Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ungefär 14 spår igång i mitt Pro Tools LE och när jag skall imporera ett ljudspår till så säger den bara "to many voices" vad är det ? Dvs jag kan ha spåren men dom spelar inte ? Är det upplösningen på wav. filerna som gör det eller? Vore tacksam för snabbt svar då jag sitter och mixar iordning en grejj som skall vara klart om några dagar.

mvh Tobias

Annons
Postat
Jag har ungefär 14 spår igång i mitt Pro Tools LE och när jag skall imporera ett ljudspår till så säger den bara "to many voices" vad är det ? Dvs jag kan ha spåren men dom spelar inte ? Är det upplösningen på wav. filerna som gör det eller? Vore tacksam för snabbt svar då jag sitter och mixar iordning en grejj som skall vara klart om några dagar.

mvh Tobias

Är det 14 stereo spår?

Postat (redigerat)

Tjenna...

Ditt protools har en begränsning för hur många ljudspår den kan spela upp samtidigt, överskrids denna begränsning blir dina "utöver" spår grå då de inte har någon voice tilldelning och kan därför inte spelas upp. Enklaste sättet att komma runt det är att mixa ner i grupper. Bounca ner tex. trumpaketet till ett stereo spår osv.... tills du har en betydligt enklare mix med inte så många kanaler.... eller tjakka en fetare rigg. 😉

Det skulle säkert Herr Olsson uppskatta... 🙂

// Olle E

Just d....

Sitter du redan på en lite fetare rigg så kan du ändra voice tilldelningen Setup menyn / Playback engine. Där kan du ställa in voice inställningen beroende på hur fet din rigg är...

Redigerat av ••• OLLE •••
Postat (redigerat)

Även om det är stereo kan du väl spela in 32 kanaler i LE, 14 gånger 2 är ju bara 28.....plus 2 till blir 30......

Redigerat av ostkaka
Postat
okej jag kör med mbox är det något krux med det ?

Skall inte spela någon roll eftersom det är samma mjukvara som används till mbox:en som till storebror digi002.

32 röster skall alltså gälla även med en mbox om jag inte är helt ute och cyklar.

Postat (redigerat)
Men man kan alltså bara ha 14 sterio spår? Kan man göra en "bounce" to disk fast ett mono spår ?

mvh

Tobbe

..nja, orsaken till att jag fråga var att du sa "ungefär" 14 stereo spår.

Pro Tools LE kan idag hantera upp till 32 kanaler/röster, detta spritt på mono eller stereo kanaler. Pro Tools LE ser alltså ingen skillnad på ett stereo spår eller två gruppade mono spår i praktiken.

Och ja, du kan bounca ner ett stereo spår, eller flera spår för den delen till ett mono spår...

Redigerat av aolsson
  • 3 veckor senare...
Postat

Det är inte så att du har en massa tomma kanaler uppe som du kanske klickat bort i marginalen? Om du lägger upp 32 kanaler spelar in på en. Klickar bort tre så är det fortfarande fullt. Du måste deleta eller inaktivera de spår du inte använder. Ärume på vad jag menar?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.