Klontarf Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Hej alla studionissar Nu skall jag byta cd-brännare för min gamla är full med katthår och medelklassig elektronik. Finns det någon cd-brännare av idag som lämpar sig extra bra för att bränna en PreMaster utan att man måste belåna huset för att ha råd? Samt undrar jag vilket brännarprogram som är bäst till detta och vilka skivor man bör använda... Använder EAC+ vanliga billiga skivor och har ännu inte haft några som helst problem (vad jag vet )
Claes Holmerup Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Plextor har alltid haft en extra kvalitetsstämpel i musikerkretsar. När det gäller brännarprogram, så ska du kunna lägga PQ-kodning och ISRC-kodning (om du har en sådan kod) också - och det gör inte de vanliga programmen, men Wavelab är exempel på ett program som fungerar klockrent till sådant. Verbatim-skivor brukar placera sig bra i alla tester, så de är ett säkert kort.
Björn Olsberg Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 (redigerat) Ställer mig helt bakom Claes recept. Kör på precis denna uppställning, med tillägget att ljud-cd inte bränns i mer än 8x hastigheten för att undvika så många bränningsfel som möjligt (detta beror dock i hög grad på kombination av brännare och skivmedia och bör provas i varje enskilt fall om man ska vara petig!) EDIT: Om man skaffar en Plextor Premium-brännare (CD-RW) eller en nyare DVD+-RW (mer än 12x) så finns stöd i det medföljande programmet Plextools att göra tester av brända skivmedia. Läs dokumentationen för att förstå vad som är relevant. Redigerat 9 augusti 2005 av Olsberg
Klontarf Postat 9 augusti 2005 Trådstartare Postat 9 augusti 2005 Tackar... Nej jag har inga koder ännu, men är stolt ägare av wavelab4 och skall genast undersöka dess undermenyer... En funktion jag efterlyser är någon slags motsvarighet till "Cyclic Redundancy Check" som kollar att bränningen är korrekt utförd, men jag antar att det är komplicerat eftersom wavefilerna ändrar format under bränningen--- Antar att jag kan bränna en *.bin- mounta och jämföra den mot CD-skivan men jag känner inte till något program som klarar av det... /fin micktest du har där fantomen Är lite sugen på en MXL V69 men blev lite tveksam efter att ha lyssnat på den--- (antar att detta är fel tråd förresten, skall leta rörmicktips i de andra) hej hopp
Claes Holmerup Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Tackar...Nej jag har inga koder ännu, men är stolt ägare av wavelab4 och skall genast undersöka dess undermenyer... En funktion jag efterlyser är någon slags motsvarighet till "Cyclic Redundancy Check" som kollar att bränningen är korrekt utförd, men jag antar att det är komplicerat eftersom wavefilerna ändrar format under bränningen--- Antar att jag kan bränna en *.bin- mounta och jämföra den mot CD-skivan men jag känner inte till något program som klarar av det... /fin micktest du har där fantomen 😉 Är lite sugen på en MXL V69 men blev lite tveksam efter att ha lyssnat på den--- (antar att detta är fel tråd förresten, skall leta rörmicktips i de andra) hej hopp Wavelab PQ-kodar automagiskt när du sätter upp din lista för bränning - och så har du möjlighet att komplettera med eventuella ISRC-koder... / off-topic / Lyssna på Studio Projects T3. Det är en riktig höjdare, tycker jag. 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.