Jump to content
Annons

Hemmastudio

Recommended Posts

y4r0ze (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Okey, för det första så vet jag att det finns 1000 trådar om samma sak, har läst dom men inte riktigt hittat vad jag söker ändån. ^^

Vi börjar lite lätt med vad jag har:

M-Audio Keystation 49e

Gitarr förstärkare - XL15R

PowerMac G5 dual 2x2ghz

Blev ikväll så trött på att ha en så stor förstärkare, så i ren frustation skruvade jag loss själva förstärkaren ifrån den stora högtalaren och skruvade upp den i min bokhylla på skrivbordet.

Hurvida det var smart eller ej kan ju diskuteras, men såhär blev iaf resultatet...

http://img228.imageshack.us/img228/8391/dscn12115eo.jpg

Såhär spelar jag in just nu:

Spelar jag in med midi klaviaturet kör jag bara igång Reason...inga större konstigheter där...är ju via USB.

Ska jag däremot spela in gitarren är det lite krångligare. Då måste jag starta GarageBand, välja ett nytt spår, sedan spela in riktigt instrument också välja gitarr och effekt (eller ingen effekt alls). Ljudet blir la ganska okej...men blir brusigt i bakgrunden. Men ska jag spela in med tx.e "English Channel" (som jag gillar väldigt mkt) så blir det väldigt, väldigt brusigt.

Kablarna är kopplade:

Gitarr>Förstärkare HI ingång

Förstärkare PHONES utgång>Datorns ljud-IN

Datorns ljud-UT>Stereons ljud-IN

Anledningen till att jag kör via stereon är ganska enkel...mina dator högtalare suger. ^^

Det här har jag planerat att införskaffa:

Audiophile2496

EURORACK UB502

(nån shysst mic)

Någon effekt till gitarren kanske

Lite tankar:

Tanken är ju då att köra allting in via mixern och ljudkortet. Mic och gitarrer via mixern och via mixerns ljud utgång gå till ljudkortets ljud ingång.

Kanske borde man köra Keystation via ljudkortets midi istället för USB? (det har ju MIDI ut...^^)

Gör det någon direkt skillnad?

Om jag tx.e vill ha några effekter till gittarrerna...ska jag då lägga dom innan dom går in i mixern?

Ljust nu kör jag ju mjukvaru effekter till gitarren...men hur blir det om jag sedan kopplar gitarr och allting via mixern..? I sånna fall påverkar väll det resten av sakerna som är kopplade till mixern?

Hur gör jag om jag tx.e vill spela in allting på sepparata spår på en och samma gång?

Är det enns möjligt?

Något som jag har missat?

Kom ihåg...bästa billiga. Budgeten är extremt tajt...😕

Edit: Glömde påpeka att jag enbart kan ha min kabel som är i Phone halvt intryckt...är den helt intryckt blir det inget ljud. Beror det på att kabeln inte e stereo eller?

Redigerat av y4r0ze
Annons
Postat

Hej!

Både ljudkortet och mixern sätter ju upp lite begränsningar. Du har bara 2 kanaler in i ljudkortet (stereo in) (bortser från den digitala ingången) och du har bara 2 kanaler ut från mixerbordet (stereo ut).

Det innebär dels att ljudkortet kan spela in max två monosignaler eller en stereo signal i taget om du vill ha det på separat spår. Och dels att du ändå får ut max 2 separata monosignaler eller en stereo signal från mixern.

Vad du gör om du vill spela in exempelvis gitarr och bas samtidigt, fast på varsitt spår är att du panorerar gitarren längst till vänster och basen längst till höger. Sen skapar du två audiotracks där du väljer att spela in line in left på den ena och line in right på den andra. Sen är det bara att köra. Men fler separerade spår än så får du inte, då får du skaffa ett annat ljudkort och även mixerbord om du vill köra allt därigenom.

Använder du stereoeffekter på gitarren, eller om du av någon annan anledning behöver spela in en stereosignal, så är det låst till ett ljud i taget vid inspelning.

Personligen ser jag inte detta som något problem, själv lägger jag aldrig mer än ett instrument åt gången ändå. Sitter jag med en kompis så turas vi om.

En tanke angående mixerbordet. Du har 1 mono + 2 stereo in (5 mono in om du vill då). För mig känns det som i minsta laget, men det kanske räcker för dig.

Mono ingången går till mikrofonen. En stereoingång till keyboard. Bas och gitarr får dela på en stereo ingång. Sen är det fullt. Jag hade skaffat mig ett lite större, för att kunna koppla in fler saker samtidigt, men har du inte behovet så finns det ingen anledning iof 😉

Vad gäller gitarreffekter. Kör du med hårdvarueffekter så lägg dom mellan gitarren och mixerbordet. Då påverkar det bara gitarren.

Om förstärkaren låter bra, så hade jag mickat upp den istället, är oftast lättare att få ett gott ljud på gitarren då.

Tycker du verkar ha valt helt ok grejer för att komma igång, även om jag inte har någon erfarenhet av grejerna själv 🙂 Men om du har behov av att spela in flera spår samtidigt så titta först och främst på ett annat ljudkort, och förslagsvis även ett större mixerbord.

y4r0ze (oregistrerad)
Postat

Tackar för svaren, va till stor hjälp! Har dock lite till frågr nu.

Ska spana in större mixerbord då. Är Eurorack serien bra överhuvutaget, eller borde man kanske byta märke helt?

Ljudkort tror jag jar kör på detta iaf, annars kommer det bli allt för dyrt (får köpa begagnat av en för 400:-).

Ifall jag skulle mica upp förstärkaren så krävs det väll en extra mic till den också?

Postat (redigerat)
Tackar för svaren, va till stor hjälp! Har dock lite till frågr nu.

Ska spana in större mixerbord då. Är Eurorack serien bra överhuvutaget, eller borde man kanske byta märke helt?

Ljudkort tror jag jar kör på detta iaf, annars kommer det bli allt för dyrt (får köpa begagnat av en för 400:-).

Ifall jag skulle mica upp förstärkaren så krävs det väll en extra mic till den också?

Om eurorack säger folk ditten och datten. Mitt UB 1002 brusar en del, men jag är inte helt beroende av att spela in, eftersom jag även kör mjukvara. Jag rekommenderar dig att titta på lite större alternativ som Jonte sa, man kan växa ur ett mixerbord ganska fort. Så titta på något som du kan växa in i, så slipper du köpa ett nytt om ett halvår. Klura ut hur många kanaler du behöver så kanske du kan hitta något matnyttigt här på forumet. Ett annat tips är att inte bara satsa på det billigaste möjliga, precis samma här, du kanske ångrar dig om ett halvår och tvingas köpa ett dyrare, och det billiga bordet är av sådan kvalisort att ingen vill köpa det ens för halva priset... värt att tänka på. Personligen tycker jag man ska spara och köpa nästa steg när man har råd. 400 kr mick -> 1500+ kr mick. Osv, det är inte lönt att köpa en ny mick för 800, sen nästa gång en för 1500, och nästa för 2000. Spara och kolla så du vet vad du behöver, lyssna (billiga mixrar har rätt dåliga preamps t.ex.), sen investerar du när du har råd.

EDIT:

ja du bör ha en mick till stärkaren också.

Redigerat av Neko
y4r0ze (oregistrerad)
Postat

Tackar för råden! Tänkte åka upp till biblan nu, såg att studike verkade ha något om "Bygga studio" i dom senaste numrena...man kan ske kan kopiera lite iaf..😕

y4r0ze (oregistrerad)
Postat

Tackar för råden! Tänkte åka upp till biblan nu, såg att studike verkade ha något om "Bygga studio" i dom senaste numrena...man kan ske kan kopiera lite iaf..😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.