Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Var och hälsade på mina föräldrar i helgen, och fick med mig en dator hem som utsatts för det där viruset som dödade ett gäng BIOS för några år sen. Kommer inte ihåg vad det hette, med det raderade som sagt innehållet i BIOSen om man startade datorn på en viss dag. Hade det på min förra dator, men det gick tydligen att bli av med. Bytte moderkort, och sen laddade man in något program som återställde hårddisken. Men jag kan inte komma ihåg vad det hette. Så, kan någon hjälpa mitt minne?

Annons
Postat (redigerat)

Jag tror du menar viruset CIH, för jag har själv råkat ut för det en dag för

många år sedan.

I värsta fall har jag för mig att flashade BIOS:data och

skrev över partitionsinformationen osv så det är omöjligt att

starta datorn.

här har du mer information

http://www.trendmicro.com/vinfo/virusencyc...ame=PE_CIH.1003

http://www.stiller.com/cih.htm

Tja.. bli av med och bli av med...

Det du kan göra är att köpa/låna en likadan bios, starta up datorn med den nya

swappa bios till den gamla, flasha om den.

Sen att återfå informationen ifrån en hårddisk finns väll flera program som kan återställa informationen.

Det programmet som är mest kört är väll MRecover....

http://downloads.pcworld.com/pub/new/utili...us/mrecover.zip

Redigerat av sounden
Postat

Så var det det hette ja... Kommer ihåg att det var ett elände att hitta ett moderkort som passade redan för ca 3.5 år sen till min gamla dator (den var köpt 99). Men pappa hade tydligen snokat rätt på två moderkort nu som borde passa. Ingen katastrof annars i och för sig, är som sagt en relativt gammal dator det gäller. Men det hade varit roligt att ha en och prova "System link" i Cubase.

Tack för infon i a f!

Postat

Haha, den gamla "godingen". Kommer ihåg att jag blev smittad och tänkte "jaja, det är lugnt, den slår ju inte till förrän 26:e april" och struntade i att fixa det. När jag senare (den 26:e april) satt på tåget på väg till jobbet kom jag på det igen. Ringde hem och sa åt min sambo att INTE starta datorn den dagen. När jag kom hem bootade jag upp på Dr Solomons antivirus-diskett och fick bort skiten, utan att någon skada var skedd. Pust, där hade man lite flax.

//peAk

musik (oregistrerad)
Postat

Varför just 26:e april???

😆:rolleyes:😄🙂🙂

Postat
Varför just 26:e april???

Det finns en del varianter på viruset som slår till på olika datum, men vanligast är 26:e april. Det var det datumet som Tjernobyl fick härdsmälta. Snubben som gjorde viruset är Korean, men ville väl få folk att tro att det var någon från Ukraina eller Vitryssland som låg bakom. Spelar ju ingen roll för att han åkte fast och åkte dit på världshistoriens största skadeståndsbelopp någonsin 😆

//peAk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.