Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla forumare!

Jag har lite planer på att börja mixa ev. spela in mina produktioner på en extern mixer.

Därav behöver jag lite fler in och utgångar då tänkte koppla via ADAT.

Då kommer frågan, Vad rekommenderar ni och vad finns det för ADAT A/D D/A

omvandlare som är bra till ett rimligt pris.

Har hört att ADA8000 skall vara ganska bra med tanke på priset och att

de har reversed engineer:at lite på Alesis AD/DA.

Allt de här snacket om Lightpipe.. vad är det? =)

rad17509.gif

8 channels of 24-bit ADAT optical input/output. Eight channels at 44.1/48kHz. Four channels at 88.2/96kHz.

Tack på förhand!

Redigerat av sounden
Annons
Postat
Jag är helnöjd med min ADA8000!

Ok!

Kan ju börja med den så man får funktion iallafall... =)

Postat

är det så att det behöver både in och utgångar samtidigt så skulle jag nog rekomendera Alesis AI-3. Behringern har ju micpramps oxo men har du en extern mixer med det så behöver du inte dom. Jag är allmänt allergisk mot Behringer och deras gamla preamps lät sjukt dåligt. De nya har jag inte testat så jag kan inte uttala mig om dem. Jag använder själv en Focusrite Octopre eftersom jag behövde fler micpreamps med ADAT-utgång för att kunna köra 16 kanaler in i DIGIRACK 002. Mixar gör jag dock i PT så jag behöver inte fler utgångar än de 8 jag har.

Lightpipe är just ett annat namn på ADAT-protokollet. Dvs att skicka 8 digitala kanaler via en optisk kabel med max 48 kHz. På vissa nya burkar (bl.a.Octopre) så kan man skicka 4 kanaler med 96 Khz i en optisk så där finns dubbla toslink utgångar.

urklippt från Luthan nedan om ALESIS AI-3

ADAT AI3 är en ändamålsenlig lösning för omvandling mellan analog och digital audio med hjälp av Alesis optiska protokoll - ADAT Optical. AI-3har 8 balanserade analoga in/utgångar med teleanslutning som med 24-bitars A/D/A-konvertering försäkrar dig om en oförändrad audiosignal åt bägge håll. ADAT Optical är det mest använda flerkanaliga digitalinterface protokollet eftersom det förmedlar 8 kanaler digital audio med upp till 24-bitars upplösning via en vanlig optisk kabel. De flesta digitala mixrar och många ljudkort har ADAT optisk anslutning som standard eller tillbehör vilket gör att AI-3 kan användas för att lägga till fler analoga in/utgångar till mixrar från Yamaha, Ramsa, Spirit, Mackie. -Konverterar analog audio till ADATs digitalformat -Analoga in/utgångar för de produkter som använder ADAT s optiska digitalinterface -Ger fler analoga in och utgångar till digitalmixrar och ljudkort -24 bitar med 128 gångers översampling A/D/A konvertering och 96 db dynamik -8 analoga balanserade in/utgångar med teleanslutning -Välj mellan balanserat +4 dBu eller obalanserat -10 dBV -LED-indikering för signalnivå

ai3_large.jpg

• 3 månader senare...
Postat
Köpte en 828 MKII precis när den kom ut. Jag är helnöjd, inget har strulat.

Enda problemet jag hört talas om är att det kan bli konflikt med SP2.

Jag är ledsen för att jag kapar tråden såhär, men jag måste bara fråga. Du säger att du hört att det kan bli "konflikt med SP2", hur menar du då? Jag vet inte om du har läst min tråd om mina problem med mitt MOTU 828mkII, men det är ju just SP2 jag kör på.

Finns det fortfarande säkerhetsrisker (som Blaster) cirkulerande om man avinstallerar SP2 och kör SP1 istället?

Postat

Jag är ledsen för att jag kapar tråden såhär, men jag måste bara fråga. Du säger att du hört att det kan bli "konflikt med SP2", hur menar du då? Jag vet inte om du har läst min tråd om mina problem med mitt MOTU 828mkII, men det är ju just SP2 jag kör på.

Finns det fortfarande säkerhetsrisker (som Blaster) cirkulerande om man avinstallerar SP2 och kör SP1 istället?

Mitt interface tappade kontakten och datorn startade om sig lite då och då.

Precis när man glömt att spara förstås. 😆😄

Hittade då detta: http://www.motu.com/techsupport/technotes/...9344567818/view

Dessa problem upphörde när jag avinstallerade SP2.

Hur det påverkar säkerheten i Windows vet jag inte, läs: skiter jag i. 😎

Postat

Mitt interface tappade kontakten och datorn startade om sig lite då och då.

Precis när man glömt att spara förstås. 😛😎

Hittade då detta: http://www.motu.com/techsupport/technotes/...9344567818/view

Dessa problem upphörde när jag avinstallerade SP2.

Hur det påverkar säkerheten i Windows vet jag inte, läs: skiter jag i. 🙂

Tack så hemskans! Då vet jag vad jag ska avinstallera här näst då!

Säkerhet vet jag inte om jag skiter i, särskilt inte Blaster. Du kanske inte är bekant med det, men det var (är fortfarande, såvitt jag vet) ett virus som får datorn att slumpmässigt (njae...) starta om sig. Ganska irriterande det med, när man glömt spara.

Tack för svaret, återigen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.