Jump to content
Annons

En blippig houselåt från gamlestan


olke

Recommended Posts

* LÅTNAMN: I know you are, but what am I?

* ARTIST/GRUPP:Kristoffer Zaar

* GENRE: House

* LÅTLÄNGD: 7:00

* KOMPOSITÖR: Kristoffer Zaar

* PRODUCENT: Kristoffer Zaar

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 @ 192kbps

* STORLEK: ca 9mb

* STATUS: färdig demo

* LÅTLÄNK: http://shedevil.servebeer.com/kristoffer/K...at%20am%20I.mp3

Försökt mig på att göra lite house.

kommentarer uppskattas och önskas :rolleyes:

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fan, känns som man aldrig kan komma med något negativt på detta forum :rolleyes:

Riktigt skön låt. Diggar basen i kicken och diggar din lite originella bassline.

Blip ljuden passar fint in i grooven och schyssta flange effekter.

Bra produktion

Kanske om man skulle komma med någonting så kunde det vart att det saknas något mer lite senare in i låten, någon hook slinga eller nåt. plus att kanske lägga vissa instrument lite bredare justerat.

Dock är låten skitbra som den är nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...

Lite för lång fade in i början tycker jag 😉

Go bas

Hmm vad har du använt för program??

Lite enformig tycker jag det räcker inte med tonhöjningar bara...

Antingen så an vänder du cubase eller reason tror jag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason: Wah! tack som fan!

Det värmde långt in i mitt hjärta 😉

Tack för lyssning och kommentar!

Drik: Tackar!

Hade en lite mer framstående melodi-grej som jag hade tänkt att använda, men jag känd att det tog bort lite av drivet i låten.. ville ha mer ös helt enkelt 😄

men skulle nog kunna kika på att bredda ljudbilden en del, som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Antingen så an vänder du cubase eller reason tror jag  😉

Just det, det är du som hör skillnad på olika sequencers ja.

EDIT: Trevlig låt! Tycker dock inte dina rides hör hemma här.

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt! 😄😉

Spelar ju nästan i samma division som Hundarna från Söder och D'Malicious!!

Så grymma ljud, sitter perfekt i frekvensspektrat..

Precis sån tech-house som jag vill höra! Mer! Mer!

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste också stämma in i kören och säga att det här var riktigt bra gjort.

Varierande så det räcker och ett bra tryck, samt intressanta arpeggion.

I gissningstävlingen i vilket program du har gjort låten i säger jag MadTracker genom en köksradio för det där analoga soundet ( antagligen en Phanasonic ).

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Jag måste också stämma in i kören och säga att det här var riktigt bra gjort.

Varierande så det räcker och ett bra tryck, samt intressanta arpeggion.

I gissningstävlingen i vilket program du har gjort låten i säger jag MadTracker genom en köksradio för det där analoga soundet ( antagligen en Phanasonic ).

INTE en chans Pluffis. Det är utan tvekan en Philips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

xdjs: Tack för lyssningen!

Tja. Introt är där för att det ska fungera att mixa ihop med andra houselåtar, om det av nån anledning skulle komma på tapeten 😉

MarcusRombo: kul att du gillade.. nej.. jag är medveten om att rides:en hör hemma i techno, men det skiter jag i, för jag gillar drivet det ger 😄

teknodrom: Tack! Jag ska försöka göra fler låtar 😳

Pluffo: tackar för lyssningen 😆

Ang. vad det är som låter:

Ableton Live 5.0 figurerar sequencer/effeker/mastering/sampler tillsammans med lite vst-pluggar.

Basen/syntharna kommer primärt från "Korg Legacycell" som simulerar ett gäng analoga synthar på ett trevligt vis.

Inga "externa" vst-effekter dock. Allt sånt är gjort internt i Ableton Live.

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, det är du som hör skillnad på olika sequencers ja.

*ASG* Bästa idag!

Klockren låt! keep up the good work mate!

Peace. 😉

hehe.

gillade oxå den kommentaren 🙂

Ingen som var nära att gissa vad som använts för att göra låten, och skönt är väl det.

tack för lyssning och kommentar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ableton Live 5.0 figurerar sequencer/effeker/mastering/sampler tillsammans med lite vst-pluggar.
Hmm kändes gott. Alla tror Reason! CuBase! eller wtf. Men det var Live! och version 5! Skrev ett ilsket mail till Studio redaktören att inget skrevs om Ableton Live i tidningen. Nu gör det det 🙂 Låten ? kanon 😉

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Helt ok. Snyggt, verkligen.

Men jag tycker (som den ende här i tråden 😉) att det inte säger så mycket. Jag studsar inte med i stolen och flinar. Tyvärr. Kan bara konstatera att det är väldigt bra gjort, bra idéer och finfin mix. Det här skulle du säkert kunna sälja, och det skulle fungera toppen på både en och annan klubb enligt min mening.

Det hela faller nog på för mycket melodier, för mycket "flyt" om jag säger så. Helt enkelt för svepande ljudbild och ljud på nått sätt.. För min subjektiva smak vill säga. 🙂

Tycker bättre om hårdare house helt enkelt.

Tre blir mitt betyg. Av fem mögliga.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Rockypop: Ableton Live power! 😲

Kul att du gillade! Och grymt att du skrev ett argt mail till dom.. Fan. Live är ju lätt en av dom riktigt revolutionerande programvarorna inom musikproduktion. Kanske i synnerhet nu iom version 5. Dom får se till att skriva några rader om det.

Smulan: Stort tack till lyssningen och din åsikt! Det värmer lika mycket att höra att det låter "proffsigt" , eller som du sa att det tom skulle gå att sälja.. Även om du inte gillade låten som sådan : )

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Helt osannolikt bra detta!!! Posta gärna mer av den här sorten.

Hade jag fått ändra något hade jag försökt göra en starkare

ackord-hook, än de huvudsakligen två sidechain:ade ackorden som nu

pumpar på.

För övrigt en solklar 5:a för hantverket. Önskar jag kunde få till det lika bra nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt osannolikt bra detta!!! Posta gärna mer av den här sorten.

Hade jag fått ändra något hade jag försökt göra en starkare

ackord-hook, än de huvudsakligen två sidechain:ade ackorden som nu

pumpar på.

För övrigt en solklar 5:a för hantverket. Önskar jag kunde få till det lika bra nån gång.

Hade gärna postat mer sånthär, men detta är det enda sånthär jag gjort.. första färdigställda houselåten från min sida.. får se om jag hinner göra några fler.. : )

kul att du gillade dock! hade ett gäng andra element till låten från början, men skalade bort en del för jag tyckte det tog bort drivet i låten lite.. kanske att man kunde haft ytterligare en grej att bygga upp till i sista vändan..

men hoppas ändå att den skulle funka på dansgolvet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

lite långt "intro" lr vad man kallar det, för lång "fade in"

och lite för lång för min smak.

Men soft känsla så länge jag orkade lyssna även om det blir lite lätt enfomigt MEN så länge man tycker att det låter bra så är det grymt. De som e lite mer van att lyssna på musikstilen måste ju digga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan i mig.. det lät gôtt!!! Bästa phaser/flanger effekten jag hört på länge.. Som dessutom höll hela låten.. Mmm.. Tror jag får ta och titta lite närmare på AbletonLive tydligen.. Har snrglat lite på programet tidigare inte direkt förstått logiken i det hela.. Så demon avinstallerade ganska snabbt...

Bra låt och suverän mix! ok! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan i mig.. det lät gôtt!!! Bästa phaser/flanger effekten jag hört på länge.. Som dessutom höll hela låten.. Mmm.. Tror jag får ta och titta lite närmare på AbletonLive tydligen.. Har snrglat lite på programet tidigare inte direkt förstått logiken i det hela.. Så demon avinstallerade ganska snabbt...

Bra låt och suverän mix! ok! :rolleyes:

Live är grymt.

Kör igång demon och sen kan du få hjälp av deras videos på hemsidan.. Bara för att komma igång typ.

Det är ett väldigt inspirerande program. Live + några av dina favvo-vst:s = succé 🙂

Tack för lyssningen och skitkul att du gillar resultatet!

--------------

Impey: Tack hursom.. : )

Pazo: hehe.. det var snällt sagt : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Rockypop: Ableton Live power! :rolleyes:

Kul att du gillade! Och grymt att du skrev ett argt mail till dom.. Fan. Live är ju lätt en av dom riktigt revolutionerande programvarorna inom musikproduktion. Kanske i synnerhet nu iom version 5. Dom får se till att skriva några rader om det.

Test i nästa nummer!

Live verkar riktigt intressant. Hade nog siktat in mig på det om jag skulle skaffa ny sequencer till PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rockypop: Ableton Live power! 😛

Kul att du gillade! Och grymt att du skrev ett argt mail till dom.. Fan. Live är ju lätt en av dom riktigt revolutionerande programvarorna inom musikproduktion. Kanske i synnerhet nu iom version 5. Dom får se till att skriva några rader om det.

Test i nästa nummer!

Live verkar riktigt intressant. Hade nog siktat in mig på det om jag skulle skaffa ny sequencer till PC.

Får ta och köpa det numret då mao : )

fast jag har redan testat, och det har fått MVG!

Känns som jag vill börja dansa!

Do it!

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

som kämpande houseskalle kan jag bara ge en femma för hantverket. Snyggt jobbat med nivåer och frekvenser, jag brukar tycka att det är det absolut jobbigaste att få ihop. Liksom att knyta ihop ljudbilden, något du gör jäkligt snyggt. Respekt.

Som dansgolvsdänga vettefan asså.. jag vill ha mer pump och mer driv, mer tyngd och mer fläsk helt enkelt. Men smaken är som stjärten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...