Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

jag har hört att man kan skruva på intonationen på elgitarren om den stämmer konstigt, jag skulle nog behöva skruva på dedär, men hur gör man?

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat
lämna in den till en musikaffär..

Absolut, och utan att vara arrogant, med tanke på vilket strul det var kring nedstämningen så ska du absolut lämna in den för att få den intonerad då det är en väldigt viktig del för att gitarren ska gå att stämma alls i fortsättningen och låta bra, det kostar ett par hundra typ hos en duktig gitarrservice.

Man kan göra det själv men då ska man kunna det ordentligt och veta hur gitarren fungerar samt kunna justera halsen med mera för att kunna kompensera för skevhet och brister i stall / hals, så den blir så balanserad som möjligt kan man uttrycka det.

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat
Har du stämt ner den och det blev skit? Skyll dig själv! Varför hålla på med såna dumheter? Vad är poängen?

Det är synd att du ska ha en sån översittar-attityd, det finns många anledningar till att stämma om instrumentet (ner eller i andra stämningar) och han kanske inte har alla kunskaper helt klara för sig och det är vår uppgift att hjälpa inte stjälpa, om man inte har nåt vettigt att svara varför då svara alls om det bara är spydigheter?

Att du inte har förståelse för varför andra gör på ett sätt ger dig inte rätt att hoppa på folk det skapar bara dålig stämning och det har vi alldeles för mycket av i världen ändå, så hjälp till, var schysst eller var tyst.

Postat (redigerat)

tack för att nån tar en på allvar i dethär forumet. Jag är hur nöjd som helst med att ha gitarren stämd i Eb eftersom nästan allt jag spelar är nedstämt, men intonationen har nog alltid varit kass på min gitarr, och jag lämnar gärna in den till en affär som kan fixa det nu när jag fått höra att det är såpass viktig grej

hur ofta behövs detta göra ungefär? om man spelar mycket och nedstämt kanske man måste springa till musikaffären ofta?

Redigerat av eddde
Postat
tack för att nån tar en på allvar i dethär forumet. Jag är hur nöjd som helst med att ha gitarren stämd i Eb eftersom nästan allt jag spelar är nedstämt, men intonationen har nog alltid varit kass på min gitarr, och jag lämnar gärna in den till en affär som kan fixa det nu när jag fått höra att det är såpass viktig grej

du ska naturligtvis inte lämna in din gitarr för en sån sak. själv tycker jag att det hör till sådant som man ska kunna när man spelar elgitarr.

det är inte svårt, utan det handlar bara om att ta reda på hur du ska göra och sedan arbeta lugnt om metodiskt.

här är en länk som tar upp ämnet, det finns säkert hundratals sidor på nätet som ger exempel.

ok, om du sen inte vill lära dig hur din gitarr fungerar, men lämna inte in det bara för att du tror att det är väldigt svårt.

Postat

Jag skulle också råda dig att göra det själv. Det är inte direkt svårt även om man får göra det flera ggr innan det blir riktigt bra...

Letar man på guitar och intonation finns det som Itzhak säger miljoner sidor som tar upp ämnet, här är ett par av de första träffarna:

Länk

Länk

Länk

Postat (redigerat)

hur ofta behövs detta göra ungefär? om man spelar mycket och nedstämt kanske man måste springa till musikaffären ofta?

Ja en annan stämning på gitarren leder ju till vibrationer som får stallsadlarna att flytta på sig lite hur som helst.

Redigerat av Phobos
Postat

Skämt åsido, för att kunna intonera en gitarr måste man till en början 1. kunna sätta på strängar ordentligt. 2. Justera dragstången i halsen så den har precis rätt böj. 3. Han en väldigt bra stämapparat. Kan/har man detta och kunskap så är det lätt, om inte så är det lätt värt dom 300-400 kr det kostar att lämna in gitarren.

Och inte för att vara elak på något sätt (alla har vi varit gröna) men efter dina problem att stämma ned gitarren så skulle jag direkt avråda dig från att intonera gitarren själv.

Postat

EGENTLIGEN så ska man väl intonera gitarren efter varje strängbyte... Har jag hört. Men aldrig behövt göra det själv. Är det däremot så att man sätter på nya strängar, och fortfarande har svårt att stämma gitarren ordentligt, så är det nog dags att intonera igen.

En gitarr funkar ju så att hur man än stämmer och vrider, så kommer det att vara omöjligt att få den att stämma bra över hela halsen. Så spelar man mycket samma saker och märker att det inte längre stämmer någonstans, trots nya strängar och att det stämt där innan, så ska man nog intonera igen.

Postat
EGENTLIGEN så ska man väl intonera gitarren efter varje strängbyte... Har jag hört. Men aldrig behövt göra det själv. Är det däremot så att man sätter på nya strängar, och fortfarande har svårt att stämma gitarren ordentligt, så är det nog dags att intonera igen.

En gitarr funkar ju så att hur man än stämmer och vrider, så kommer det att vara omöjligt att få den att stämma bra över hela halsen. Så spelar man mycket samma saker och märker att det inte längre stämmer någonstans, trots nya strängar och att det stämt där innan, så ska man nog intonera igen.

Ja det stämmer ju egentligen men håller man sig till samma likadana strängar av samma märke och tjocklek och dessutom klipper av och byter en sträng i taget så brukar man inte behöva intonera om. Om man flyttar däremot och hamnar någonstans med en helt annan luftfuktighet så kan det vara aktuellt med en omintonation.

Postat

Intonera:

Öppen E (Eb) ska vara lika mycket E på 12e bandet o.s.v.

Justera stallklossarna? i höjd och längsled? så går det att få till på egen hand.

använd stämapparat såklart.

det är i alla fall en bra början.

funkar inte det så lämna in den.

• 3 veckor senare...
Postat
Men om man har en Gitarr utan Svajstall, tex en Les Paul, slipper man intonera då?

nej för fasen.

det finns gamla och väldigt billiga elgitarrer som du inte kan justera intonationen på. där "slipper du" att göra det, men å andra sidan kanske inte gitarren intonerar.

om du kan justera stallsadlarna så ska du också se till att gitarren är intonerad.

Postat

Att intonera instrument är då fanken inte lätt. Tog mig 10 timmars träning - altså typ 5 försök på 2 veckor med min gamla elbas för att kunna få en bra intonation. Tänkte prova själv då jag tyckte 400 spänn som de tar här hemma var för mycket.

Har man tid och spelar sönder sitt instrument ofta kan det vara bra att kunna, annars så tycker jag det är smartare att lämna in den. Nu har inte jag intonerat om min 4: på 2 år, och inte behövs den justeras heller.

Så - lämna in gitarren, få den riktigt fint trimmad, kör därefter på samma strängar så håller intonationen i flera år om du har tur. Annars så, om du vill, känner att du har tid så, DIY.

Postat
Har du stämt ner den och det blev skit? Skyll dig själv! Varför hålla på med såna dumheter? Vad är poängen?

Det är synd att du ska ha en sån översittar-attityd, det finns många anledningar till att stämma om instrumentet (ner eller i andra stämningar) och han kanske inte har alla kunskaper helt klara för sig och det är vår uppgift att hjälpa inte stjälpa, om man inte har nåt vettigt att svara varför då svara alls om det bara är spydigheter?

Att du inte har förståelse för varför andra gör på ett sätt ger dig inte rätt att hoppa på folk det skapar bara dålig stämning och det har vi alldeles för mycket av i världen ändå, så hjälp till, var schysst eller var tyst.

Jag vet inte vad som flög i mig. Jag uttryckte mig onödigt vasst. Sorry guys 🙂

Postat

Självklart skall du lära dig att göra det själv. Man vet aldrig när det blir nyttig kunskap att ha. Och himla kul är det också att kunna något, fast det kanske inte blir bättre första gången.

Men jag tror det bästa sättet att lära sig är att gå till din lokal gitarr-tekniker och smörja honom så att du kan titta på när han gör det. Är du bra på att smörja kommer han ge dig en mass tips som är svåra att komma på själv.

Mitt tips är att inte justera halsen innan du fått lite hjälp. Kolla att den är någorlunda rak bara först, annars blir allting konstigt. Titta liksom jämns med strängarna, från kroppen ut mot huvudet. Halsen och banden skall vara i stort sett helt raka på bägge sidor. På billigare gitarrer kan det bli ett fartbupp där halsen sitter fast i kroppen. Svårt att göra något åt. Bätter gitarrer så blir det en rundad backe hela vägen över halsen, ner och sen upp. Lätt att justera med dragstången, men tyvärr kan man rätt lätt (alltså inte extremt känsligt, men ändå) dra lite väl hårt i dragstången och ställa till det för sig.

Stallet kan man själv ställa in och det är ingen större katastrof att göra fel. Börja med att ställa "lagom" höjd på strängarna över greppbräden. Kolla överallt så det inte ligger i någonstans. Justera också mikarnas höjd så de inte tar i strängarna (OBS: ofta går mickarna justeringsskruvar åt "fel håll" känns det som)

Sen är det längden från hel sträng till halv sträng. Ställ in den så att inget finger till 12:e sträng blir exakt en oktav. Tyvärr är det bara en teoretisk grej för alla band sitter lite snett. Man måste spela igenom och lyssna att det är "ganska rätt" överallt, snarare än helt rätt på bara ett ställe.

Svårare är det inte. Alltså, det är lite som att cykla. Har man gjort det nåra gånger är det lättare. Expert blir man bara genom att träna hårt varje dag i en livstid eller så. Har du en riktig expert i närheten så smörj på och lär allt som går.

Gunnar

Postat

tack för de utförliga svaren, men jag tror ändå jag lämnar in den, det skulle kosta ca 150 spänn å det kan det vara värt, men jag ska försöka själv nån gång iaf

men en sak jag inte fick klarhet i var följande:

Vad jag har sett så finns inte några möjligheter att justera intonationen på modellen Les Paul, betyder detta då att den i takt med spelande, strängbyte etc får sämre intonation med tiden utan att man kan göra något åt saken?

Postat
[...]

men en sak jag inte fick klarhet i var följande:

Vad jag har sett så finns inte några möjligheter att justera intonationen på modellen Les Paul, betyder detta då att den i takt med spelande, strängbyte etc får sämre intonation med tiden utan att man kan göra något åt saken?

Nej, kolla igen. Självklart kan man intonera dom också.

Postat

okej, jag funderar faktiskt på att byta från min stratocasterkopia till en Les paul-kopia, men jag är rätt nöjd med ljudet i min gitarr, men sålänge jag har kvar samma förstärkare och samma pedaler så borde väl soundet bli rätt snarlikt iallfall, eller beror väldigt mkt på gitarren när det gäller sound?

• 3 år senare...
C-master (oregistrerad)
Postat
okej, jag funderar faktiskt på att byta från min stratocasterkopia till en Les paul-kopia, men jag är rätt nöjd med ljudet i min gitarr, men sålänge jag har kvar samma förstärkare och samma pedaler så borde väl soundet bli rätt snarlikt iallfall, eller beror väldigt mkt på gitarren när det gäller sound?

Jag skulle vilja säga att 70% är mikrofon karaktären 30% förstärkare

Gitarr kropp, form, vikt ger skillnader i sustain m.m.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.