenhet, eller ska jag satsa på en firewirehub? Hur hade ni gjort?

Intressant detta som trombonisten nämnde om hårddisk med två firewireuttag. Jag

tror jag sett en hdd med två firewireuttag, där ett var en 4-pinnars och ett en 6-pinnars. Både videokameran och laptopen kör med 4-pinnars tror jag. Kan jag då koppla hårddiskens 4-pinnars till laptopens 4-pinnars och från videokamerans 4-pinnars till hårddiskens 6-pinnarsvariant? Antar det funkar med en adapter för det sistnämnda steget, för nån hundralapp?

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.